BETPCSO0DLP240461-01 Dag van Economie
Op 12 mei organiseren we een studiedag voor het domein Economie en organisatie in Mechelen.
Tijdens deze studiedag zullen we een aantal werkwinkels voorzien met als doel jou te ondersteunen bij het realiseren van leerplandoelstellingen.
Doelgroep:
- Leraren van het domein Economie en organisatie
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Programma
- 09.00 uur: onthaal
- 09.30 uur: eerste werkwinkel
- 12.00 uur: lunch (inbegrepen in de deelnameprijs)
- 13.00 uur: tweede werkwinkel
- 15.30 uur: einde
Workshops:
Aanbod workshops deel 1maandag 12 mei 2025 van 09:30 tot 12:00Aan de slag met werkplekleren inclusief stages in economische richtingen in de dubbele finaliteit Spreker: Anne-Lise Cuypers
Voor die studierichtingen van de dubbele finaliteit waarvoor er in het verleden geen stageverplichting bestond, is het belangrijk dat scholen nagaan welke kwaliteitsvolle vormen van werkplekleren zinvol en haalbaar zijn. Verschillende vormen van contact met de arbeidssituatie bieden immers een meerwaarde voor de realisatie van leerplandoelen.
Aan de hand van een reflectiedocument willen we scholen ondersteunen in het maken van weloverwogen keuzes met betrekking tot de inzet van werkplekleren inclusief stage. We hebben hier aandacht voor:
- de te bereiken (leerplan)doelen
- welke verwachtingen wij hebben ten aanzien van de leerlingen
- welke verwachtingen wij hebben ten aanzien van de werkplek
- wat de rol is van de leraar
- het evalueren en het gewicht van de evaluatie van het werkplekleren en de rol van de leraar en de mentor hierin
- de schoolorganisatie hierbij
Verder willen we scholen met het uitschrijven van een groeilijn in verband met werkplekleren van minder naar meer complexe leersituaties.
Doelen:
- Het ondersteunen van scholen in het uitschrijven van een visie in verband met werkplekleren inclusief stages
- Het ondersteunen van scholen in het uitschrijven van een groeilijn
- Het inspireren van elkaar in verband met werkplekleren inclusief stages
- Het leren van en met elkaar
Voorwaarde: breng eigen materiaal i.v.m. werkplekleren en/of stages mee.
Aan de slag met lesmateriaal van Stichting Praktijkleren voor leraren van de 2de graad Organisatie en Logistiek A en de 3de graad Onthaal, organisatie en sales A Spreker: Ard Aling en Kristien Van Noten
Stichting Praktijkleren arrangeert online lesmateriaal voor leraren Verkoop van het Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) in Nederland. Sinds twee schooljaren bieden ze – aan de hand van een vertaalslag van hun materiaal naar de leerplandoelen van de 2de graad Organisatie en logistiek en de 3de graad Onthaal, organisatie en sales – online lesmateriaal aan voor de leerplannen van onder andere Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Doelen:
- Je maakt kennis met het lesmateriaal van de Stichting Praktijkleren
- Je krijgt een algemene uitleg en een knoppentraining van het lesmateriaal a.d.h.v. een tijdelijke login
- Je leert hoe je op 10’ een opdrachtenarrangement kan maken voor een lesonderwerp van een leerplandoel van de 2de graad Organisatie en logistiek
- Je krijgt een getuigenis rond het gebruik van het lesmateriaal voor de 2de graad Organisatie en logistiek van Kristien Van Noten, lerares aan het Sint-Ursula-instituut Lier
- Je maakt tot slot ook een lesarrangement voor een leerplandoel van de 3de graad Onthaal, organisatie en sales
Ontdek de kracht van didactiek en versterk je onderwijs! Spreker: Katrien Pil en Anne Werelds
Samen gaan we ontdekken hoe we de impact van ons onderwijs kunnen versterken door in te zetten op relatie, communicatie en didactiek om leerresultaten te verbeteren.
Tijdens deze interactieve sessie vertrekken we vanuit de kernprincipes van effectieve didactiek, aan de hand van de visual. We laten je het leereffect van verschillende offline en online tools, die het doelgericht lesgeven ondersteunen, ondervinden.
Een voorsmaakje:
- KWL methode: om de voorkennis te activeren
- Woodclap: om in te zetten op relatie
- Prompting en ChatGPT: om ons creatief te helpen denken
- Slido en Plickrs: voor live interactie en feedback in de klas
- Entry- en exitticket: beginsituatie analyse
- …
Doelen:
- Je ontdekt de basisprincipes van effectieve didactiek aan de hand van de visual Lessen met effect
- Je ondervindt hoe verschillende offline en online tools doelgericht lesgeven ondersteunen
- Je laat je inspireren door praktische voorbeelden om direct toe te passen in je eigen lessen
- Je leert van en met elkaar
Taalrijk lesgeven tijdens het vak Bedrijf en organisatie in de 2de graad Bedrijf en organisatie D/A Spreker: Gerd Van Ael
Doelen:
- Je leert hoe de GEN-Z-generatie leerlingen met taal omgaat
- Je leert de drie uitgangspunten kennis van taalgericht vakonderwijs
- Je krijgt een zicht op hoe je talig kunt lesgeven rond twee doelstellingen van het leerplan Bedrijf en organisatie
- Je maakt kennis met schrijfkaders, stappenplannen, begrippenlijsten, schooltaalwoorden voor economische onderwerpen
- Je gaat hierna zelf aan de slag om een lesarrangement te maken rond één of meerdere leerplandoelen van het leerplan Bedrijf en organisatie a.d.h.v. de drie uitgangspunten van taalgericht vakonderwijs
Ga ondernemend aan de slag met projecten van Cofep en Vlajo Spreker: Christel Fransen en Ben Peeters
Samen met geëngageerde partners uit de bedrijfswereld helpen Cofep en Vlajo leerlingen in het ontdekken en ontwikkelen van ondernemende vaardigheden door middel van projecten, uitdagingen, beroepenverkenning en opleidingen. Ze stimuleren ook hun ondernemerschap door hen onder te dompelen in een bedrijfsrealiteit.
Doelen:
- Je krijgt inspiratie hoe Cofep en Vlajo je kan ondersteunen bij het opzetten van een ondernemende lespraktijk
- Je krijgt ook inzicht hoe je door de projecten van Cofep en Vlajo leerplandoelstellingen kan realiseren
- Je maakt ook kennis met de ondersteuning die Cofep en Vlajo aan de leraren bieden
Ik volg op dit moment geen werkwinkel Spreker: N.v.t.
Indien je enkel in de namiddag aanwezig bent kan je dit aanduiden bij de voormiddag.
Aanbod workshops deel 2maandag 12 mei 2025 van 13:00 tot 15:30Aan de slag met werkplekleren inclusief stages in economische richtingen in de arbeidsmarktfinaliteit Spreker: Anne-Lise Cuypers en Johan Fouquaert
Voor de studierichtingen van de arbeidsmarktfinaliteit is werkplekleren inclusief stage geen nieuw gegeven maar veel leraren zitten toch met een aantal vragen specifiek rond stage. Daarom is het belangrijk dat scholen nagaan welke kwaliteitsvolle vormen van werkplekleren zinvol en haalbaar zijn. Verschillende vormen van contact met de arbeidssituatie bieden immers een meerwaarde voor de realisatie van leerplandoelen en de voorbereiding op een vlotte overstap naar de arbeidsmarkt.
Aan de hand van een reflectiedocument willen we scholen ondersteunen in het maken van weloverwogen keuzes met betrekking tot de inzet van werkplekleren inclusief stage. We hebben hier aandacht voor:
- de te bereiken (leerplan)doelen
- welke verwachtingen wij hebben ten aanzien van de leerlingen
- welke verwachtingen wij hebben ten aanzien van de werkplek
- wat de rol is van de leraar
- het evalueren en het gewicht van de evaluatie van het werkplekleren en de rol van de leraar en de mentor hierin
- de schoolorganisatie hierbij
Verder willen we scholen met het uitschrijven van een groeilijn in verband met werkplekleren van minder naar meer complexe leersituaties.
Doelen:
- Het ondersteunen van scholen in het uitschrijven van een visie in verband met werkplekleren inclusief stages
- Het ondersteunen van scholen in het uitschrijven van een groeilijn
- Het inspireren van elkaar in verband met werkplekleren met de focus op stages
- Het leren van en met elkaar
Aan de slag met de onderzoekscompetentie in economische richtingen in de dubbele finaliteit Spreker: Ilse De Clercq
In economische studierichtingen in de dubbele finaliteit wordt de realisatie van de onderzoekscompetentie gekoppeld aan het wetenschapsdomein Economie. Tijdens dit initiatief leren we van elkaar hoe we de onderzoekscompetentie, waarbij van leerlingen wordt verwacht om een onderzoekscyclus te doorlopen, kunnen realiseren. We focussen daarbij onder meer op de verkenning van een onderzoeksonderwerp, een gepaste onderzoeksmethodologie en evaluatie.
Doelen:
- Je kijkt op een kwaliteitsvolle manier naar de realisatie van de onderzoekscompetentie
- Je laat je inspireren om praktisch aan de slag te gaan met de realisatie en evaluatie van de onderzoekscompetentie
- Je leert van elkaar over de aanpak van de onderzoekscompetentie
Voorwaarde: breng zelf voorbeelden van goede praktijk mee om te delen.
Concreet aan de slag met de doelstellingen retail/visual merchandising van de 2de graad Organisatie en logistiek en de 3de graad Onthaal, organisatie en sales Spreker: Harry Bergen
Tijdens deze werkwinkel ga je samen met Harry Bergen concreet aan de slag met een aantal doelstellingen in verband met retail. Via een bevraging hebben we de concrete behoeften van de leraren opgehaald in verband met retail. Op die manier willen we tegemoetkomen aan de behoeften van de betrokken leraren.
Doelen:
- Je laat je inspireren om praktisch aan de slag te gaan met de realisatie en evaluatie van de retaildoelstellingen
- Je leert van elkaar over de aanpak van de retaildoelstellingen
Aan de slag met de onderzoekscompetentie in economische richtingen in de doorstroomfinaliteit Spreker: Kathleen Streulens
In economische studierichtingen in de doorstroomfinaliteit kan de realisatie van de onderzoekscompetentie worden gekoppeld aan het wetenschapsdomein Economie. Tijdens deze werkwinkel leren we van elkaar hoe we de onderzoekscompetentie, waarbij van leerlingen wordt verwacht om een onderzoekscyclus te doorlopen, kunnen realiseren. We focussen daarbij onder meer op de verkenning van een onderzoeksonderwerp, een gepaste onderzoeksmethodologie en evaluatie.
Doelen:
- Je kijkt op een kwaliteitsvolle manier naar de realisatie van de onderzoekscompetentie
- Je laat je inspireren om praktisch aan de slag te gaan met de realisatie en evaluatie van de onderzoekscompetentie
- Je leert van elkaar over de aanpak van de onderzoekscompetentie
Voorwaarde: breng zelf goede voorbeelden van goede praktijk mee om te delen.
Boekhouden anno 2025 Spreker: Iris De Groote
Doelen:
- Je krijgt zicht op het beroep van accountant anno 2025
- Je krijgt zicht op de ontwikkelingen binnen de boekhoudsector met de focus op de verdere integratie van digitale oplossingen
Ik volg op dit moment geen werkwinkel Spreker: N.v.t.
Indien je enkel in de voormiddag aanwezig bent kan je dit aanduiden bij de namiddag.
Bijkomende info:
Je kan ervoor kiezen om enkel de voor- of namiddag deel te nemen, de kostprijs daarvoor bedraagt 65 euro. Lunch is steeds inbegrepen.
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 4 mei 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
130,00 Euro
Lesgever:
De Groote Iris
van Ael Gerd
De Clercq Ilse
Struelens Kathleen
Werelds Anneke
Aling Ard
Bergen Harry
Fouquaert Johan
Peeters Ben
Cuypers Anne-Lise
Van Noten Kristien
Fransen Christel
Pil Katrien
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
1:
- maandag 12 mei 2025
van
09:00
tot
15:30