Nieuw format!
Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit.
Op onze netwerkdagen staan we samen met je collega’s stil bij hoe we de ontwikkeling van alle leerlingen kunnen stimuleren en hoe we voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We gaan tevens samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie vragen en noden. Daarom bezorgen we enkele weken voor het initiatief elke deelnemer een ‘forms’ om van daaruit deze netwerkdagen vorm te kunnen geven.
Deze netwerkdagen zijn telkens identiek opgebouwd.
In de voormiddag (reeks 1) ligt de focus op het zorgbrede aspect van de leerlingenbegeleiding. We denken hierbij aan volgende thema’s: continuüm van zorg, schoolnetwerk, samenwerking met leerling én ouders, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, specifieke onderwijsbehoeften, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren.
In de namiddag (reeks 2) ligt het accent op kansenrijk onderwijs (cfr. de voormalige GOK-netwerkdagen). Dan vertrekken we vanuit volgende topics: armoedebeleid, gelijke onderwijskansen en kwetsbaarheid en armoede.
Voor beide dagdelen zijn zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers en/of leraren (en hun directies) die actief meewerken aan het GOK-beleid uitgenodigd. Vanuit een geïntegreerde aanpak van leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen moedigen we zelfs aan om zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers te laten aansluiten.
Schrijf je in voor reeks 1 (VM) als je vooral interesse hebt om te leren en te delen rond de zorgbrede werking van de leerlingenbegeleiding op je school.
Schrijf je in voor reeks 2 (NM) als je graag met collega’s van gedachten wilt wisselen rond gelijke onderwijskansen op je school.
Schrijf je in voor reeks 3 (VM + NM) als je voor beide inhouden interesse hebt.