Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PRBRMLER0BLL250139-06 Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en trauma

Bijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.
Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.

Doelstellingen:
  • Je kent het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid.
  • Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen.
  • Je krijgt inzicht in het verband tussen gehechtheid en trauma.
  • Je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.
Doelgroep:
  • onderwijsprofessionals uit het leerplichtonderwijs
  • internaatsmedewerkers
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Hechting is het aangaan van een speciale relatie met de persoon die het kind meestal verzorgt. Het zorgt voor een diepe en langdurige emotionele band. Helaas zijn tot 40 procent van onze leerlingen onveilig gehecht. Kinderen die blootgesteld werden aan complex trauma lopen een hoog risico op een onveilige hechting, die soms evolueert naar een hechtingsstoornis. Ze kunnen zich geremd of net ontremd gedragen. Kinderen en jongeren van het geremde type zijn overdreven waakzaam. Ze reageren afwijzend op sociaal contact en ervaren weinig plezier in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.
Onveilig gehechte leerlingen stellen hoge eisen aan onderwijsprofessionals. Om adequaat te handelen is het goed om onveilige hechting te herkennen en te weten wat wel en niet werkt in de aanpak.

Strategie en methode:

Interactieve werkwinkel

Bijkomende info:

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Dit is een verdiepingssessie bij het professionaliseringstraject 'Meesterschap in gedrag: van inzicht naar impact'.
Deelnemers aan deze verdiepingssessie bekeken vooraf het webinar 'Verbinding, gedrag en herstel' en namen deel aan het basistraject rond omgaan met gedrag, of de tweedaagse verbindend schoolklimaat.
Kandidaten die het basistraject of de tweedaagse niet volgden, moeten kunnen aantonen dat de doelen die in deze professionaliseringen nagestreefd worden, op een andere manier verworven zijn.


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Coppieters Jan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 11 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 15 januari 2026 van 09:00 tot 16:00
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 3:
    • donderdag 29 januari 2026 van 09:00 tot 16:00
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 4:
    • maandag 30 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 5:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.