Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCBA0DLP240102-01 Lerend netwerk: vlot lezen: aanpak in de klas

Merk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om mijn leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.  

Doelstellingen:
  • Je verwerft inzicht in de aanpak van leervertraging op het vlak van vlot lezen binnen het kader van een taal-leesbeleid.
  • Je verwerft inzicht in de didactische handvatten die aangereikt worden bij de ondersteuning van de aspecten van leesbegeleiding in relatie tot vlot lezen van leerlingen in een krachtige leeromgeving in fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
  • Je past de aangereikte didactische handvatten toe (ook binnen de eigen taalmethode) met het oog op een krachtige leeromgeving met aandacht voor een positief veilig leerklimaat, functionele opdrachten, ondersteuning en interactie met leerlingen in de klas en/of met een klein groepje leerlingen en/of individuele leerling.
  • Je wisselt ervaringen, expertise en materialen onderling uit.
  • Je onderzoekt het effect van de aanpak op het leren van  de leerlingen.
Doelgroep:
  • Deze sessies zijn in eerste plaats bedoeld voor leraren van het 2de en 3de leerjaar, in tweede plaats ook voor zorgleraren.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Elk kind kan leren lezen. Maar wat is er nodig zodat je leerlingen zich ontwikkelen tot vaardige en vlotte lezers? Dit staat omschreven in het ‘Tienpuntenplan voor leesvertraging’. Tijdens elke bijeenkomst belichten we enkele zaken: 

  • Hoe zorg je voor een krachtige leeromgeving met focus op vlot lezen?  
  • Hoe organiseer je binnenklasdifferentiatie met focus op vlot lezen? Op welke manier kun je vlot lezen evalueren?  
  • Welke initiatieven kun je nemen buiten de klas en binnen de school om de zwakste lezers extra te ondersteunen? 
  • Hoe creëer je een rijke leesomgeving? Op welke manier kan voorlezen het leesproces van jouw leerlingen bevorderen? 
  • Op welke wijze kan je vrij lezen planmatig organiseren? 
  • Op welke manier kaderen deze acties met focus op vlot lezen binnen een leesbeleid? Welke noden ervaar jij/jouw school nog? 
Strategie en methode:

We organiseren drie ontmoetingsmomenten. Elke ontmoetingsmoment bestaat uit:

  • Expertise deling: uitwisselen van ervaringen en materialen, delen van opgedane inzichten en leereffecten van de leerlingen
  • Input: informatie over het plan van aanpak, aanreiken van ondersteunende materialen zoals werkvormen, praktijkvoorbeelden, kijkwijzers
  • Onderzoeksvraag formuleren: wat wil je in de tussenperiode onderzoeken in je eigen praktijk? Welke ondersteuning is hierbij nodig/wenselijk?
Bijkomende info:

Elke bijeenkomst: eigen taalmethode meebrengen/laptop of tablet meebrengen. Tweede bijeenkomst: evaluatiegegevens (AVI, genormeerde leestesten, observaties) lezen meebrengen.

Vanaf het schooljaar 2022-2023 betaal je als schoolentiteit een bedrag van € 20,00 per netwerk als lidmaatschap voor een schooljaar. Voor dat bedrag kan je meerdere leden van een schoolteam laten participeren aan het netwerk ongeacht het aantal sessies. Je ontvangt als schoolentiteit dus slechts 1 factuur van € 20,00 bij de start van het lerend netwerk.

Dit bedrag is exclusief lunch.

Vragen hierover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: De Schuyter Kristien
Olivier Dominiek
Al Merrouni Aicha
Mertens Valerie
Nys Katrijn
Schoofs Ingrid
Goethals Marjon
Schelfaut Bavo
Decoutere Ann-Sofie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (1 vrije plaatsen)
    • donderdag 12 december 2024 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 9 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 6 februari 2025 van 09:30 tot 15:00
  • Reeks 2: (Volzet)
    • maandag 9 december 2024 van 09:30 tot 15:00
    • maandag 20 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • maandag 24 februari 2025 van 09:30 tot 15:00
Sint-Baafshuis (Volzet)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 3: (Volzet)
    • donderdag 16 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • dinsdag 18 februari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 15:00
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 4:
    • maandag 20 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • dinsdag 25 februari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 27 maart 2025 van 09:30 tot 15:00
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 5: (6 vrije plaatsen)
    • dinsdag 28 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • dinsdag 25 februari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 15:00
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 6: (10 vrije plaatsen)
    • donderdag 16 januari 2025 van 09:30 tot 15:00
    • dinsdag 11 maart 2025 van 09:30 tot 15:00
    • donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.