Als opvoeder kom je regelmatig in aanraking met uitdagend, moeilijk te begrijpen gedrag van je internen.
Voor vele opvoeders is dit één van de zwaarste aspecten van de job. Gepast reageren is verre van eenvoudig, en escalatie ligt steeds op de loer.
Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen.
Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.
Wat houden we best bij als tools om deze internen op een gepaste manier ander gedrag aan te leren? Wat kan helpend zijn op het moment dat ze in escalatie gaan of zich helemaal terugtrekken? Hoe kunnen we dit alles blijven doen vanuit een liefdevolle en ondersteunende houding die toch ook begrenzend is waar nodig?
Hoe kunnen we intussen aan sterke zelfzorg en teamzorg doen om deze uitdagingen op de gepaste manier aan te kunnen blijven gaan?
Tijdens het seminarie van december richten we ons op internen van het secundair onderwijs. In het seminarie van maart ’24 richten we ons op internen uit het kleuter- en lager onderwijs.