Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0DGL240085-1TM Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: extra onderzoek over Academisch optimisme

Uit het onderzoek over leerlingenstromen blijkt de enorme impact van leerlingenkenmerken op de onderwijsloopbaan van leerlingen. Vooral de kenmerken rond gelijke kansen (zoals het opleidingsniveau van de moeder, een toelage, ….) blijken sterk voorspellend voor de slaagkansen. Academisch optimistische leraren en lerarenteams blijken grotere impact te hebben zodat succes mogelijk is voor élke leerling, ongeacht de leerlingenkenmerken. Hoe kunnen we deze heilige graal van leerimpact in ons team versterken? In een eerste webinar schetst het Databistroteam de verschillende stappen in het proces. Voor de tweede stap neemt de school de bevraging over Academisch optimisme af. Ruud Lelieur bezorgt de school een onderzoeksrapport. Hiermee gaan we samen met Ruud Lelieur aan de slag tijdens een tweede webinar.

Doelstellingen:
  • Je kan aan de hand van een bevraging een beginsituatie-analyse opzetten over het niveau van academisch optimisme bij jou op school.
  • Je reflecteert over strategieën om het academisch optimisme van/binnen je lerarenteam te versterken.
  • Je ontwerpt een proces om het academisch optimisme op school te monitoren.
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Medewerkers betrokken bij de aansturing van de professionalisering van leerkrachten
  • Medewerkers die de datageletterdheid in het lerarenteam versterken
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In de sessie ‘Extra onderzoek over Academisch optimisme’ zetten we een schooltraject uit. In een eerste stap ontwerpen we samen een onderzoekstraject met de bevragingstool over Academisch optimisme. Het is de bedoeling om voor de tweede stap met Ruud Lelieur op school een analyse te maken van het onderzoeksrapport. In een tweede webinar geeft Ruud ons inzicht in hoe we positieve impact op het academisch optimisme van het lerarenteam kunnen realiseren, is er ruimte voor een gezamenlijke reflectie en zal Ruud ingaan op jullie vragen.

Bijkomende info:
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

De school participeerde aan de basissessie/doorstartsessie (+) en voert het basisonderzoek uit.  

Het maximum aantal scholen bedraagt 10. Elke school betaalt 100 euro en ontvangt in ruil een onderzoeksrapport. Er mogen per school een onbeperkt aantal deelnemers deelnemen aan beide webinars. 


Voor dit initiatief mogen maximum 100 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 20 oktober 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Lesgever: Lelieur Ruud
Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1: (1 vrije plaatsen)
    • maandag 21 oktober 2024 van 09:30 tot 11:00
    • donderdag 13 maart 2025 van 09:30 tot 11:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.