SUBPALG0LST210247-07 Leerondersteuning: Spelling - aanpak van spellingvertraging in de klas 3de – 4de – 5de – 6de leerjaar
Merk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.
Doelstellingen:
- De leraar verwerft inzicht in de aanpak van leervertraging op het vlak van spelling binnen het kader van een taalbeleid.
- De leraar verwerft inzicht in de didactische handvatten die aangereikt worden bij de ondersteuning van de aspecten van schrijfbegeleiding in relatie tot spelling van leerlingen in een krachtige leeromgeving in fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
- De leraar past de aangereikte didactische handvatten toe met het oog op een krachtige leeromgeving met aandacht voor een positief veilig leerklimaat, functionele opdrachten, ondersteuning en interactie met leerlingen in de klas en/of met een klein groepje leerlingen en/of individuele leerling.
- De leraar wisselt ervaringen, expertise en materialen onderling uit.
- De leraar onderzoekt het effect van de aanpak op het leren van de leerlingen.
Doelgroep:
Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Sommige leerlingen vorderen sneller in het correct schrijven dan anderen. Elke leerling is gebaat bij een krachtige spellingdidactiek. Dit staat omschreven in het ‘Zevenpuntenplan voor spellingvertraging’. Tijdens elke bijeenkomst belichten we enkele zaken:
- Hoe zorg je voor een krachtige leeromgeving met focus op spelling?
- Hoe organiseer je binnenklasdifferentiatie met focus op spelling? Op welke manier kun je spelling evalueren?
- Hoe maak je leerlingen spellingbewust? Op welke manier integreer je spelling in het schrijfonderwijs?
- Op welke manier kaderen deze acties met focus op spelling binnen een taalbeleid? Welke noden ervaar jij/jouw school nog?
Strategie en methode:
We organiseren vier ontmoetingsmomenten. Elke ontmoetingsmoment bestaat uit:
- Expertise deling: uitwisselen van ervaringen en materialen, delen van opgedane inzichten en leereffecten van de leerlingen
- Input: informatie over het plan van aanpak, aanreiken van ondersteunende materialen zoals werkvormen, praktijkvoorbeelden, kijkwijzers
- Onderzoeksvraag formuleren: wat wil je in de tussenperiode onderzoeken in je eigen praktijk? Welke ondersteuning is hierbij nodig/wenselijk?
Naast de gezamenlijke ontmoetingsmomenten voorzien we gemiddeld 2 individuele contactmomenten (live en/of online) op vraag van de deelnemer.
Sessies:
4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
20,00 Euro
Lesgever:
Mertens Valerie
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
5:
(Voorbij)
- dinsdag 16 november 2021
Diocesaan Onderwijsbureau
Marialand 31
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 1 februari 2022
van
09:00
tot
12:00
- maandag 21 maart 2022
Diocesaan Onderwijsbureau
Marialand 31
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
12:00
- woensdag 11 mei 2022
Diocesaan Onderwijsbureau
Marialand 31
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
12:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Afgelast)
- maandag 15 november 2021
van
09:00
tot
12:00
- maandag 31 januari 2022
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 17 maart 2022
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 10 mei 2022
van
09:00
tot
12:00
Centrum d'Abdij
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Baron Ruzettelaan 435
8310
Assebroek
(Kaart)
- Reeks
2:
(Afgelast)
- donderdag 21 oktober 2021
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 25 januari 2022
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 10 maart 2022
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 3 mei 2022
van
09:00
tot
12:00
DOd Hasselt
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
3:
(Afgelast)
- woensdag 27 oktober 2021
van
09:00
tot
12:00
- vrijdag 28 januari 2022
van
09:00
tot
12:00
- maandag 14 maart 2022
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 5 mei 2022
van
09:00
tot
12:00
DPCM
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
4:
(Afgelast)
- dinsdag 9 november 2021
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 3 februari 2022
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 15 maart 2022
van
09:00
tot
12:00
- maandag 9 mei 2022
van
09:00
tot
12:00