Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0BLL220067-01 Traumasensitief werken in de klas, zo doe je dat

Door de instroom van Oekraïense en andere vluchtelingen in de klassen van het basis- en het secundair onderwijs worden leerkrachten geconfronteerd met kinderen en jongeren die op een of andere manier getekend zijn door hun vlucht- of migratieverhaal. Met deze sessie proberen we leerkrachten, zorgcoördinatoren e.a. inzichten te geven en hoe je dat het best aanpakt in deklas.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht geven in de effecten van migratie, vluchten en trauma op de psychosociale ontwikkeling en het schoollopen van kinderen en jongeren.
  • Je leert gepast omgaan met de noden van kinderen en jongeren op de vlucht, in de klas.
Doelgroep:
  • Directies
  • Leraren
  • Zorgcoördinatoren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Vluchtelingenkinderen en -jongeren zijn gewone leerlingen. Wat hen onderscheidt van de anderen is dat ze in hun jonge leven vaak al veel hebben meegemaakt. Dat kan hun sociaal-emotionele ontwikkeling in de weg staan. In de schoolse context zorgt dit er soms voor dat de leerlingen stagneren in hun ontwikkeling en niet tot leren komen. De school en de leerkrachten kunnen zorgen voor de nodige veiligheid en stabiliteit waardoor de leerlingen hun veerkracht ontwikkelen om met veranderende contxten om te gaan.

Strategie en methode:

Webinar met mogelijkheid tot vragen stellen achteraf

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 2 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Vandenameele Nathalie
Van den Mooter Marleen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.