Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO1AAN220263-03 Aanvangsbegeleiding startende leerkrachten (1ste jaars) - workshops

Doelstellingen:
  • Je groeit/krijgt meer vertrouwen als leerkracht je eerste jaar voor de klas.
  • Je wordt inhoudelijk sterker.
Doelgroep:

Startende leerkrachten (minimum interim van 3 maanden en max 2 jaar onderwijservaring) uit een school in de regio Mechelen-Brussel.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Zie verder

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 15 februari 2023 van 09:00 tot 12:00
Leerlingen laten groeien door feed-forward (rapportcommentaren)
Spreker: Johan Fouquaert

In onze onderwijsleerpraktijk willen we elke leerling laten groeien in zijn leren. Feedback en feed-forward zijn vruchtbare bodems om dit werkelijkheid te laten worden. We kunnen dagelijks mondeling feedback geven, we kunnen dit schriftelijk doen op taken, toetsen, portfolio’s, rapporten … 
Tijdens deze sessie leer je feedback en feedforward formuleren aan de hand van een eenvoudige kijkwijzer. Je krijgt kans om hands-on te oefenen. Breng daarom je laptop mee met je toegang tot het rapportenprogramma van de school. Wij zorgen voor een stabielinternetverbinding. 

Klasmanagement
Spreker: Sara De Roeck en Stéphanie Van Eyen

De klas op een efficiënte manier organiseren in functie van leerwinst voor elke leerling, is niet zo’neenvoudige klus. 
We delen in deze workshop expertise met betrekking tot het managen van een klas in theorie- en praktijkvakken, we bieden een kader aan om te kunnen reflecteren op (moeilijke) situaties in de klas en op school, en passen dit ook toe op concrete situaties.

ICT
Spreker: Tom Debraekeleer

Online quizjes, namentrekkers, een PowerPoint die er megaknap uitziet, interactieve online posters, 3D afbeeldingen, samenwerkingstools, .... er zijn massa's ICT tools te vinden waar je jouw les een extra toets mee kan geven.  
Maar hoe begin je daaraan? En waar vind je dat allemaal?  
Deze workshop helpt je op weg.  
Op zoek naar leuke ICT-tools om mee aan de slag te gaan in de les?  
Je wil best ICT tools in je les gebruiken (een online quiz, een interactieve presentatie, enz ...) maar je weet niet hoe je eraan moet beginnen?  
Je zit te wachten op iemand die je op weg kan helpen om ermee aan de slag te gaan?   

Welkom bij de club. Neem vooral ook zelf je laptop, tablet of smartphone mee, want dit is geen statische workshop. Je gaat zelf op ontdekkingstocht en probeert zelf dingen uit, die jij leuk vindt, of waar jij graag mee aan de slag gaat. Met een gespecialiseerde begeleider in de buurt om je mee op weg te helpen.  
Geen voorkennis vereist. Enkel enthousiasme 😉   

PS: een google account is handig. Maar als je dat niet hebt, en niet direct weet hoe je dat aanmaakt helpen we je ter plekke. Wie er zelf eentje wil aanmaken kan dat via deze link. 

Sterke lessen
Spreker: Els Vanhole

Tijdens deze werkwinkel kijken we hoe je effectief en efficiënt je lessen kan vormgeven om bij elke leerling leerwinst te boeken. We maken een profiel van je klas op en gaan van daaruit aan de slag met onze bestaande materialen. We zoeken naar hoe we onze leerinhouden nog toegankelijker kunnen maken zodat meer leerlingen de doelen voor onze vakken bereiken. In groep reflecteren we over wat werkt en waar we tegenaan lopen tijdens onze lessen om van daaruit onzeorganisatiestrategieën en werkvormen te finetunen.

Leercompetentie
Spreker: Sven Osier

De nieuwe leerplannen spelen in op de 21ste -eeuwse vaardigheden die onze leerlingen nodig zullen hebben om te participeren in een steeds veranderende maatschappij. Dit vraagt een andere didactische aanpak. Minder doceren, meer coachen. Meer inzetten op leren nadenken, onderzoekend leren en op hoe leerlingen hun eigen leerproces in eigen handen kunnen nemen. 

De bedoeling is dat we in deze sessie praktisch aan de slag gaan zodat de deelnemers inzichten krijgen in trips and tricks rond onderzoekend leren. 

Op het einde van deze sessie heb je hopelijk inzicht gekregen in: 

Hoe kan je aan de slag kunt gaan met de leercompetenties van je leerlingen. 

Je kan leercompetenties van je leerlingen versterken vanuit je eigen leerplan, STEM-doelen (onderzoekend leren en probleemoplossend denken) en het GFL.( Leren leren en leerstrategieën)   

Communicatie met ouders
Spreker: Emmy Steenackers

Scholen en leraren kunnen niet meer om ouders heen. De rol van ouders in het onderwijs is de laatste tijd ingrijpend veranderd. Ze hebben meer inspraak gekregen, ze zijn kritischer dan vroeger en leraren moeten steeds vaker verantwoording afleggen. Goed contact tussen ouders en leraren levert winst op voor iedereen: de leraar, ouders en vooral de leerling. Maar niet elke leraar vindt het makkelijk om met ouders om te gaan. 

 
Via concrete casussen maak je kennis met onze survivalkit zodat het contact met ouders geen solo jungletocht wordt maar eentje met een gids.  

Strategie en methode:

workshops met inhoudelijke input (inspiratie en reflectie) en kans tot het delen van ervaringen 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 14 februari 2023 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Van Berendoncks Anke
Debraekeleer Tom
Verhaegen Renilde
Struelens Kathleen
Vanmol Aleide
Osier Sven
Bombeke Gino
Fouquaert Johan
Mertens Sara
Tack Isabelle
Feyaerts Tine
Steenackers Emmy
Van Eyen Stéphanie
Vanhole Elisabeth
De Pue Wim
Noppe Yannick
Schoonjans Jeroen
Rens Gunther
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
TSM Middenschool (Inschrijven afgesloten)
Onder-den-Toren 14
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 15 februari 2023 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.