Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP230199-03 Dag van de beweging - regio Antwerpen

Doelstellingen:

Je maakt kennis met nieuwe bewegingsdomeinen, spel- en werkvormen, meteen toepasbaar voor jouw doelgroep. Zo kan je met nieuwe en creatieve ideeën je leerlingen prikkelen en motiveren.

Doelgroep:
  • Directies en leraren lichamelijke opvoeding basisonderwijs, zorgleerkrachten.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Je stelt zelf je programma samen op basis van een heel aanbod aan werkwinkels. Naast deze doe-activiteiten worden er ook theoretische sessies aangeboden. 

Programma

Vanaf 08.45 uur: onthaal
09.15 uur: werkwinkel 1
10.35 uur: pauze en verplaatsingstijd
10.55 uur: werkwinkel 2
12.15 uur: lunch
13.25 uur: werkwinkel 3
14.45 uur: afronding
15.00 uur: einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
maandag 27 mei 2024 van 09:15 tot 10:35
Kinderyoga voor kinderen van de lagere school
Spreker: Annemie Celens

Kinderen krijgen vandaag de dag veel prikkels binnen. Bovendien wordt er vaak veel verwacht van hen. Dit alles kan leiden tot concentratieproblemen, faalangst, boosheid, druk gedrag, boosheid, slaapstoornissen, zich niet lekker in hun vel voelen, lichamelijke klachten… Ook volwassenen, en dus ook leerkrachten, ervaren soms dezelfde soort klachten.

Door kinderyoga leren kinderen en kleuters op een speelse manier om zich bewust te worden van hun lichaam en geest. Ze leren om zichzelf te mogen ZIJN. Kinderen en leerkrachten kunnen dit proces samen doorlopen en meer welzijn ervaren.

Enkele voordelen van kinderyoga: groter lichaamsbewustzijn, gezond zelfbeeld, verhoogde concentratie, meer zelfvertrouwen, respect voor zichzelf en de ander, prikkels en spanning gemakkelijker afvoeren en meer rust en harmonie ervaren.

De inhoud van "kinderyoga voor kinderen van de lagere school" en "kinderyoga voor kleuters" is overlappend. Het is bijgevolg aangewezen om slechts voor 1 van beide kinderyogasessies in te schrijven.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Groeien van op de grond – Sherborne bij jonge kinderen
Spreker: Bart Jaminé

De Sherborne bewegingspedagogiek is samen bewegen, samen stoeien en samen zorgen voor elkaar. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en het vertrouwen in anderen. Door een positief zelfwaardegevoel wordt het gemakkelijker om relaties aan te gaan en met elkaar te communiceren.

Tijdens deze werkwinkel ervaar je hoe je eenvoudig met jonge kinderen bewegingsspelen kan opzetten waarbij ze het eigen lichaam verkennen, zich vrij leren bewegen in de ruimte en gevarieerde relaties aangaan.

Doelgroep: kleuters en 1ste leerjaar.

Burner Games, kleine spelen voor de lagere school
Spreker: Dennis Witsiers

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Maar daarnaast dient er ook zeker ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen.
Burner Games zijn onderverdeeld in communicatie- en kennismakingsspelletjes, warming up spelletjes en intensieve spelen.
Wij gaan tijdens deze werkwinkel in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Beoordeel zelf!

Doelgroep: lager onderwijs.

Lead-up games 2.0: varianten op traditionele pleinspelen
Spreker: Jan Mertens

Ontdek de ultieme mix van bewegingsplezier en zweten in onze lead-upgames 2.0. In deze sessie brengen we een reeks pleinspelen in een nieuw hedendaags jasje, waar het doel ligt op het verwerven van spelinzicht en het verhogen van de fysieke activiteit. Duik in de actie, laat het zweet stromen en geniet van deze sportieve ervaring!

Doelgroep: lager onderwijs.

Kleuter beweegactiviteiten waarmee je direct kan starten
Spreker: Kevin de Wit

Na deze parktijkwerkwinkel ga je naar huis met een hoop (nieuwe) kleuter beweeginspiratie die je kan inzetten in de speelzaal, gymzaal, buiten en/of op de gang. Mocht je hem al een keer gevolgd hebben, dit komt helemaal goed en laat je weer inspireren met nieuwe activiteiten. Van groepsspellen naar +-20 (nieuwe) kleine beweegactiviteiten om af te sluiten met 'unieke' tikspellen waarbij je niet af kan zijn.

Doelgroep: kleuteronderwijs.

Een muzische bewegingssessie
Spreker: Inge Joosen

Een sessie vol dansexploratie en leuke bewegingsspelletjes voor kinderen van kleuter en 1ste graad lager onderwijs.
De focus bij deze werkwinkel ligt op het dansplezier, de nodige differentiaties die zorgen voor een leuke dansles of bewegingsmomentje.
Beweging en beleving staan hier echt centraal, zodat de kinderen leren hoe ze hun lichaam kunnen gebruiken om te bewegen.

De bewegingen liggen niet vooraf vast maar worden door de uitvoerder zelf gemaakt. De kinderen worden geprikkeld tot natuurlijke bewegingen die ieder kan uitvoeren naar eigen maat en kunnen. Alles wordt in een thema, rode draad aangebracht, dat over verschillende lesmomenten kan verdeeld worden. 

Samen beleven en bewegen!

Doelgroep: kleuteronderwijs.

Drum and Dance
Spreker: Chantal Bols

Drum And Dance zegt op zich al genoeg: met drumsticks trommelen op een zitbal en dit gecombineerd met een bewegingscombinatie op muziek! Hoog fungehalte en het bevordert de coördinatie en gevoel voor ritme. Je krijgt kant-en-klare combinaties aangeboden die je direct kan gebruiken in de praktijk.

Vanuit haar ervaring als klasleerkracht en als dansdocente, geeft de docente je tips om de geziene stof op een ludieke wijze aan te leren, zodat de deelnemers uit jouw doelgroep een dansante en amusante les Drum and Dance mogen beleven. Je ontvangt de uitgeschreven combinaties digitaal en kan de muziek beluisteren/downloaden via een afspeellijst op Spotify.

Doelgroep: lager onderwijs.

Leren jongleren met 3 ballen: tips & tricks
Spreker: Lien Drent

Leer jongleren met 3 ballen op een laagdrempelige manier: met veel kleine tussenstapjes en met verschillende materialen. Deze opbouw zorgt voor een grote succeservaring. Zodra het basispatroon (de cascade) gekend is, gaan we verder met meer uitdagende jongleerpatronen, solo en in duo.

Doelgroep: lager onderwijs (3de t.e.m. 6de leerjaar).

Minipop - initiatie tot reanimatie
Spreker: Inge De Doncker

In België zijn er jaarlijks ongeveer 10 000 slachtoffers van een hartstilstand. We kunnen in Vlaanderen de inspanningen om mensenlevens te redden opdrijven. Vroegtijdig reanimeren doet de overlevingskansen enorm stijgen. Dit begint met inspanningen in het onderwijs.

Deze werkwinkel van Vrienden van de MUG vzw wordt gegeven in het kader van het project Minipop. Dit project gericht aan lagere en secundaire scholen en jeugdorganisaties bestaat uit het onderwijzen van basisreanimatie aan leerkrachten of opvoeders, die op hun beurt de leerlingen of leden vormen. In deze werkwinkel wordt er een beknopte basisinleiding in reanimatietechnieken gegeven aan leerkrachten lichamelijke opvoeding. Je zal in staat zijn een hartaanval te herkennen en de eerste handelingen uit te voeren om de overlevingskansen van het slachtoffer te verhogen.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Help! Te veel kinderen vallen cognitief uit door te weinig beweging
Spreker: Guy Stevens

Steeds meer kinderen vallen uit op school door merkbare ontwikkelingsvertragingen en neuro-motorische aspecten. Het vermogen om cognitief te kunnen leren wordt maar voor de helft uitgemaakt door de natuurlijke begaafdheid. De andere helft wordt bepaald door rijpingstijd en natuurlijke ervaringskansen vanaf de geboorte. Maar deze kansen "vervagen" voor steeds meer kinderen. Het is duidelijk dat onze kinderen minder bewegen zowel in de thuissituatie als vaak op scholen. Een extra ontwikkelingsstimulatie dringt zich op om terug de noodzakelijke hersenverbindingen te "boetseren" om goed te kunnen leren. Ook een concreet 1-stappenplan wordt voorgesteld om als schoolteam geleidelijk naar een ontwikkelingsgerichte school te transformeren.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Omgaan met moeilijk gedrag in de bewegingsles!
Spreker: Ellen Beeckmans

Geen enkel kind stapt ’s morgens de schoolpoort binnen met het plan om de leerkracht en/of zijn medeleerlingen te pesten of de les te dwarsbomen.  Toch zitten we regelmatig met onze handen in haar en hebben we te maken met moeilijk begrijpbaar gedrag.  Tijdens deze sessie gaan we samen nadenken over mogelijke oplossingen om lastig of moeilijk begrijpbaar gedrag te voorkomen en aan te pakken.

Doelgroep: basisonderwijs.

Crossfit @ school
Spreker: Ansje Coart

Kleine accommodatie, weinig materiaal en toch grote klasgroepen? CrossFit is the way to go om op een efficiënte manier alle leerlingen te bereiken. 

Doelgroep: kleuter- en lagere school.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
maandag 27 mei 2024 van 10:55 tot 12:15
Kinderyoga voor kleuters
Spreker: Annemie Celens

Kinderen krijgen vandaag de dag veel prikkels binnen. Bovendien wordt er vaak veel verwacht van hen. Dit alles kan leiden tot concentratieproblemen, faalangst, boosheid, druk gedrag, boosheid, slaapstoornissen, zich niet lekker in hun vel voelen, lichamelijke klachten… Ook volwassenen, en dus ook leerkrachten, ervaren soms dezelfde soort klachten.

Door kinderyoga leren kinderen en kleuters op een speelse manier om zich bewust te worden van hun lichaam en geest. Ze leren om zichzelf te mogen ZIJN. Kinderen en leerkrachten kunnen dit proces samen doorlopen en meer welzijn ervaren.

Enkele voordelen van kinderyoga: groter lichaamsbewustzijn, gezond zelfbeeld, verhoogde concentratie, meer zelfvertrouwen, respect voor zichzelf en de ander, prikkels en spanning gemakkelijker afvoeren en meer rust en harmonie ervaren.

De inhoud van "kinderyoga voor kleuters" en "kinderyoga voor kinderen van de lagere school" is overlappend. Het is bijgevolg aangewezen om slechts voor 1 van beide kinderyogasessies in te schrijven.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Bewegend leren door en met elkaar – Sherborne in de lagere school
Spreker: Bart Jaminé

De Sherborne bewegingspedagogiek is samen bewegen, samen stoeien en samen zorgen voor elkaar. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en het vertrouwen in anderen. Door een positief zelfwaardegevoel wordt het gemakkelijker om relaties aan te gaan en met elkaar te communiceren.

Tijdens deze werkwinkel ervaar je hoe je eenvoudig met lagereschoolkinderen bewegingsspelen kan opzetten waarbij ze het eigen lichaam verkennen, zich vrij leren bewegen in de ruimte en gevarieerde relaties aangaan.

Doelgroep: lager onderwijs - 2de tot 6de leerjaar.

Burner Games, kleine spelen voor de lagere school
Spreker: Dennis Witsiers

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Maar daarnaast dient er ook zeker ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen.
Burner Games zijn onderverdeeld in communicatie- en kennismakingsspelletjes, warming up spelletjes en intensieve spelen.
Wij gaan tijdens deze werkwinkel in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Beoordeel zelf!

Doelgroep: lager onderwijs.

Lead-up games 2.0: varianten op traditionele pleinspelen
Spreker: Jan Mertens

Ontdek de ultieme mix van bewegingsplezier en zweten in onze lead-upgames 2.0. In deze sessie brengen we een reeks pleinspelen in een nieuw hedendaags jasje, waar het doel ligt op het verwerven van spelinzicht en het verhogen van de fysieke activiteit. Duik in de actie, laat het zweet stromen en geniet van deze sportieve ervaring!

Doelgroep: lager onderwijs.

Kleuter beweegactiviteiten waarmee je direct kan starten
Spreker: Kevin de Wit

Na deze parktijkwerkwinkel ga je naar huis met een hoop (nieuwe) kleuter beweeginspiratie die je kan inzetten in de speelzaal, gymzaal, buiten en/of op de gang. Mocht je hem al een keer gevolgd hebben, dit komt helemaal goed en laat je weer inspireren met nieuwe activiteiten. Van groepsspellen naar +-20 (nieuwe) kleine beweegactiviteiten om af te sluiten met 'unieke' tikspellen waarbij je niet af kan zijn.

Doelgroep: kleuteronderwijs.

Directies: hoe haal je het allerbeste uit je LO-leraar?
Spreker: Anke Van Roey

Ben jij een expert in het leergebied lichamelijke opvoeding? Top! Toch is het wellicht niet altijd simpel om je LO-leraar te begeleiden, te ondersteunen en te motiveren. In deze werkwinkel ontdek je wat je samen kan doen en waar je de nodige info kan vinden.

Doelgroep: directeurs basisonderwijs.

Story-dancing basisonderwijs
Spreker: Inge Joosen

Tijdens deze werkwinkel worden er hippe eenvoudige dansen voor de lagere school aangeboden, met een juiste bewegingsvertaling van het verhaal, aangepast per leeftijdsgroep.

Dit kan via een dansspel, dansexploratie en gestructureerde kinderdans. Al deze aangeleerde moves kunnen ook in een eindproduct gepresenteerd worden tijdens een schoolfeest /Story-dancing. Niet moeilijk maar vooral een speelse, dynamische en vrolijke belevingswereld voor iedereen, uitvoerder en toeschouwer. 

Tot dans!

Doelgroep: lager onderwijs.

Drum and Dance
Spreker: Chantal Bols

Drum And Dance zegt op zich al genoeg: met drumsticks trommelen op een zitbal en dit gecombineerd met een bewegingscombinatie op muziek! Hoog fungehalte en het bevordert de coördinatie en gevoel voor ritme. Je krijgt kant-en-klare combinaties aangeboden die je direct kan gebruiken in de praktijk.

Vanuit haar ervaring als klasleerkracht en als dansdocente, geeft de docente je tips om de geziene stof op een ludieke wijze aan te leren, zodat de deelnemers uit jouw doelgroep een dansante en amusante les Drum and Dance mogen beleven. Je ontvangt de uitgeschreven combinaties digitaal en kan de muziek beluisteren/downloaden via een afspeellijst op Spotify.

Doelgroep: lager onderwijs.

Eerst bewegen dan leren
Spreker: Marianne Peeters

“Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn lichaam leert controleren. Het meest gevorderde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te staan. Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of staan, beschikt het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal te kunnen leren” (Sally Goddard Blythe). 

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een ‘motorische blokkade’. Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. Deze leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. In deze werkwinkel wordt daarop ingespeeld. Je neemt zelf deel aan het INPP-bewegingsprogramma dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, …

Het is een onmisbare werkwinkel voor iedereen die leerproblemen vanuit een nieuwe hoek wil bekijken en die “beweging” niet schuwt in de aanpak ervan.

Er zal de mogelijkheid zijn om het boek "Eerst bewegen, dan leren – Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen" aan te kopen.

Doelgroep: kleuteronderwijs (vanaf vierjarigen) en lager onderwijs (vooral eerste graad).

Hoe verhoog ik de actieve werktijd in een heterogene groep? Theoriesessie
Spreker: Carine Verbauwen

Lesgeven in een zwembad heeft zijn beperkingen omdat je minder mogelijkheden hebt om, op een toegewezen ruimte, optimaal te werken met een (vaak grote) heterogene groep. Eén van de oplossingen ligt in de differentiatie van de oefenstof. Je zal leren hoe je
tussenstappen moet maken in je oefenstof d.m.v. gebruik van verschillende materialen, spelen met dieptes en het veiliger maken van de omgeving. De brevetten zijn hier een handvat en worden grondig behandeld.

Doelgroep: kleuteronderwijs (laatste) en lager onderwijs.

Piramides bouwen
Spreker: Lien Drent

We starten met verschillende basishoudingen om menselijke piramides te bouwen. Daarbij is er aandacht voor de verschillende veiligheidsregels. We bouwen piramides aan de hand van kijkwijzers en spelen er verschillende spelletjes mee. Met de basishoudingen als vertrekpunt gaan we creatief aan de slag en verzinnen we zelf nieuwe piramides.

Doelgroep: lager onderwijs (1ste t.e.m. 6de leerjaar).

Minipop - initiatie tot reanimatie
Spreker: Inge De Doncker

In België zijn er jaarlijks ongeveer 10 000 slachtoffers van een hartstilstand. We kunnen in Vlaanderen de inspanningen om mensenlevens te redden opdrijven. Vroegtijdig reanimeren doet de overlevingskansen enorm stijgen. Dit begint met inspanningen in het onderwijs.

Deze werkwinkel van Vrienden van de MUG vzw wordt gegeven in het kader van het project Minipop. Dit project gericht aan lagere en secundaire scholen en jeugdorganisaties bestaat uit het onderwijzen van basisreanimatie aan leerkrachten of opvoeders, die op hun beurt de leerlingen of leden vormen. In deze werkwinkel wordt er een beknopte basisinleiding in reanimatietechnieken gegeven aan leerkrachten lichamelijke opvoeding. Je zal in staat zijn een hartaanval te herkennen en de eerste handelingen uit te voeren om de overlevingskansen van het slachtoffer te verhogen.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Help! Te veel kinderen vallen cognitief uit door te weinig beweging
Spreker: Guy Stevens

Steeds meer kinderen vallen uit op school door merkbare ontwikkelingsvertragingen en neuro-motorische aspecten. Het vermogen om cognitief te kunnen leren wordt maar voor de helft uitgemaakt door de natuurlijke begaafdheid. De andere helft wordt bepaald door rijpingstijd en natuurlijke ervaringskansen vanaf de geboorte. Maar deze kansen "vervagen" voor steeds meer kinderen. Het is duidelijk dat onze kinderen minder bewegen zowel in de thuissituatie als vaak op scholen. Een extra ontwikkelingsstimulatie dringt zich op om terug de noodzakelijke hersenverbindingen te "boetseren" om goed te kunnen leren. Ook een concreet 1-stappenplan wordt voorgesteld om als schoolteam geleidelijk naar een ontwikkelingsgerichte school te transformeren.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Omgaan met moeilijk gedrag in de bewegingsles!
Spreker: Ellen Beeckmans

Geen enkel kind stapt ’s morgens de schoolpoort binnen met het plan om de leerkracht en/of zijn medeleerlingen te pesten of de les te dwarsbomen.  Toch zitten we regelmatig met onze handen in haar en hebben we te maken met moeilijk begrijpbaar gedrag.  Tijdens deze sessie gaan we samen nadenken over mogelijke oplossingen om lastig of moeilijk begrijpbaar gedrag te voorkomen en aan te pakken.

Doelgroep: basisonderwijs.

CORE BOX, 6 in 1, uithouding, kracht, coördinatie, behendigheid, flexibiliteit EN FUN, OP 1 PLEK, IN 1 LES
Spreker: Els Eerdekens

De Corebox, is een mat met hoge schokabsorptie, met daarop lijnen, vlakken, kruisen en cijfers.  Op basis van die symbolen voer je functionele, gevarieerde, maar tegelijkertijd prettige oefeningen en spelen uit.
De Core Box is een gemakkelijke tool (compact en gemakkelijk op te rollen om mee te nemen) en geeft enorm veel mogelijkheden in spel- en oefenvormen.  Het helpt ook om bekende spelen vlotter te organiseren.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Boost your energy
Spreker: Ansje Coart

Ontdek hoe de innovatieve levensstijl Intermittent living jouw geluk, gezondheid en prestaties als leerkracht op een duurzame manier boost. Want een gezonde, sterke en gelukkig team is dé sleutel tot een succesvolle school.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs (zowel voor leraren, ondersteunend personeel als directie).

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
maandag 27 mei 2024 van 13:25 tot 14:45
Burner Games, kleine spelen voor de lagere school
Spreker: Dennis Witsiers

Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Maar daarnaast dient er ook zeker ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen.
Burner Games zijn onderverdeeld in communicatie- en kennismakingsspelletjes, warming up spelletjes en intensieve spelen.
Wij gaan tijdens deze werkwinkel in elk geval veel diverse Burner spellen spelen en gegarandeerd veel plezier beleven! Beoordeel zelf!

Doelgroep: lager onderwijs.

Bewegend maal- en deeltafels en spelling oefenen
Spreker: Jan Mertens

Tafels aanleren en inoefenen is vaak geen pretje voor de leerlingen. Woorden correct schrijven: nog zo'n struikelblok voor veel kinderen.
Wat als je deze vaardigheden al bewegend kan leren en oefenen? Leren terwijl je beweegt, is altijd een winner! In deze werkwinkel pakken we uit met een veelvoud aan oefenvormen.

Doelgroep: lager onderwijs - 2de graad lager onderwijs.

Kleuter beweegactiviteiten waarmee je direct kan starten
Spreker: Kevin de Wit

Na deze parktijkwerkwinkel ga je naar huis met een hoop (nieuwe) kleuter beweeginspiratie die je kan inzetten in de speelzaal, gymzaal, buiten en/of op de gang. Mocht je hem al een keer gevolgd hebben, dit komt helemaal goed en laat je weer inspireren met nieuwe activiteiten. Van groepsspellen naar +-20 (nieuwe) kleine beweegactiviteiten om af te sluiten met 'unieke' tikspellen waarbij je niet af kan zijn.

Doelgroep: kleuteronderwijs.

Drum and Dance
Spreker: Chantal Bols

Drum And Dance zegt op zich al genoeg: met drumsticks trommelen op een zitbal en dit gecombineerd met een bewegingscombinatie op muziek! Hoog fungehalte en het bevordert de coördinatie en gevoel voor ritme. Je krijgt kant-en-klare combinaties aangeboden die je direct kan gebruiken in de praktijk.

Vanuit haar ervaring als klasleerkracht en als dansdocente, geeft de docente je tips om de geziene stof op een ludieke wijze aan te leren, zodat de deelnemers uit jouw doelgroep een dansante en amusante les Drum and Dance mogen beleven. Je ontvangt de uitgeschreven combinaties digitaal en kan de muziek beluisteren/downloaden via een afspeellijst op Spotify.

Doelgroep: lager onderwijs.

Eerst bewegen dan leren
Spreker: Marianne Peeters

“Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn lichaam leert controleren. Het meest gevorderde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te staan. Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of staan, beschikt het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal te kunnen leren” (Sally Goddard Blythe). 

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een ‘motorische blokkade’. Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. Deze leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. In deze werkwinkel wordt daarop ingespeeld. Je neemt zelf deel aan het INPP-bewegingsprogramma dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, …

Het is een onmisbare werkwinkel voor iedereen die leerproblemen vanuit een nieuwe hoek wil bekijken en die “beweging” niet schuwt in de aanpak ervan.

Er zal de mogelijkheid zijn om het boek "Eerst bewegen, dan leren – Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen" aan te kopen.

Doelgroep: kleuteronderwijs (vanaf vierjarigen) en lager onderwijs (vooral eerste graad).

Hoe verhoog ik de actieve werktijd in een heterogene groep? Praktijksessie
Spreker: Carine Verbauwen

Lesgeven in een zwembad heeft zijn beperkingen omdat je minder mogelijkheden hebt om, op een toegewezen ruimte, optimaal te werken met een (vaak grote) heterogene groep. Eén van de oplossingen ligt in de differentiatie van de oefenstof. Je zal leren hoe je
tussenstappen moet maken in je oefenstof d.m.v. gebruik van verschillende materialen, spelen met dieptes en het veiliger maken van de omgeving. De brevetten zijn hier een handvat en worden grondig behandeld.

Doelgroep: kleuteronderwijs (laatste) en lager onderwijs.

Piramides bouwen
Spreker: Lien Drent

We starten met verschillende basishoudingen om menselijke piramides te bouwen. Daarbij is er aandacht voor de verschillende veiligheidsregels. We bouwen piramides aan de hand van kijkwijzers en spelen er verschillende spelletjes mee. Met de basishoudingen als vertrekpunt gaan we creatief aan de slag en verzinnen we zelf nieuwe piramides.

Doelgroep: lager onderwijs (1ste t.e.m. 6de leerjaar).

Seksuele ontwikkeling en seksueel getint gedrag bij kinderen
Spreker: Karen De Wilde

Kinderen ontwikkelen zich op allerlei vlakken en maken ook een seksuele ontwikkeling door. Wat houdt die ontwikkeling precies in? Welk gedrag kan je verwachten op welke leeftijd? En hoe ga je daarmee om?
In deze werkwinkel vertrekken we van de doorsnee seksuele ontwikkeling. We werken interactief en aan de hand van voorbeelden. Er is ruimte voor vragen en uitwisselen van ervaringen.

Doelgroep: basisonderwijs.

Veelzijdig bewegen in het basisonderwijs
Spreker: Marc Geerts

“Hoe lang werk je best aan een bepaald onderwerp en hoe zorg je er dan voor dat ook andere vaardigheden voldoende onderhouden worden en aan bod komen?”. Doelgericht werken en het tegelijk vormen van vaardige bewegers onder je leerlingen, zorgt regelmatig voor hoofdbrekers bij leerkrachten LO. Deze werkwinkel richt zich op het bieden van een leidraad waarmee leerkrachten veelzijdige lessen en -periodeplannen kunnen ontwikkelen a.h.v. het Athletic Skills Model (ASM). Binnen deze werkwinkel staat het zoeken naar transfers tussen verschillende bewegingsvormen en het creatief oplossend vermogen van je leerlingen centraal. “Een werkwinkel vol inspiratie en praktische inzichten rond een breed beweegaanbod, staat voor je klaar!”.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Help! Te veel kinderen vallen cognitief uit door te weinig beweging
Spreker: Guy Stevens

Steeds meer kinderen vallen uit op school door merkbare ontwikkelingsvertragingen en neuro-motorische aspecten. Het vermogen om cognitief te kunnen leren wordt maar voor de helft uitgemaakt door de natuurlijke begaafdheid. De andere helft wordt bepaald door rijpingstijd en natuurlijke ervaringskansen vanaf de geboorte. Maar deze kansen "vervagen" voor steeds meer kinderen. Het is duidelijk dat onze kinderen minder bewegen zowel in de thuissituatie als vaak op scholen. Een extra ontwikkelingsstimulatie dringt zich op om terug de noodzakelijke hersenverbindingen te "boetseren" om goed te kunnen leren. Ook een concreet 1-stappenplan wordt voorgesteld om als schoolteam geleidelijk naar een ontwikkelingsgerichte school te transformeren.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Beweeg en dans!
Spreker: Tina Van Roy

Op een eenvoudige en directe manier kom je samen met je leerlingen op een dansante manier in beweging. Een praktijksessie waarin we op 3 verschillende manieren een choreografie krijgen aangeleerd. Nadien bespreken we de methodiek en de opbouw.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs.

Omgaan met moeilijk gedrag in de bewegingsles!
Spreker: Ellen Beeckmans

Geen enkel kind stapt ’s morgens de schoolpoort binnen met het plan om de leerkracht en/of zijn medeleerlingen te pesten of de les te dwarsbomen.  Toch zitten we regelmatig met onze handen in haar en hebben we te maken met moeilijk begrijpbaar gedrag.  Tijdens deze sessie gaan we samen nadenken over mogelijke oplossingen om lastig of moeilijk begrijpbaar gedrag te voorkomen en aan te pakken.

Doelgroep: basisonderwijs.

Gamen, bewegen en bewegend leren zonder scherm
Spreker: Els Eerdekens

Picoo is de eerste spelcomputer die kinderen (en volwassenen) stimuleert om samen te bewegen zonder scherm! Tijdens de (inter)actieve games hebben kinderen ( en volwassenen) het gevoel dat ze aan het gamen zijn op een speelcomputer', terwijl ze tegelijkertijd samen bewegen.
Iedere deelnemer heeft een eigen controller, die onderling met elkaar in verbinding staat.
Met coole lichten, geluid en zelfs trillen wordt samen spelen en bewegen nog leuker. Traditionele spelletjes - zoals tikkertje en verstoppertje - zijn in een compleet nieuw jasje gestoken. Daarnaast zijn er ook compleet nieuwe spelervaringen ontwikkeld. De Picoo is ook heel leuk inzetbaar in de fitness- en sportwereld.

Picoo zorgt voor (betaalbaar) eindeloos (inter)actief speel- en sportplezier!

Doelgroep:
kleuter- en lager onderwijs.

Intermittent living @ school
Spreker: Ansje Coart

Ontdek hoe je een duurzaam en haalbaar gezondheidsbeleid kan uitrollen op jouw school. Durf jij out of the box denken? Door een vernieuwende cultuur van gezondheid en welzijn te introduceren, wordt jouw school een positieve en ondersteunende omgeving.

Doelgroep: kleuter- en lager onderwijs (zowel voor leraren, ondersteunend personeel als directie).

Bijkomende info:

In de deelnameprijs is een lunch inbegrepen.

Draag sportkledij en neem pen en papier mee a.u.b.!

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Je kan als schoolentiteit van een groepskorting genieten indien meerdere collega's van eenzelfde school inschrijven en aanwezig zijn.

  • Kom je met 1-3 deelnemers, dan betaalt elke deelnemer 120 euro.
  • Kom je met 4-10 deelnemers, dan ontvangt de school een factuur voor het vaste bedrag van 300,00 euro.
  • Kom je met meer dan 10 deelnemers dan ontvangt de school een factuur voor het vaste bedrag van 450,00 euro.

Het kortingsbedrag wordt verrekend op de eindfactuur die per mail wordt verzonden en niet bij de inschrijving.


Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 16 mei 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Mertens Jan
Witsiers Dennis
Geerts Marc
Van Roey Anke
Coart Ansje
Drent Lien
Celens Annemie
de Wit Kevin
De Wilde Karen
Peeters Marianne
Joosen Inge
Eerdekens Els
De Doncker Inge
Chantal Bols
Stevens Guy
Van Roy Tina
Jaminé Bart
Beeckmans Ellen
Verbauwen Carine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sport Vlaanderen Herentals
Vorselaarsebaan 60
2200 Herentals (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 27 mei 2024 van 08:45 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.