Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCSO0DLP240065-5TM Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg?

Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.

Doelstellingen:

Na dit traject:

  • ken je de werking van het brein en geheugen en kan je daarop inspelen
  • weet je welke leerstrategieën effect hebben en hoe je ze kan inzetten in je les
  • weet je welke ingrepen jij kan doen waardoor leerlingen jouw tips gemakkelijker kunnen toepassen thuis
  • heb je een of meerdere van je lessen van de komende week zo ontworpen dat leerlingen meer leerwinst boeken
  • heb je afspraken gemaakt in het team om gezamenlijk en kwaliteitsvol rond betekenisvol leren te werken
Doelgroep:
  • Leraren secundair onderwijs
  • Studiebegeleiders
  • Leerlingenbegeleiders
  • GOK-leraren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

“Ik kan dat niet.” “Ik doe dat niet.” “Dat boeit mij niet.” Wat weten we over hoe leerlingen tot leren komen? En hoe help je leerlingen om hier zelfstandiger in te worden? Aparte lesjes ‘leren leren’ volstaan zelden, want leerlingen leren dit vooral in je vak zelf. Hoe begeleid je hen hierin zonder hen te bepamperen?

We gaan concreet aan de slag met principes uit effectieve didactiek en leerstrategieën. Je krijgt inspiratie om leerlingen te laten nadenken over hun leerproces waardoor ze effectief in actie komen en onderzoeken welke kansen motivatiepsychologie en inzichten in differentiatie bieden voor jouw leerlingen.

Je doet kleine aanpassingen aan je lesvoorbereidingen van de aanstaande week waardoor leerlingen zelf meer verantwoordelijk worden voor hun leerproces. Vervolgens zetten jullie als schoolteam leerlijnen uit vanuit een gemeenschappelijke taal.

Strategie en methode:

We kiezen voor een praktijkgerichte aanpak en delen (hapklaar) materiaal met jou. We wisselen informatiedeling af met werkmomenten, uitwisseling met elkaar en geven je tussentijdse opdrachten om je te stimuleren het geleerde mee te nemen naar je klaspraktijk en te komen tot een gelijkgerichte aanpak.

We starten steeds met een intake en op basis van dat gesprek bepalen we uit welke bouwstenen deze nascholing kan bestaan om zo goed mogelijk aan te sluiten op de noden van jouw school. We kunnen variëren in het aantal sessies en eventueel een aulasessie toevoegen om het hele schoolteam mee te nemen in het proces. Om de doelen van deze nascholing te bereiken, voorzie je best minimum 3 sessies.

Bijkomende info:

Breng 2 à 3 lesvoorbereidingen voor de komende week mee. 


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Om de doelen van deze nascholing te bereiken, voorzie je best minimum 3 sessies.


Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 990,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.