Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0DGL240085-04 Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: doorstartsessie +

De Databistro stapt zijn vierde jaar in. Voor de scholen die enthousiast meestappen in de onderliggende baseline van de Databistro (Succesvol oriënteren binnen de modernisering SO) voorzien we graag een aparte doorstart. Hoe kan je het reeds opgestarte onderzoek verder verrijken? Hoe zorg je ervoor met weinig inspanningen de antwoorden uit dit praktijkonderzoek te gebruiken om zoveel mogelijk impact te hebben op de leerlingenstromen? Wat zijn de volgende stappen om de onderwijsleerpraktijk samen met de leraren te versterken als motor voor succesvolle oriëntering?

Doelstellingen:
  • Je kent de aanvullingen en bijsturingen van het praktijkonderzoek uit de Databistro
  • Je reflecteert over de volgende stappen om het reflectieproces op school te versterken.
  • Je kan het belang van dit onderzoek argumenteren aan het lerarenteam
  • Je krijgt inzicht in de reeds bestaande en nieuwe ondersteuningsmogelijkheden die we aanbieden om een nascholingstraject op maat samen te stellen
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Medewerkers betrokken bij de aansturing van de onderwijsloopbaan
  • Medewerkers die de datageletterdheid in het lerarenteam versterken
  • Leerkrachten die hun datageletterdheid via onderzoek over leerlingenstromen willen versterken

De scholen die deelnemers naar de doorstartsessie sturen namen in 2023-24 reeds deel aan de Databistro.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In de doorstartsessie+

  • exploreren we de aanvullingen en bijsturingen van het praktijkonderzoek uit de Databistro
  • verkennen we de mogelijke stappen van het reflectieproces op school en het ondersteuningsaanbod binnen het traject

Concrete onderzoeksvragen

  1. In welke mate is de advisering na het tweede jaar correct?
  2. In welke mate zijn de basisopties in het tweede jaar evenwaardig?
  3. In welke mate is de perceptie van de studierichtingen in de tweede en derde graad evenwaardig?
  4. In welke mate was de beeldvorming in de loop van het eerste trimester in het derde, vierde en/of vijfde in 2023-24 juist?
  5. Welke studierichtingen van de tweede graad zijn gevoeliger voor heroriëntering tussen het derde en het vierde jaar of tussen het vierde en vijfde jaar (of tussen het vijfde en zesde jaar)?
  6. In welke mate zijn de leerlingen die doorstromen even succesvol dan de leerlingen die instromen?
  7. Welke studierichtingen (finaliteiten) zijn gevoeliger voor interne studiewissels?
  8. Welke studierichtingen zijn gevoeliger voor uitstroom vóór het zesde jaar?
Strategie en methode:

We gaan verder met het voorgestructureerde praktijkonderzoek van vorig schooljaar (eventueel aangevuld met nieuwe vragen). Het is de bedoeling om het basisonderzoek met steeds minder inspanning te blijven uitvoeren en op die manier via het onderzoek zicht te krijgen op de impact van de inspanningen op de leerlingenstromen. 

Bijkomende info:

Deze sessie is bedoeld voor diegenen die zich de argumentatie voor het praktijkonderzoek van de Databistro eigen hebben gemaakt.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Om het volledige verhaal te horen, kan het een idee zijn om andere collega’s de basissessie te laten volgen. 


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 30 september 2024 van 16:00 tot 17:00
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.