In functie van de leervertraging, willen wij, vertrekkende van de sterktes van de leraren die lesgeven in de eerste graad A-stroom en B-stroom in de studierichting STEM, ons verdiepen in het nog sterker maken van het pedagogisch-didactisch handelen met focus op groei voor leraar en leerling. In dit lerend netwerk willen wij leraren samenbrengen om elkaar te inspireren, samen te reflecteren en om ervaring en expertise uit te wisselen. Daarnaast willen wij ruim aandacht schenken aan vragen en noden die leven bij leraren.
Doelstellingen:
Volgende thema’s kunnen aan bod komen tijdens de verschillende sessies en worden behandeld in functie van de noden en vragen die voortvloeien vanuit de voorgaande sessies. We geven dit begeleidingsproject vorm door:
- na te denken over een doelgerichte en inspirerende leeromgeving
- de leerwinst bij leerlingen centraal te stellen
- de geïntegreerde aanpak te versterken (kijken naar oa het gemeenschappelijk funderend leerplan)
- met leraren te reflecteren over hun sterktes en groeikansen in het pedagogisch-didactisch handelen
- didactische handvatten aan te reiken om leerplandoelen te bereiken en uit te nodigen hiermee aan de slag te gaan
- aandacht te hebben voor taalontwikkelend lesgeven
- groeikansen rond diversiteit en het welbevinden van de leerling te herkennen en te grijpen.
- digitaal-didactische hulpmiddelen te vinden en te gebruiken
- noden en vragen te capteren en hiermee aan de slag te gaan
Doelgroep:
- Leraren 1ste graad so, STEM-technieken en STEM-wetenschappen A-stroom Leraren 1ste graad so, STEM-technieken B-stroom
Enkel toegankelijk voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
We starten met een lerend netwerk van en voor leraren STEM in de eerste graad so. Wij vragen vooraf aan de deelnemende leraren het eigen pedagogisch-didactisch handelen onder de loep te nemen, de eigen sterktes te benoemen en werkpunten te (h)erkennen. Onze basis ligt in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, de leerplannen STEM en het gemeenschappelijk funderend leerplan.
We gaan samen op zoek naar hoe we het pedagogisch-didactisch handelen binnen de STEM context nog sterker kunnen maken, leren van elkaars ervaringen en expertise en gaan aan de slag met de aangereikte (digitale) didactische handvatten en hulpmiddelen.
Bijkomende info:
Voor de meer ervaren maar ook de beginnende leraren. Wij vragen de leraren om open minded en actief deel te nemen en de sessies te volgen. Wij willen een doorlopend lerend netwerk opzetten, over de schooljaren heen, vraag- en aanbodgestuurd.
Wij vertrekken vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan van de 1ste graad en het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs (goed onderwijs so).
Plaats en Data:
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
Meerdere lesplaatsen
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Afgelast)
- dinsdag 19 oktober 2021
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- donderdag 2 december 2021
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- woensdag 2 februari 2022
van
13:00
tot
14:30
- dinsdag 19 april 2022
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000
Gent (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- Reeks
2:
(Afgelast)
- vrijdag 22 oktober 2021
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- dinsdag 30 november 2021
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- woensdag 2 februari 2022
van
10:00
tot
11:30
- donderdag 21 april 2022
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- Reeks
3:
(Afgelast)
- dinsdag 26 oktober 2021
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- dinsdag 7 december 2021
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen (kaart)
van
09:00
tot
11:45
- donderdag 3 februari 2022
van
10:00
tot
11:30
- woensdag 20 april 2022
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen (kaart)
van
09:00
tot
11:45