Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP230233 32e ICT-coördinatorendag

Niet te missen: de hoogdag voor elke technisch en pedagogisch ICT-coördinator.  Ook interessant voor directie en beleidsmedewerkers.

Doelstellingen:

Aan het eind van deze studiedag zal je als technische en pedagogische ICT-coördinator heel wat inspiratie hebben opgedaan via kennismaking met nieuwe technologieën, goede praktijkvoorbeelden, interessante workshops, boeiende sprekers, enthousiaste standhouders én via de contacten met collega’s.  Als directeur, lid van het middenkader, bestuurder of beleidsmedewerkers zal je geïnspireerd zijn door het verhaal van andere scholen of actuele thema's.

Doelgroep:

Pedagogische én Technische ICT-coördinatoren, directies en beleidsmedewerkers, middenkader van alle onderwijsniveaus in heel Vlaanderen.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Naar jaarlijkse gewoonte zullen we op deze studiedag inspelen op de ICT- actualiteit en de onderwijsvernieuwingen.  Na het plenum kan je kiezen uit een gevarieerd aanbod van workshops. Verder is er de ganse dag een uitgebreide Ed-Tech beurs met prominente spelers. Catering is voorzien gedurende de ganse dag. We sluiten af met een receptie. Onthaal met koffie en koek vanaf 8:30.  De beurs is open vanaf 8:30.

Het plenum wordt verzorgd door Ulrich Petré.  Hij zal spreken over "Digitaal bewustzijn en leergoesting in de digitale samenleving"

Het is onmiskenbaar: digitale technologieën hebben een enorme impact op onze samenleving. We evolueren in een snel tempo naar Homo Digitalis. Maar wat betekent dit voor jou? De sleutel tot succes ligt in het aanpassen van je mindset, het versterken van je skillset en het optimaliseren van je toolset. Of je nu een leerkracht of ict-coördinator die de toekomst van het onderwijs wil vormgeven, of gewoon wilt gedijen in deze digitale samenleving, jouw keuzes zijn bepalend. Ontdek hoe je digitale technologieën slim inzet, zowel in de school of klas als in je persoonlijke leven. Het is de weg naar blijvende groei en ontwikkeling in deze digitale samenleving. Bereid je voor op de toekomst, want die begint vandaag. 

Als een digitaliseringsexpert begon Ulrich Petré zijn passie tijdens zijn hogeschooljaren. Na studies in communicatiebeheer en een postgraduaat in multimedia, begon hij zijn carrière bij Skynet als helpdesk-operator, waar hij de opkomst van het internet van zeer dichtbij meemaakte. Later, bij Belgacom, leidde hij helpdesk-operatoren en technici op in de wereld van vast en mobiel internet, digitale tv en sociale media. In 2016 werd hij de allereerste coach digitalisering, en later vakexpert digitalisering, bij VDAB, met als doel werkzoekenden te helpen bij het versterken van hun digitale vaardigheden en kansen op een duurzame loopbaan.

Hij richtte PUVA coaching & consultancy op in april 2021 om mensen en organisaties te begeleiden bij digitaal bewustzijn en leergoesting. Als ervaren trainer en coach geeft hij workshops over digitale vaardigheden, groeimindset en leergoesting. Als gepassioneerde keynote speaker deelt hij zijn visie over de digitaliserende samenleving en hoe je als mens en organisatie bewust kunt deelnemen. In begin 2022 ging hij deeltijds aan de slag als adviseur digitalisatie en innovatie bij Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, waar hij ondernemers adviseerde, inspireerde en begeleidde in hun digitale transformatie.
In september 2023 besloot hij de overstap te maken naar UQ, een toonaangevend Belgisch HR- en EdTech-bedrijf,waar hij als lead learning & content verantwoordelijk is voor het creëren van in-app dynamische leergemeenschappen voor organisaties. Hij blijft dit verder combineren met keynotes, workshops en inspiratiesessies over digitaal leiderschap, digitaal bewustzijn, cybersecurity en leergoesting.

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 23 mei 2024 van 11:10 tot 12:00
Wees slimmer dan de hacker
Spreker: Ulrich Petré

De toenemende cybercriminaliteit, waaronder social engineering, phishing en ransomware, vormt een groeiende bedreiging voor overheden, organisaties en burgers. Het gebruik van digitale technologieën zoals smartphones, cloud computing en AI maakt het steeds uitdagender om onze veiligheid te waarborgen. Wees daarom slimmer dan de hacker en verhoog je bewustzijn over cybersecurity. Ontdek tijdens deze sessie handige tips en trucs om een veiligere online omgeving te creëren en je persoonlijke gegevens beter te beschermen. 

Van papieren affiches naar digitale valves
Spreker: Tom Germijns - Geert Huylebroeck

Zet de volgende stap naar minder papieren uithangborden en voorzie digitale schermen op school om je leerlingen, personeel, en bezoekers te informeren. We bekijken verschillende systemen om content te tonen op schermen, hoe je deze content kan aanmaken en verspreiden en ook hoe je je schermen kan schedulen. Aan de hand van externe bronnen of zelfgemaakte media overlopen we in een live demo hoe dit in de praktijk kan gebruikt worden en met welke kosten je rekening dient te houden.

Het laptoploket bemannen door niet-IT'ers?
Spreker: Andy Dekoning

Hoe bouw je een laptoploket uit waarbij de eerste lijnshulp niet gebeurt door de ICT-coördinator? Welke autonomie geef je aan de laptopbaliemedewerkers? Welke vorming, afspraken, krijtlijnen… zijn hierbij noodzakelijk? Een getuigenis vanuit Kardinaal van Roey waar het laptoploket operationeel is sinds 2019.

Digitale didactiek versterkt de effectieve didactiek
Spreker: Kaat Rykaert

Digitalisering niet toolgericht, maar doelgericht vormgeven, het klinkt mooi, maar hoe pak je dat aan? Vertrekkende vanuit de inzichten rond effectieve didactiek bekijk je in deze sessie hoe digitalisering effectieve didactiek kan ondersteunen. Je maakt ook kennis met een aantal kaders rond digitale didactiek die je kunnen ondersteunen om ook je collega's vanuit het doel te leren kijken naar digitalisering

Doelgericht aan de slag met ICT in de kleuterschool
Spreker: Gerben Wieczerniak

Wat betekent ICT in een kleuterklas? Vanuit welke visie zorg je voor een doelgerichte krachtige leeromgeving? Hoe ga je vanuit die visie ontwikkelingsgericht aan de slag met peuters en kleuters in de klaspraktijk? Je denkt na wat ICT betekent als doel vanuit mediakundige ontwikkeling en wat ICT betekent als middel vanuit alle andere ontwikkelvelden.

Ontdek de kracht van pen-devices in het onderwijs
Spreker: Tom Dieltjens

In deze informatieve workshop ontdek je de voordelen van pen-devices in het onderwijs. We duiken in de mogelijkheden die deze technologie biedt en hoe het de leerervaring van zowel leerlingen als leerkrachten kan verbeteren. We presenteren de voordelen van pen-devices ten opzichte van gewone laptops, onderzoeken de didactische mogelijkheden en bespreken praktische bezwaren. Ook kijken we naar onderzoek dat het belang van schrijven benadrukt, ook in digitale vorm. Na afloop heb je een duidelijk beeld van de meerwaarde van pen-devices in het onderwijs. Je bent uitgerust met de kennis om eventuele praktische bezwaren aan te pakken en we hopen dat je geïnspireerd bent om de mogelijkheden van pen-devices in je eigen onderwijsinstelling te verkennen. 

Wegwijs in het securitylandschap DEEL 1
Spreker: David Vermonden

Aan de hand van live demo's van ethical hacking toon ik je veel voorkomende zwakheden in scholen. Nadien bekijken we welke maatregelen je kan nemen. Termen zoals  SASE, XDR, NDR, EDR, SSE, NAC, L2 security, CASB, ... worden uitvoerig toegelicht, vaak met een demo.

LET OP: deze sessie duurt tot 13:00.  Je moet dus sessie dus ook kiezen in het tweede blok.

Eenvoudig beheer van laptops in intune
Spreker: Koen Wilms

Ontdek de (nieuwe) mogelijkheden van InTune & InTune for Education. Dankzij ‘Set up school pc’ of Autopilot kan je de apparaten in de klas in enkele minuten gebruiksklaar maken en deze centraal beheren. Wijs flexibele beheeropties voor mobiele (BYOD) apparaten en apps toe aan bepaalde groepen, zodat leerkrachten & leerlingen met hun favoriete apps kunnen werken en tegelijkertijd je gegevens & toestellen worden beveiligd.

M365 Security en compliance
Spreker: Frederik Vanhoo - Vincent Cogen

Ben jij klaar om je (mobiele) clients en het Microsoft 365-platform beter te beveiligen? Wil jij alerts krijgen wanneer vreemde acties plaatsvinden? Wil je de data beter beschermen zowel tegen vernietiging, doorgeven, …? In deze sessie krijg je een inleiding over dit onderwerp.

DOKO: ICT-gerelateerde diensten en producten
Spreker: Gino Broekhoven - Ann Walterus

DOKO fungeert binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen als aankoopcentrale voor het uitrollen van raamovereenkomsten. Je kunt er ook terecht voor juridische ondersteuning en advies met betrekking tot de wetgeving overheidsopdrachten, voorbeeldbestekken, vormingen... DOKO heeft verschillende lopende raamovereenkomsten van ICT-gerelateerde diensten en producten. In deze sessie krijg je een overzicht hiervan met verdere duiding. Er zal uitvoerig aandacht besteed worden aan de nieuwe raamovereenkomst netwerkcomponenten. Deze raamovereenkomst biedt uitgebreide mogelijkheden voor zowel de passieve als de actieve kant van het netwerk. Niet alleen de werking maar ook de beveiliging van elk netwerk is van essentieel belang. Daarvoor zijn er telkens oplossingen op maat beschikbaar. Er wordt ook ingegaan op vragen.

Een betrouwbaar internet begint vanuit uw organisatie
Spreker: Academic Connect

Van een hedendaagse internetverbinding wordt verwacht dat ze snel, veilig en betrouwbaar is. Wat kan je verwachten van uw provider, en welke acties onderneem je als organisatie? Wat ben je met de sterkste poort en het beste slot als de sleutel onder de vloermat ligt? Tijdens de sessie komen zowel het technische (DDos-beveiliging) als het menselijke aspect (internetbeveiliging ADA) aan bod.

Je schoolteam effectief professionaliseren op het vlak van ICT
Spreker: Kenniscentrum Digisprong

Professionaliseren op vlak van ICT, dat kan door het combineren van verschillende acties en inhouden zodat er voor elke leerkracht voldoende professionaliseringskansen zijn. Elke leerkracht leert op een andere manier en de professionaliseringsnoden zijn vaak heel verschillend. In deze sessie nemen we je mee in het verhaal van begin tot eind. Maak kennis met het DigCompEdu-kader, Digisnap en onze professionaliseringsinitiatieven.  

 

Alle informatie uit deze sessie is gratis toegankelijk en raadpleegbaar via de website www.digisprong.be . Bijkomende vragen hierover kunnen gesteld worden via kenniscentrumdigisprong@ond.vlaanderen.be

 

DOKO: ICT-gerelateerde diensten en producten (kopie)
Spreker: Gino Broekhoven - Ann Walterus

DOKO fungeert binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen als aankoopcentrale voor het uitrollen van raamovereenkomsten. Je kunt er ook terecht voor juridische ondersteuning en advies met betrekking tot de wetgeving overheidsopdrachten, voorbeeldbestekken, vormingen... DOKO heeft verschillende lopende raamovereenkomsten van ICT-gerelateerde diensten en producten. In deze sessie krijg je een overzicht hiervan met verdere duiding. Er zal uitvoerig aandacht besteed worden aan de nieuwe raamovereenkomst netwerkcomponenten. Deze raamovereenkomst biedt uitgebreide mogelijkheden voor zowel de passieve als de actieve kant van het netwerk. Niet alleen de werking maar ook de beveiliging van elk netwerk is van essentieel belang. Daarvoor zijn er telkens oplossingen op maat beschikbaar. Er wordt ook ingegaan op vragen.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
BCDR: wat als het grondig fout gaat? donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Joris Geens

Business continuity and disaster recovery (BCDR) is niet zomaar een holle en trendy afkorting. Je ontdekt hoe belangrijk een BCDR-plan wel is. Leer hoe je een plan van aanpak opmaakt voor jouw school of scholen. Want improviseren bij een signaaluitval van je ISP, een brandje bij een server, cloudkabelwerken in de straat, een wereldwijde virusuitbraak zoals covid-19, een geslaagde cyberaanval, …, zorgt voor kostbaar tijdsverlies - en bakken stress. We bekijken een risicoanalyse, preventiemaatregelen, responsstrategieën en herstelplannen, op maat van een school, zodat jij met de aangereikte tools en tips meteen aan de slag kan. 

Getuigenis aanpak ICT-beleid Sint-Angela Tildonk. donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Liesbeth Maes

Lesbeth Maes was ICT-coördinator van het jaar in 2023.  In deze sessie getuigt zij over het ICT-gebeuren in haar school met haar team.  Na een succesvolle implementatie van de digispronglaptops werd Liesbeth verkozen als Technisch ICT-coördinator van het jaar 2023.  In deze "lessons learned"-sessie deelt ze haar praktijkervaring.  Kernwoorden hierbij zijn doorgedreven automatisatie, teamwork en omgaan met tegenslagen.  Er is ruimte om ervaringen uit te wisselen en te leren van elkaar.

Security als fundament in een goede IT-architectuur donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Kris Vande Moortel

Cybersecurity is geen randvoorwaarde maar een even belangrijk aandachtspunt voor scholen als de toegang tot het internet. Zeker nu digitalisering een wezenlijk onderdeel in het leerproces is en zowel impact heeft op alle leraren en leerlingen maar ook alle administratieve processen. Scholen moeten hun systemen, data en identiteit goed beveiligen tegen cyberaanvallen, die steeds vaker voorkomen in de onderwijssector . Een goede cybersecurity omvat onder andere het gebruik van antivirussoftware, het installeren van firewalls en internetgateways, het controleren van externe platformaanbieders, het monitoren van de systemen op ongewone activiteiten en het investeren in online cybersecurity opvoeding voor zowel personeel als leerlingen.

Digitale didactiek: het kader donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Luigi Iannuzzi

Elke leraar is inhoudelijk expert en weet welke specifieke vakdidactiek nodig is om de leerlingen te ondersteunen om inhouden en vaardigheden uit de leerplannen eigen te maken.  Met de digisprong is er een dimensie bijgekomen.  Elke leraar moet ook expert worden in digitale didactiek.  Hoe kunnen jouw leerkrachten digitale middelen inzetten om het pedagogisch proces doelgericht te ondersteunen waardoor ze een krachtige en gedifferentieerde leeromgeving creëren waarin elke leerling uitgedaagd wordt om verder te komen in zijn leerproces?  Welke competenties heeft een leraar hiervoor nodig?  Hoe kan een school bewust keuzes maken in het grote gamma aan digitale middelen dat voorhanden is?  Op welke manier kan je (leer)middelen inzetten zodat ze een meerwaarde zijn en de betrokkenheid en de motivatie van de leerlingen verhogen?  Wat kan jouw rol als ICT-coördinator zijn?  Het TPACK-model en het DigCompEdu-kader vormen de wetenschappelijke basis van deze workshop.

Doelgericht aan de slag met ICT in de lagere school donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Joost Dendooven

In deze sessie bieden we een aantal kapstokken en praktijkvoorbeelden aan om vanuit het leerplan ZILL als ICT-coördinator jouw collega's op weg te zetten om doelgericht met ICT en media in de klaspraktijk aan de slag te gaan.

Whizzkids: Samen digitale vaardigheden oefenen (bovenbouw basisonderwijs - eerste graad secundair onderwijs) donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Guido Vermaerke
Maak kennis met de gratis Whizzkids ICT-wedstrijden voor basisonderwijs (4de, 5de, 6de leerjaar) en secundair onderwijs (eerste graad B-stroom en A-stroom). Laat je leerlingen hun digitale vaardigheden oefenen met onze gratis Qwhizzkids, Thematische Qwhizzkids en digitale speurtochten. Whizzkids gelooft in de kracht van het verwerven van digitale basisvaardigheden met de focus op samenwerken en leren van elkaar. Op deze manier bieden we jongeren kansen om op te groeien tot weerbare, digitaal sterke burgers.
 
Whizzkids "Leuk materiaal, maar hoe pak ik dit praktisch aan in de klas?" Wat mag je verwachten...? Je leert interessante websites kennen, met praktijkvoorbeelden voor in de klas. Je ervaart de haalbaarheid binnen de verschillende lessen, met heel wat differentiatiemogelijkheden (Whizzkids - Qwhizzkids - thematische Qwhizzkids - challenges). Je ontdekt dat alle ICT-eindtermen worden bereikt. Good practice sharing. Tips en tricks, maar ook de mogelijke valkuilen.
Wegwijs in het securitylandschap DEEL 2 donderdag 23 mei 2024 van 11:10 tot 12:00
Spreker: David Vermonden

Aan de hand van live demo's van ethical hacking toon ik je veel voorkomende zwakheden in scholen. Nadien bekijken we welke maatregelen je kan nemen. Termen zoals  SASE, XDR, NDR, EDR, SSE, NAC, L2 security, CASB, ... worden uitvoerig toegelicht, vaak met een demo.

LET OP: deze sessie start om 12:00.  Je moet deze sessie dus ook kiezen tijdens het eerste blok.  Aansluiten om 11:10 is niet mogelijk.

Rentcompany - HP donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Niel Van Meeuwen - Sara Lemaire

A. RENTCOMPANY - Niel Van Meeuwen

Maak kennis met het gloednieuwe platform Easy4Enroll. Hiermee (de)registreer je de laptops bij jou op school in een vingerknip in de Microsoft Intune tenant. Met ons nieuwe platform willen we de kostbare tijd van ict-coördinatoren sparen, efficiënter te werk gaan en security naar een hoger niveau tillen. Meer informatie over Easy4Enroll kan je ook terugvinden op onze website: https://rentcompany.be/easy4enroll. We zien je graag terug in deze sessie.

B. HP - Sara Lemaire

Jouw school klaar voor de toekomst, en HP kan jou daarbij helpen. Verandering is nodig omdat: - jongeren vandaag de digitale generatie vormen en het er in hun wereld snel, flitsend en dynamisch aan toegaat. - leerkrachten tegenwoordig niet enkel hun kennis doorgeven, maar ook een persoonlijke coach zijn voor hun leerlingen. - er nood is aan onderwijs op maat waarbij leerlingen op hun eigen tempo kunnen leren. - schoolgebouwen verouderd zijn en ze niet meer voldoen aan de eisen van vandaag. - duurzaamheid steeds belangrijker wordt; ook in het onderwijs. - er steeds meer cyberaanvallen zijn en het belangrijk is dat de digitale veiligheid gegarandeerd wordt. - we klaar moeten zijn voor afstandsonderwijs zodat er altijd vlot geleerd en lesgegeven kan worden. Er moet een interactieve situatie worden gecreëerd waarbij leerlingen de leerstof niet zomaar passief gaan consumeren, maar ze echt me creëren. Hiervoor werkte HP een vernieuwde leeromgeving uit die alle facetten van een ideale klas omvat: verschillende zones die voorzien zijn van de juiste (aanpasbare) infrastructuur en digitale tools. HP noemt dit De Klas Heruitgevonden.

Micrsoft Graph met PowerShell donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Frederik Vanhoo

Via een Bearer-token connectie maken met de tenant om aanpassingen te doen. Vervolgens dit koppelen aan een Azure-app om via de PowerShell-module Microsoft.Graph aanpassingen te maken binnen de tenant.

Extended reality in het onderwijs: de hype voorbij donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Alexander Vanhulsel

Innovatieve technologieën als AR,VR en MR (samen XR) zijn betaalbaar geworden voor onderwijs. Binnen Vlaanderen werd er ook een heus XR-Actieplan op poten gezet. Wat kan XR nu precies betekenen voor jouw lessen, waar moet je op letten, wat gebeurt er al in Vlaanderen, waar vind je good practices… Antwoorden op deze vragen komen aan bod. Laat je onderdompelen in de wondere wereld van XR.

Meer interactie en betrokkenheid tijdens jouw presentatie met Wooclap donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Signpost - Ivo Legon

Ontdek in deze dynamische workshop de kracht van Wooclap om jouw leerlingen en collega’s te betrekken en je boodschap onvergetelijk te maken! We bieden jou dé sleutel tot het creëren van een boeiende en interactieve presentatie-ervaring met behulp van Wooclap.
Wooclap stimuleert het lesgebeuren en vergroot de betrokkenheid van je leerlingen doordat zijzelf actief deel uitmaken van hun eigen leerproces. Aan de hand van vraagtypes, quizzen, vragenlijsten, live stemmingen, peilingen, woordenwolken en heel wat andere mogelijkheden, kan je als leerkracht op een digitale manier interactie en dynamiek creëren in jouw leslokaal. Leer de kunst van het betrekken van je toehoorders met realtime feedback en interactieve elementen die de dialoog zullen verrijken.

Maak tijd voor een sterk ICT-beleid donderdag 23 mei 2024 van 12:10 tot 13:00
Spreker: Kenniscentrum Digisprong

A. Cybersecurity in onderwijs: van plan naar actie door Davy Van Hemelen, Ronny Dreesen & Toon Beens

Deze lezing belicht hoe scholen zich kunnen wapenen aan de hand van een proactief cybersecuritybeleid. Leer hoe uw school niet alleen kan voldoen aan de basisvereisten voor veilige onderwijstools, maar ook hoe u een cultuur van cybersecuritybewustzijn en -responsiviteit kunt ontwikkelen. Ontdek de zeven kernpunten van het nieuwe masterplan cybersecurity. We behandelen in deze lezing de volgende items: een normenkader voor scholen en edtech platformen, authenticatie en datatoegangsbeleid, dataspreiding, incidentmelding, een responsteam, netwerkmonitoring, schaalvergroting en de nood aan cultuurverandering t.a.v. cybersecurity binnen het onderwijslandschap.

B. Verantwoord gebruik van Artificiële Intelligentie in het onderwijs - visienota door Kevin Polley en Katrien Alen

Voorstelling van de visienota ‘Verantwoorde AI in onderwijs’ door Kenniscentrum Digisprong. De visienota is geschreven door en voor het onderwijs, maar is zeker ook relevant voor andere partijen zoals ontwikkelaars. De nota bouwt verder op Europees en Vlaams beleid rond artificiële intelligentie. De visienota kwam tot stand in een samenwerking met Kenniscentrum Data en Maatschappij. Hierbij werd de input van een adviesraad van afgevaardigden uit het onderwijs mee opgenomen.  
Tijdens deze sessie richten we ons op het waarom en de inhoud van deze tekst aan de hand van 7 sleutelvoorwaarden en richtlijnen voor verantwoord gebruik van artificiële intelligentie.  
Net zoals bij cybersecurity is het belangrijk om hier als school een wel doordacht en haalbaar beleid over te voeren. Kenniscentrum Digisprong geeft een eerste aanzet om de visietekst te vertalen naar de school- en klaspraktijk.

 

Alle informatie uit deze sessie is gratis toegankelijk en raadpleegbaar via de website www.digisprong.be . Bijkomende vragen hierover kunnen gesteld worden via kenniscentrumdigisprong@ond.vlaanderen.be

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
donderdag 23 mei 2024 van 14:20 tot 15:10
Information security praktisch
Spreker: Joris Geens

Vandaag is digitale data behoorlijk veel geld waard. Misschien verwacht je het niet, zelfs schooldata staat op de zwarte markt te koop. Daarom is het van kapitaal belang om alle gegevens op je school stevig te beschermen. Ontdek hoe een simpele CIA-driehoek je op weg zet en hoe je zelf eigenhandig met het Europese cybersecurity framework gestructureerd een praktisch data security-plan uittekent. Leer schoolgegevens te classificeren, van publiek tot top secret, weet welke procedure je bij een datalek moet volgen - waar zit die DPO? -  en pas diverse tools toe bij de vier onderdelen van information security. Awareness vormt bovendien een belangrijke schakel, security is namelijk een verantwoordelijkheid van iedere schoolmedewerker.

Netwerkveiligheid start bij netwerkinventarisatie
Spreker: Pascal Savels

Hoe krijg je op een dynamische manier zicht op alle pc’s, intune-apparaten, netwerkcomponenten en software in je IT-omgeving en hoe kan je het beheer hierop afstemmen, ook qua GDPR? Een demo van de mogelijkheden tot inventarisatie met Lansweeper vanuit de ervaringen in onze school.

Overkoepelende technische ICT bij WICO: een praktijkvoorbeeld
Spreker: Olav Pawlenko - Jonas Nackaerts

De wereld is in constante verandering en is in steeds toenemende mate digitaal. Die evolutie is geen voorbijgaande trend, maar een diepgaande verandering die de dagelijkse wereld van onze leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel fundamenteel transformeert, in snel tempo. Een evenwichtig, eigentijds en wakker ICT-beleid moet aandacht hebben voor een optimaal werkklimaat voor onze leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel. 
De scholengemeenschap WICO heeft gekozen om technische ICT meer te centraliseren en meer overkoepelend aan te sturen. WICO werkt aan een WICO-brede technische ICT-visie die ze op de 5 campussen, het internaat en de centrale diensten implementeert. Het gaat daarbij spreken hier over een overkoepelende netwerkstructuur, firewalls, VoIP, printers, WiFi & switches ...
Olav Pawlenko en Jonas Nackaerts, de overkoepelende systeembeheerders, van WICO komen jullie in een inspirerende sessie toelichten hoe zij en de scholengemeenschap WICO van een campusgebonden ICT-beleid naar een overkoepelend ICT-beleid zijn geëvolueerd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten ze zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat.
Is jullie scholengemeenschap zoekende naar een overkoepelend aangestuurd technische ICT beleid of wil je graag weten hoe dit in WICO georganiseerd wordt? Schrijf je dan snel in. 
Deze sessie is geschikt voor ICT-Coördinatoren, algemeen coördinatoren & directies

Smart educations@school
Spreker: Astrid Monteyne

SmartEducation@Schools is een projectoproep voor leerkrachten met een innovatief idee. Aan de hand van slimme educatieve technologie lossen ze een didactische uitdaging op in de les. We tonen in deze sessie heel wat reeds gerealiseerde initiatieven en lanceren een nieuwe oproep. Dit kan zowel voor basis- als secundair onderwijs. Link: https://www.imec.be/smarteducationatschools

Maak je eigen XR-applicatie zonder enige code-ervaring
Spreker: Carl Boel

Ondanks de vele voordelen en mogelijkheden van XR voor onderwijs en training, blijft het ontbreken van goede en bruikbare educatieve applicaties een groot struikelblok. Op maat gemaakte XR-applicaties zijn vaak heel erg duur en passen niet altijd bij wat je als leerkracht precies nodig hebt. Wel, dat is nu verleden tijd! Met Dexr maak je eenvoudig je eigen XR-applicatie, zonder ook maar één regel code te schrijven. Bouw een XR-applicatie precies zoals jij dat wil. Nadien niet helemaal tevreden? Geen probleem, je kan je ontwerp eindeloos aanpassen. En daar stopt het niet bij: je kan eenzelfde applicatie bouwen voor AR, VR, MR, web of mobiele toestellen, onafhankelijk van het toestel! Klinkt te mooi om waar te zijn? Kom dan zeker kijken en test het zelf uit!

VR en AI in de klas DEEL 1
Spreker: Tim Louagie

Klassikaal lesgeven, waarbij leerlingen een thema ontdekken door teksten te lezen of erover te praten, kan werken. Dankzij Virtual Reality (VR) kan je nog een grote stap verder gaan. Je laat hen letterlijk de virtuele wereld binnenstappen en in rondneuzen. Bovendien kan je dankzij Augmented Reality (AR) hun omgeving omtoveren tot een meer interactieve en krachtigere leservaring.  Ondertussen hebben AR en VR eindelijk hun weg naar het grote publiek gevonden. Ze worden veelal gebruikt als vrijetijdsbesteding, maar deze tools hebben ook een meerwaarde om jongeren iets aan te leren. Waarom dit dan niet inzetten in het onderwijs? Brightlab maakt je wegwijs in de wereld van AR en VR en toont je hoe (eenvoudige) technologische middelen het mogelijk maken om AR en VR in je lessenpakket te integreren.

LET OP : deze sessie duurt tot 16:10.  Je moet deze sessie dus ook kiezen in het volgende blok.

Packed fense NAC DEEL 1
Spreker: David Vermonden

Geef toegang tot jouw wireless of wired netwerk met Azure AD als backend. Download de appliance en ga direct van start in de webinterface om via WPA2Enterprise toegang te geven tot jouw netwerk met 802.1x. Bepaal door middel van groepen in Azure AD in welk VLAN een toestel of gebruiker komt. Koppel de NAC met Entra ID (Azure AD) en leer hoe je eenvoudig de wifi-authenticatie laat afhandelen met certificaten in Intune. Voor scholengemeenschappen kan deze in de cloud geplaatst worden.

LET OP : deze sessie duurt tot 16:10.  Je moet deze sessie dus ook kiezen in het volgende blok.

Hoe zet ik Powershell in om Intune te automatiseren? DEEL 1
Spreker: Vincent Cogen

Aan de hand van enkele casussen gaan we aan de slag met Powershell binnen Intune. Hoe kan je scripts op een bepaald tijdstip laten uitvoeren? Hoe kan je aan de hand van een detectiescript, een remediationscript uitvoeren? Enkele voorbeelden:
Voorkomen dat de nieuwe versie van Teams automatisch start en voorkomen dat dit telkens weer opnieuw wordt ingeschakeld. 
Automatisch koppelen van Sharepointbibliotheken zonder de standaard wachttijd vanuit Intune.
Hoe kan je apparaten snel laten inschrijven in Autopilot aan de hand van een script?
Hoe kan je alle apparaten laten synchroniseren met Intune aan de hand van een script?

LET OP : deze sessie duurt tot 16:10.  Je moet deze sessie dus ook kiezen in het volgende blok.

Een configuratiebestand voor Safe exam browser maken DEEL 1
Spreker: Frederik Vanhoo

DEEL 1 In deze sessie worden tips en tricks gegeven waarbij je moet op letten bij het aanmaken van een configuratiebestand binnen Safe Exam Browser. Elke nodige optie binnen een configuratie wordt overlopen. Zo kan de ICT-coördinator sjablonen ter beschikking stellen aan de leerkrachten waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Let op, deze sessie duurt 2 blokken.  Je moet je dus voor de volgende sessie ook voor dit aanbod inschrijven.

AI in education
Spreker: Kris Vande Moortel

Generatieve AI is een revolutie met een niet te onderschatten impact op onderwijs.  In deze sessie verken je de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs.  Hoe kan AI ingezet worden om het leren te personaliseren, de betrokkenheid van leerlingen te verhogen en leerkrachten te ondersteunen bij hun taken?  Uiteraard worden ook de ethische overwegingen en uitdagingen behandeld die gepaard gaan met het gebruik van AI in het onderwijs.

Smartschool - Data analyse DEEL 1
Spreker: Eddy Willems

Data-analyse via Smartschool – verantwoord omgaan met data voor waardevolle inzichten’.

In deze boeiende workshop word je mee op een reis genomen door de wereld van data-analyse in het onderwijs via Smartschool. Je ziet hoe effectief gebruik van data kan bijdragen aan de digitale transformatie en het verhogen van de onderwijskwaliteit tot op de klasvloer. Tijdens deze interactieve sessie gaan we dieper in op twee specifieke use cases: analytics in een schoolcontext en het opvolgen van mogelijke leerachterstand via AI. De focus ligt hier op datageletterdheid en het verantwoorde gebruik van data. Je krijgt concrete voorbeelden van mogelijk datagebruik voor alle betrokkenen op school met als uiteindelijk doel het ondersteunen van schoolleiders, leerkrachten, beleidsondersteuners, leerlingenbegeleiders en last but not least het verhogen van de leerresultaten voor alle leerlingen.

Let op, deze sessie duurt 2 blokken.  Je moet je dus voor de volgende sessie ook voor dit aanbod inschrijven.

Aanbod workshops sessie 2 deel 4
donderdag 23 mei 2024 van 15:20 tot 16:10
Verhoog de privacy door beter security
Spreker: Gino De Meester

10 stappen om je basisinformatie beveiliging op school in orde te hebben.

Wil je leren hoe je het schoolnetwerk, apparaten en gegevens kunt beschermen tegen cyberaanvallen? Dan is deze sessie iets voor jou! Je leert de basisprincipes van informatiebeveiliging, de meest voorkomende bedreigingen en risico's, en de beste praktijken om jouw school veilig te houden. Zo kan je privacy waarborgen door het verhogen van de security. Je krijgt ook praktische tips en adviezen om een informatiebeveiligingsbeleid op te stellen en te implementeren in uw school. Deze navorming is bedoeld voor ict-coördinatoren die verantwoordelijk zijn voor de informatiebeveiliging in hun school. Schrijf je nu in en maak van jouw school een veilige leeromgeving!

Overleeft "de politie" het digitale tijdperk?
Spreker: Steven De Smet

De criminaliteit ‘digitaliseert’ in hoog tempo. Kwetsbare minderjarigen worden slachtoffer van sexting. Op digitale marktplaatsen is oplichting een nieuw verdienmodel. Voor criminelen is internet een platform waar meer winst te behalen valt en het risico op detectie kleiner is. Er zijn grote onverwachte gebeurtenissen waar de politie ineens klaar moet staan. Denk aan burgerprotesten of de toenemende maatschappelijke polarisatie. Kan de politie deze uitdagingen aan? Steven De Smet van vzw de Flik gaat met jullie het debat aan.

High expectations en inclusief onderwijs
Spreker: Kris Vande Moortel

We mogen gerust hoge verwachtingen hebben in onderwijs als we leerlingen de nodige handvaten willen geven om te groeien.  Zelfredzaamheid en kwaliteit kunnen toenemen met het aanleren van de juiste (digitale) strategieën. IT in onderwijs bekijken vanuit het SAMR-model leert je kezues maken om technologie in te zetten.  Het digitale biedt meer mogelijkheden om inclusie te verhogen.  Aan de hand van concrete voorbeelden, toepasbaar op alle onderwijs niveaus, worden digitale handvaten aangereikt om hoge verwachtingen te realiseren.  Drempels als dyslexie, andere taalachtergrond, kleurenblindheid, beperkt zicht of gehoor... kunnen met digitale middelen worden aangepakt.

Getuigenis aanpak ICT-beleid Arkorum
Spreker: Patrick Keysabyl

Structuur van Arkorum: 18 basisscholen en 24 vestigingen, 1 technische en 2 pedagogische ICT-coördinatoren en een ICT aanspreekpunt in elke school.  Ons mediaportaal, tweewekelijkse nieuwsbrieven, tweemaandelijks overleg in de cel media, per trimester overleg met de aanspreekpunten...

Takenpakket: Vraaggestuurde opdrachten via digitaal platform, vormingen, medialessen in de klassen, nieuwsbrief, Google Workspace
Office365 op het niveau van Leerkrachten,  Google Workspace voor de leerlingen, Uitrollen via een imagesysteem voor Windows-PC's

Informaticawetenschappen, een nieuw vak in de 3de graad
Spreker: Greet Vanderbiezen

Sinds het schooljaar 2023-2024 staat er een nieuw vak op de lessentabel in de 3e graad nl. Informaticawetenschappen. In dit vak wordt Informatica als wetenschap benadert en ligt de focus op het creëren van inzicht in één of meerdere aspecten van Informatica. Er bestaan meerdere leerplannen Informaticawetenschappen in meerdere studierichtingen en Informaticawetenschappen maakt deel uit van enkele studierichtingsleerplannen. Elk leerplan benadert verschillende aspecten van Informaticawetenschappen. In deze sessie gaan we dieper in op de verschillen tussen de leerplannen en geven we meer inzicht in de verschillende onderdelen die in dit vak aan bod kunnen komen.

VR en AI in de klas DEEL 2
Spreker: Tim Louagie

Klassikaal lesgeven, waarbij leerlingen een thema ontdekken door teksten te lezen of erover te praten, kan werken. Dankzij Virtual Reality (VR) kan je nog een grote stap verder gaan. Je laat hen letterlijk de virtuele wereld binnenstappen en in rondneuzen. Bovendien kan je dankzij Augmented Reality (AR) hun omgeving omtoveren tot een meer interactieve en krachtigere leservaring.  Ondertussen hebben AR en VR eindelijk hun weg naar het grote publiek gevonden. Ze worden veelal gebruikt als vrijetijdsbesteding, maar deze tools hebben ook een meerwaarde om jongeren iets aan te leren. Waarom dit dan niet inzetten in het onderwijs? Brightlab maakt je wegwijs in de wereld van AR en VR en toont je hoe (eenvoudige) technologische middelen het mogelijk maken om AR en VR in je lessenpakket te integreren.

LET OP : deze sessie start om 14:20. Dit  is het tweede deel. Je moet deze sessie dus ook kiezen in het derde blok.  Aansluiten om 15:20 is niet mogelijk.

 

Packed fense NAC DEEL 2
Spreker: David Vermonden

Geef toegang tot jouw wireless of wired netwerk met Azure AD als backend. Download de appliance en ga direct van start in de webinterface om via WPA2Enterprise toegang te geven tot jouw netwerk met 802.1x. Bepaal door middel van groepen in Azure AD in welk VLAN een toestel of gebruiker komt. Koppel de NAC met Entra ID (Azure AD) en leer hoe je eenvoudig de wifi-authenticatie laat afhandelen met certificaten in Intune. Voor scholengemeenschappen kan deze in de cloud geplaatst worden

LET OP : deze sessie start om 14:20. Dit  is het tweede deel. Je moet deze sessie dus ook kiezen in het derde blok.  Aansluiten om 15:20 is niet mogelijk.

 

Hoe zet ik Powershell in om Intune te automatiseren? DEEL 2
Spreker: Vincent Cogen

Aan de hand van enkele casussen gaan we aan de slag met Powershell binnen Intune. Hoe kan je scripts op een bepaald tijdstip laten uitvoeren? Hoe kan je aan de hand van een detectiescript, een remediationscript uitvoeren? Enkele voorbeelden:

Voorkomen dat de nieuwe versie van Teams automatisch start en voorkomen dat dit telkens weer opnieuw wordt ingeschakeld. 
Automatisch koppelen van Sharepointbibliotheken zonder de standaard wachttijd vanuit Intune.
Hoe kan je apparaten snel laten inschrijven in Autopilot aan de hand van een script?
Hoe kan je alle apparaten laten synchroniseren met Intune aan de hand van een script?LET OP : deze sessie start om 14:20. Dit  is het tweede deel. Je moet deze sessie dus ook kiezen in het derde blok.  Aansluiten om 15:20 is niet mogelijk.

Een configuratiebestand voor Safe exam browser maken DEEL 2
Spreker: Frederik Vanhoo

In deze sessie worden tips en tricks gegeven waarbij je moet op letten bij het aanmaken van een configuratiebestand binnen Safe Exam Browser. Elke nodige optie binnen een configuratie wordt overlopen. Zo kan de ICT-coördinator sjablonen ter beschikking stellen aan de leerkrachten waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan.LET OP : deze sessie start om 14:20.

Dit  is het tweede deel. Je moet deze sessie dus ook kiezen in het derde blok.  Aansluiten om 15:20 is niet mogelijk.

AI door een juridische bril
Spreker: Peter Declerck

Met AI aan de slag in jouw school brengt ook een aantal aandachtspunten met zich mee. In deze sessie belichten we de aandachtspunten rond privacy en auteursrechten, leeftijdsgrens, AI Act,…

Smartschool - Data analyse deel 2
Spreker: Eddy Willems

Data-analyse via Smartschool – verantwoord omgaan met data voor waardevolle inzichten’.

In deze boeiende workshop word je mee op een reis genomen door de wereld van data-analyse in het onderwijs via Smartschool. Je ziet hoe effectief gebruik van data kan bijdragen aan de digitale transformatie en het verhogen van de onderwijskwaliteit tot op de klasvloer. Tijdens deze interactieve sessie gaan we dieper in op twee specifieke use cases: analytics in een schoolcontext en het opvolgen van mogelijke leerachterstand via AI. De focus ligt hier op datageletterdheid en het verantwoorde gebruik van data. Je krijgt concrete voorbeelden van mogelijk datagebruik voor alle betrokkenen op school met als uiteindelijk doel het ondersteunen van schoolleiders, leerkrachten, beleidsondersteuners, leerlingenbegeleiders en last but not least het verhogen van de leerresultaten voor alle leerlingen.

LET OP : deze sessie start om 14:20. Dit  is het tweede deel. Je moet deze sessie dus ook kiezen in het derde blok.  Aansluiten om 15:20 is niet mogelijk.

Strategie en methode:

Je kiest zelf de workshops en de sessies die je aanspreken. Achteraf kan je de ontvangen presentaties downloaden.

Er worden foto’s gemaakt tijdens de dag. Indien je hiermee niet akkoord gaat, meld je dit aan fotograaf wanneer zij een foto neemt.

We voorzien 's middags een broodjeslunch. Moeten we rekening houden met een voedselallergie, dan dien je dit na je inschrijving te mailen naar nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Bijkomende info:

NIEUW: gratis shuttledienst aan het begin en einde van de studiedag van station Geel tot de campus voor wie zich dit aanduidt bij de inschrijving.  Praktische info volgt via mail half mei.

De modaliteiten van ICT voor deelname aan dit initiatief, kan je online nalezen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Tot 31 maart geldt het vroegboektarief € 90 daarna kost de studiedag € 120. De korting wordt verrekend op de eindfactuur en niet bij inschrijving.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 13 mei 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Vens Jos
Rymen Kathleen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Thomas More - Campus Geel
Kleinhoefstraat 4
2440 Geel (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 23 mei 2024 van 09:30 tot 17:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.