Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ230029-Stefaan-02 "Rust in de tienergroep” – Relaxed voor de klas voor Secundair Onderwijs

Als leerkracht in het secundair onderwijs is het cruciaal om een effectieve en gecontroleerde klasomgeving te creëren. Wat je elke les doet is bepalend voor de rust op lange termijn. In dit programma breken we met kleine gewoontes en vervangen we ze door een duurzame aanpak die zowel voor de leerkracht als de leerlingen een voelbaar verschil in rust en lesplezier kan brengen. 

Doelstellingen:

In drie sessies heb je ideeën om goed te connecteren met leerlingen maar ook je ruimte als leerkracht terug in te nemen.

Je leert gesprekstechnieken maar je kiest ook een concrete actie die je kan inzetten voor jouw klas.

Doelgroep:

Leerkrachten, middenkader secundair onderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deel 1: Je groep in kaart, rust doorheen heel je les.

In dit eerste deel ligt de focus op het begrijpen van de klasdynamiek en hoe je erop kunt reageren. We behandelen:

  • Het identificeren van triggers en stressfactoren in de klas.
  • Zorgen hoe je zelf snel tot rust kan komen.
  • Technieken om rust te bekomen zowel in het begin, bij de instructie, tijdens de opdracht als tijdens de afronding van je les.

Deel 2: Omgaan met Moeilijke Reacties en Doordachte Respons

In het tweede deel richten we ons specifiek op het omgaan met uitdagende reacties van leerlingen en het ontwikkelen van bedachte, doordachte antwoorden. We behandelen:

  • Het herkennen en begrijpen van moeilijke reacties, van verzet tot kritische vragen.
  • Het ontwikkelen van strategieën om niet onmiddellijk te reageren, maar in plaats daarvan doordachte antwoorden te formuleren.
  • Het creëren van een positieve sfeer, zelfs tijdens uitdagende momenten in de klas.

Deel 3: Efficiënt Gesprekken Voeren Over Klasgedrag

In dit laatste deel van de opleiding leer je hoe je in slechts zes stappen en binnen anderhalve minuut een doeltreffend gesprek kunt voeren met een leerling over zijn of haar gedrag in de klas. We behandelen:

  • Het snel identificeren van het gedrag dat aandacht behoeft.
  • Het stappenplan voor een korte, maar effectieve gespreksaanpak.
  • Het bekijken van praktische voorbeelden en oefenen van deze snelle gesprekstechniek.

Dit programma zal je voorzien van de nodige tools om snel en efficiënt in te grijpen bij gedragsproblemen in de klas, en zal je helpen bij het opbouwen van positieve relaties met je leerlingen terwijl je de klasdynamiek verbetert. Samen zullen we werken aan het creëren van een gestructureerde, constructieve en positieve leeromgeving.

Strategie en methode:

In drie sessies van 2,5 uur krijg je interactieve oefeningen mee. Tussentijds krijg je opfrissings-en verdiepingsvideo’s die je helemaal op de been houden voor je klas en die ervoor zorgen dat je technieken verankeren in je dagdagelijkse interactie met je leerlingen.

Bijkomende info:

Na inschrijving ontvang je de link naar ZOOM.

Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Stefaan heeft meer dan 10 jaar ervaring in regulier en buitengewoon onderwijs, als leerkracht en als mentor. Hij is auteur van het boek “Relaxed voor de klas” en inspireert inmiddels al jaren leerkrachten met concrete technieken, anekdotes en interactie.

Leer Stefaan kennen: https://www.youtube.com/@stefaanvanparys2835

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 15 april 2024 inschrijven en tot en met dinsdag 9 april 2024 uitschrijven.
Bijdrage: 180,00 Euro
Lesgever: Vanparys Stefaan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Secundair onderwijs (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 16 april 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • maandag 13 mei 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 6 juni 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.