Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0DGL240085-05 Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: basissessie GOK

De sociale afkomst van leerlingen bepaalt nog te vaak de school- en studiekeuze, de slaagkansen en de studieresultaten van leerlingen. Het huidige Vlaamse onderwijssysteem slaagt er onvoldoende in om de sociale ongelijkheid weg te werken ondanks de vele inspanningen en investeringen. Het is belangrijk om gelijke ambitieuze verwachtingen te koesteren voor élke leerling. Dit blijkt vooral voor leerlingen die aantikken op OKI-kernmerken een groot probleem. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. Vooral voor GOK-leerlingen blijkt deze monitoring bijzonder belangrijk zodat ook zij meer kans maken om in een passende studierichting terecht te komen zodanig dat ook deze leerlingen kansen krijgen om hun capaciteiten te ontwikkelen. We stellen in de basissessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken. Binnen de Databistro kunnen hier sterke stappen vooruit worden gezet. Voor wie in 23-24 niet deelnam aan de basissessie, is deze sessie een noodzakelijke eerste stap. In deze sessie willen we meer dan in de andere basissessie het onderzoek vanuit een GOK-bril benaderen.

Doelstellingen:
  • Je begrijpt het voorgestelde onderzoek om het succes van de oriëntering binnen het vernieuwde studieaanbod te monitoren met een specifieke focus op de GOK-leerlingen
  • Je reflecteert over de stappen om een reflectieproces in het kader van succesvolle leerlingenstromen met specifieke aandacht voor GOK-leerlingen vorm te geven
  • Je krijgt inzicht in de ondersteuningsmogelijkheden die we aanbieden in dit proces en stelt een nascholingstraject op maat samen
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Medewerkers betrokken bij het GOK-beleid
  • Leerkrachten die hun reflecterende vaardigheid via onderzoek over leerlingenstromen van GOK-leerlingen willen versterken
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In de basissessie GOK

  • exploreren we het voorontwerp van een praktijkonderzoek
  • verkennen we de mogelijke stappen van het reflectieproces op school en het ondersteuningsaanbod binnen het traject

Het basisonderzoek van de Databistro (een set van acht onderzoeksvragen) wordt verrijkt door de focus op de GOK-leerlingen te zetten. 

De methode om de nodige datasets voor dit onderzoek te maken, wordt aangeboden. Je ontvangt bij de basissessie GOK voldoende materiaal om het onderzoek zelfstandig op te zetten. Voor scholen die graag ondersteuning wensen bij het maken van de dataset, voorzien we een technische sessie.

Strategie en methode:

We kiezen voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek.

Je kan dit verder schooleigen maken of snelheid maken door aan de slag te gaan met het voorstel. Ondertussen werden de onderzoeksvragen binnen de Databistro afgetoetst en bevestigen externen steeds meer het belang ervan.

Bijkomende info:

Deze sessie is een noodzakelijk onderdeel van een set extra initiatieven in het kader van het traject: Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Er is geen voorkennis nodig voor deze sessie. Het is een goed idee om deel te nemen met verschillende mensen van je team.


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Dewulf Delphine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 4 oktober 2024 van 09:00 tot 11:00
  • Reeks 2:
    • dinsdag 8 oktober 2024 van 14:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.