BETPCBA0DLP210139 Alzijdig verkennen & oefenen van klanken en letters, springplank voor een effectieve leesstart
Onderzoek leert ons dat het automatiseren van klanktekenkoppelingen in woorden, zinnen en teksten een essentiële pijler is voor het lezen met begrip en plezier. En die start ligt reeds lang voor kinderen leren lezen. Maar hoe breng je kinderen tot een wereld van klanken en letters op een effectieve manier én een manier die bij jonge kinderen past?
Doelgroep:
Leraren kleuteronderwijs en 1ste graad lager onderwijs
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
In het eerste deel van de vorming verkennen we die aanpak om klanken en letters alzijdig te onderzoeken en beleven en zo een sterke basis te vormen voor de leesstart. In het tweede deel zetten we de stap naar het leren lezen. We vertalen enkele basisprincipes die belangrijk zijn bij het automatiseren van klanktekenkoppelingen en het lezen van woorden, zinnen en teksten. Daarbij houden we de link met leesbegrip & leesbeleving. Met voorbeelden uit de praktijk bekijken we samen hoe je ook in de vroege fases van aanvankelijk lezen aandacht schenkt aan die facetten van begrip en beleving. Dat alles om kinderen een zo sterk mogelijke en motiverende leesstart mee te geven.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 18 september 2021 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
60,00 Euro
Lesgever:
Geudens Astrid
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 21 september 2021
van
09:30
tot
12:30