Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0DGL240085-03 Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: doorstartsessie

Ondertussen bereikt de onderwijshervorming het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Als je reeds deelnam aan de Databistro in 2023-24, blijft er nog werk op de plank om het onderzoek te verbreden, te verdiepen, het personeel verder te betrekken en het proces cyclisch te systematiseren. We brengen jullie in een korte doorstartsessie op de hoogte van de wijzigingen en aanvullingen binnen de Databistro om tot snelle keuzes te komen en het schooleigen reflectieproces rond succesvolle oriëntering verder uit te bouwen.  

Doelstellingen:
  • Je kent de aanvullingen en bijsturingen van het praktijkonderzoek uit de Databistro.
  • Je reflecteert over de volgende stappen om het reflectieproces op school te versterken.
  • Je kan het belang van dit onderzoek argumenteren aan het lerarenteam.
  • Je krijgt inzicht in de reeds bestaande en nieuwe ondersteuningsmogelijkheden die we aanbieden om een nascholingstraject op maat samen te stellen.
Doelgroep:
  • Onderwijskundige leiders (directeurs en anderen)
  • Medewerkers betrokken bij de aansturing van de onderwijsloopbaan
  • Medewerkers die de datageletterdheid in het lerarenteam versterken
  • Leerkrachten die hun datageletterdheid via onderzoek over leerlingenstromen willen versterken

De scholen die deelnemers naar de doorstartsessie sturen namen in 2023-24 reeds deel aan de Databistro.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In de doorstartsessie...

  • exploreren we het de aanvullingen en bijsturingen van het praktijkonderzoek uit de Databistro.
  • verkennen we de mogelijke stappen van het reflectieproces op school en het ondersteuningsaanbod binnen het traject.

Concrete onderzoeksvragen:

  1. In welke mate is de advisering na het tweede jaar correct?
  2. In welke mate zijn de basisopties in het tweede jaar evenwaardig?
  3. In welke mate is de perceptie van de studierichtingen in de tweede en derde graad evenwaardig?
  4. In welke mate was de beeldvorming in de loop van het eerste trimester in het derde, vierde en/of vijfde in 2023-24 juist?

  5. Welke studierichtingen van de tweede graad zijn gevoeliger voor heroriëntering tussen het derde en het vierde jaar of tussen het vierde en vijfde jaar (of tussen het vijfde en zesde jaar)?
  6. In welke mate zijn de leerlingen die doorstromen even succesvol dan de leerlingen die instromen?
  7. Welke studierichtingen (finaliteiten) zijn gevoeliger voor interne studiewissels?
  8. Welke studierichtingen zijn gevoeliger voor uitstroom vóór het zesde jaar?

 Je ontvangt bij de doorstartsessie het nodige materiaal om het onderzoek zelfstandig op te zetten. Voor scholen die graag ondersteuning wensen bij het maken van de dataset, voorzien we een technische sessie.

Strategie en methode:

We kiezen voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek. Je kan dit verder schooleigen maken of snelheid maken door aan de slag te gaan met het voorstel. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Om de doorstartsessie vlot te volgen, is het nodig dat je al deelnam aan de Databistro. Het kan wel een idee zijn om andere mensen de basissessie te laten volgen, zodat ze het volledige verhaal horen. 


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Debbaut Bart
Impens Kristine
Witters Conny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 26 september 2024 van 13:00 tot 14:30
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.