Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-1.12A Het ontwikkelingsplan in de kleuterschool

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Niet alle beginnende directeurs hebben de kans gekregen kennis te maken met de werking in de kleuterklas of met het Ontwikkelingsplan. In deze sessies wordt vanuit het OWP geduid wat goed kleuteronderwijs inhoudt. Het wordt een kennismaken met het OWP waarbij directeurs uitgenodigd worden de werking van het kleuteronderwijs in hun eigen school (verder) te verkennen en te begeleiden.

Voor beginnende directeurs die vertrouwd zijn met het ontwikkelingsplan, bekijken we het OWP door de bril van een directeur. Het wordt dieper verkend en naar zijn praktische uitwerking vertaald. Hoe kan ik als directeur aan de slag gaan met het ontwikkelingsplan om het pedagogisch beleid te bewaken, te evalueren, bij te sturen… ?

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven. Beginnende directeurs kunnen zich voor ProfS Antwerpen inschrijven door te mailen naar marc.mathyssen@vsko.be . U ontvangt bij het begin van het schooljaar een bevestigingsmail van uw inschrijving. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per bisdom samengesteld.

Lesgever: Pedagogische Begeleidingsdienst regio Antwerpen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 12 december 2011 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • maandag 12 december 2011 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.