Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-1.9G Administratie bij het afsluiten van een schooljaar en het voorbereiden van een schooljaar (niet voor directies buitengewoon basisonderwijs)

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

De deelnemers krijgen kapstokken aangereikt om het voorbije schooljaar te evalueren: het model van de 3 B’s. Wat wil je BEHOUDEN, wat wil je BANNEN (veranderen), wat wil je BEREIKEN? De deelnemers krijgen chronologisch zicht op:

  • de personeelsadministratie bij het afsluiten van een schooljaar en het voorbereiden van een volgend schooljaar.
  • beheer van de leerlingendossiers en de adviezen voor de schoolloopbaan (getuigschriften basisonderwijs)
  • wat moet er in het schoolarchief worden bewaard?
  • evaluatie en planning van het nieuwe schooljaar.

De deelnemers krijgen een checklist mee van alle te vervullen opdrachten bij het einde en het begin van een schooljaar. Daarnaast is er ook aandacht voor de administratieve jaarkalender.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven. Alle beginnende directeurs (gewoon of buitengewoon basisonderwijs bisdom Gent) worden automatisch ingeschreven voor de vorming ProfS. U ontvangt in de loop van de zomervakantie een uitnodiging voor de ontvangst van de nieuwe directies (zie module 1.4.G). U ontvangt begin september een bevestigingsmail van uw inschrijving.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per bisdom samengesteld.

Lesgever: Steyaert Peter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Nascholingsdienst PEDIC (Inschrijven afgesloten)
Coupure Rechts 314
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 6 juni 2012 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.