Je zet je eerste stappen in je opdracht als directeur van een basisschool. Je kan voor individuele ondersteuning rekenen op je schoolbegeleider. Regionaal organiseert de schoolbegeleiding de mogelijkheid tot collegiaal overleg en reflectie over je ervaringen als beginnend schoolleider en over de verworven inhoud in de vormingssessies ProfS. Deze reflectiegroepen komen een aantal keren samen in het eerste jaar. (De deelnemers bepalen zelf de frequentie)
Reflectie is een essentieel instrument om als directeur jezelf en je werk constructief kritisch te blijven benaderen. Reflecteren kan je leren én verdiepen door samen met je collega’s stil te staan bij concrete praktijkproblemen. Er wordt zowel gekeken naar je eigen functioneren als naar de werksituatie zelf. Hierdoor krijg je concrete handvatten aangereikt om je praktijkprobleem opnieuw of anders aan te pakken en word je bewuster van jezelf en van de factoren die in je praktijk meespelen. Dit doet je groeien in professionaliteit.
Iedereen rond de tafel is actieve deelnemer, iedereen ‘leert’ aan de ervaring van de anderen. Ook het afstemmen op praktijksituaties van anderen is een kans om je eigen begeleidende, coachende vaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd doet het je reflecteren op je eigen praktijk. Wat in de groep besproken is, wordt met de grootst mogelijke discretie behandeld en gaat niet buiten de groep: enkel dan kan iedereen zich veilig voelen om zijn/haar verhaal ten volle te brengen.
Zowel in het tweede als derde jaar loopt dit reflectietraject door. Daarnaast kan je blijven rekenen op je schoolbegeleider voor individuele coaching en ondersteuning.