Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-3.9A Werken aan de katholieke identiteit als blijvende uitdaging

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

In deze module willen we handvatten aanreiken om blijvend op weg te gaan rond de katholieke identiteit. We vertrekken hierbij vanuit een ‘open’ begrip van identiteit om op zoek te gaan naar een actuele invulling ervan. Als directeur ben je een voortrekker om – samen met het schoolbestuur en je team – keuzes die je maakt te schuren aan de steen van de christelijke traditie. We bespreken enkele dimensies van religiositeit om de invulling van identiteit in de breedte te bewaken en om de diversiteit die er leeft binnen en buiten de school ten volle kansen te geven.

De deelnemers worden vanuit de aangereikte kaders uitgedaagd om daadwerkelijk de katholieke identiteit van hun school kritisch te bekijken en strategieën te ontwikkelen voor een dynamische ontwikkeling ervan.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 4 sessie(s)
Lesgever: Appelen Maddy
Inspectie-Adviseur Godsdienst
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 14 december 2011
      Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 24 januari 2012
      Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • vrijdag 2 maart 2012
      Katholieke Hogeschool Kempen Lepelstraat 2 2290 Vorselaar (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 15 maart 2012
      Katholieke Hogeschool Kempen Lepelstraat 2 2290 Vorselaar (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.