Scholen evalueren beginnende leraren in functie van de loopbaanopbouw en sedert 1 september 2009 ook vastbenoemde personeelsleden. Om een prestatiebeoordeling te kunnen doen, heeft de leidinggevende criteria nodig. Voor leraren zitten die onder meer rechtstreeks gekoppeld aan het domein van het onderwijskundig beleid: voldoet een leraar onderwijsinhoudelijk en pedagogisch-didactisch? Ook is er de binding met het domein van het identiteitsbeleid van de school: wat betekent het in deze school bijvoorbeeld om respectvol om te gaan met alle leerlingen?
In omgekeerde richting kan personeelsbeleid ook gevolgen hebben voor andere beleidsdomeinen. Zo kunnen personeelsleden in hun functioneringsgesprek bijvoorbeeld ambities en aspiraties te kennen geven die een bijsturing geven aan het identiteits - of onderwijskundig domein of ze kunnen verwachtingen uitspreken over materiële en organisatorische kwesties. Wie kent er geen voorbeelden van frisse wind van beginnende leraren die onderwijsevidenties in vraag doen stellen?
Met een goed personeelsbeleid krijg je, hou je goede personeelsleden. Door gepaste strategische praktijken in te zetten zorg je voor de professionele groei van mensen die je nodig hebt om een kwaliteitsvol pedagogisch project waar te maken. Door bewust en geïntegreerd je personeelsbeleid uit te bouwen, breng je de school tot ontwikkeling.
Personeelsevaluatie kan hierin een spil zijn: de prestatiebeoordeling is gericht op bevestiging van professionele groei, op bijsturing of desnoods op een negatieve sanctionering. Door een degelijke personeelsevaluatie maak je beter personeel, of ook: maak je personeel beter. Met een degelijk personeelskader hou je een school in ontwikkeling.