Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-3.11A Personeelsbeleid voeren

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Scholen evalueren beginnende leraren in functie van de loopbaanopbouw en sedert 1 september 2009 ook vastbenoemde personeelsleden. Om een prestatiebeoordeling te kunnen doen, heeft de leidinggevende criteria nodig. Voor leraren zitten die onder meer rechtstreeks gekoppeld aan het domein van het onderwijskundig beleid: voldoet een leraar onderwijsinhoudelijk en pedagogisch-didactisch? Ook is er de binding met het domein van het identiteitsbeleid van de school: wat betekent het in deze school bijvoorbeeld om respectvol om te gaan met alle leerlingen?

In omgekeerde richting kan personeelsbeleid ook gevolgen hebben voor andere beleidsdomeinen. Zo kunnen personeelsleden in hun functioneringsgesprek bijvoorbeeld ambities en aspiraties te kennen geven die een bijsturing geven aan het identiteits - of onderwijskundig domein of ze kunnen verwachtingen uitspreken over materiële en organisatorische kwesties. Wie kent er geen voorbeelden van frisse wind van beginnende leraren die onderwijsevidenties in vraag doen stellen?

Met een goed personeelsbeleid krijg je, hou je goede personeelsleden. Door gepaste strategische praktijken in te zetten zorg je voor de professionele groei van mensen die je nodig hebt om een kwaliteitsvol pedagogisch project waar te maken. Door bewust en geïntegreerd je personeelsbeleid uit te bouwen, breng je de school tot ontwikkeling.

Personeelsevaluatie kan hierin een spil zijn: de prestatiebeoordeling is gericht op bevestiging van professionele groei, op bijsturing of desnoods op een negatieve sanctionering. Door een degelijke personeelsevaluatie maak je beter personeel, of ook: maak je personeel beter. Met een degelijk personeelskader hou je een school in ontwikkeling.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 4 sessie(s)
Lesgever: Baeten Jan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 23 januari 2012 van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 16 februari 2012 van 09:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.