Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-3.3B Zorgbeleid op school

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

‘Zorg’ is een kernopdracht van een basisschool, verweven met het onderwijsinhoudelijke en het pedagogische.

  • vanuit het handelingsgericht werken reflecteren we over voorwaarden om een optimaal zorgbeleid te realiseren
  • de algemene zorg van een school bekijken vanuit een veilig klasklimaat, een krachtige leeromgeving, de rol van de leerkracht, differentiatie
  • hoe breed is onze beeldvorming in het leerlingvolgsysteem?
  • een veilige en voorspelbare structuur vanuit de mediatiekenmerken van elke leerkracht én de directeur

Wat zijn de grenzen en mogelijkheden van ‘zorg’ (Gok) op de gewone basisschool? Hoe werken we samen met CLB, met de GON-begeleiding en met het BuO? Wat is onze visie over inclusief (ION) onderwijs en geïntegreerd (GON) onderwijs en hoe plaatsen we de sticordimaatregelen in ons eigen zorgbeleid? Na het bepalen van ‘draaglast – draagkracht’ kiezen we een aantal prioriteiten om aan te werken binnen het zorgbeleid van de school.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Lesgever: Vanhove Greet
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 17 april 2012 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 8 mei 2012 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.