Praten is iets wat je leerlingen allemaal graag doen. Vaak moeten we onze klas vragen om eens wat stiller te zijn. Geef hen vanaf nu een uitdaging waarbij ze wel moeten praten, over je leerstof nog wel!
De werkvorm podcasting laat je leerlingen toe om via het gesproken woord hun kennis te delen met iedereen die het maar horen wil. We doorlopen samen het traject (opnemen, bewerken, verwerken van je leerstof, verrijken van je fragment en publiceren) en pauzeren om tips en valkuilen te bespreken.
Deze werkvorm leent zich uitstekend om bijvoorbeeld:
- Actualiteit te verwerken via een radiojournaal. (talen)
- Digitaal huiswerk, wiskundepuzzels … aan te bieden. (wiskunde, talen, wetenschappen)
- Een museumgids, een hoorspel, stadsgids of reclamespot te maken. (talen, po, geschiedenis, aardrijkskunde)
- Een rap, rock, klassieke of pop versie van je leerstof op te nemen. (alle vakken)
- historische figuren, bomen, lichaamsdelen, steden … te interviewen. (wetenschappen, techniek, wiskunde, talen, geschiedenis)
- Een nieuwe taal te leren. (talen)
- Bij elk praktijkvoorbeeld staan we even stil om het te kaderen binnen de doelen van de verschillende vakken.
Als laatste stap leren we de afgewerkte geluidsbestanden online te plaatsen in een podcastkanaal, zodat we een digitaal leertraject aanleggen van de verwerkte leerstof. Je kunt op deze wijze op elk moment een nieuwe brok leerstof aanbieden.