Twee eminente sprekers - Patrick Develtere en Guido Cuyvers - zullen met voorbeelden uit hun brede praktijkervaring interessante inzichten bieden in het dynamisch leren omgaan met paradoxen.
Via de rechtstreekse interactie met de sprekers en de collega’s uit het hoger onderwijs, wordt de kans geboden tot een leerproces voor elke deelnemer.
Hoe werken aan meer kwaliteit van het leven en samenleven? (Patrick Develtere)
Qua welvaart en persoonlijke ontplooiingskansen staan de Belgen aan de top van alle internationale rankings. Toch hebben veel mensen een voortdurend gevoel van stress in het balanceren tussen paradoxen. Wat kunnen we doen om meer kwaliteit te krijgen in ons individueel leven en in ons samenleven?
Patrick Develtere is algemeen voorzitter van het ACW, de koepel van de christelijke werknemersorganisaties.
Waarderend leidinggeven als uitdaging in de confrontatie met paradoxen (Guido Cuyvers)
Leidinggevenden in een hogeschool zien zich telkens weer geconfronteerd met paradoxen die hen uitdagen. Voorbeelden daarvan zijn de zorg voor de eigen opleiding en de eisen van het grotere, vaak dominante geheel van hogeschool en associatie, de aandacht voor de individuele behoeften van collega’s en de verantwoordelijkheid voor de realisatie van de doelen van de organisatie, de zorg voor het goed functioneren en de evaluatie van collega’s. De uitdaging bestaat erin om constructief de verschillende doorgaans tegengestelde dimensies ruimte te geven zodat zowel de organisatie als de medewerkers zich kunnen ontwikkelen.
Guido Cuyvers is departementshoofd van het departement Sociaal Agogisch Werk aan de K.H.Kempen te Geel. Hij is eveneens actief op het vlak van kwaliteitsontwikkeling.
Programma
11.00 u. |
Onthaal met koffie |
11.45 u |
Welkom en inleiding (Kris Vanspeybroeck) |
12.00 u. |
Hoe werken aan meer kwaliteit van het leven en samenleven? (Patrick Develtere) |
13.00 u. |
Lunchcauserie met Patrick Develtere |
14.00 u. |
Waarderend leidinggeven als uitdaging in de confrontatie met paradoxen (Guido Cuyvers) |
15.00 u. |
Reflectie in groep |
16.00 u. |
Receptie |