Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83112-M02-Team Alles wat je altijd al wilde weten over Frans, maar nooit durfde vragen – sessie 1 – schrijven, grammatica en handboeken

Doelstellingen:
  • Leerkrachten een duidelijk inzicht bieden in de visie en de krachtlijnen van het leerplan omtrent schrijfvaardigheid, mondelinge productie en (grammaticale en lexicale) kennis.
  • Aanbieden van aangename, doelgerichte werkvormen om op een motiverende en efficiënte manier te werken aan de leerplandoelen in de klaspraktijk: zowel voor de schriftelijke als de mondelinge Leerkrachten doen ontdekken op welke manieren de productieve
  • Kort kennismaken met het vernieuwde concept van het leerplan Frans voor de eerste graad secundair onderwijs, zodat duidelijk wordt hoe de link met het basisonderwijs er duidelijk in aanwezig is.
  • Leerkrachten kritisch leren kijken naar methodes Frans.
  • Inzien hoe kennis en vaardigheden aan elkaar gelinkt zijn en dit principe toepassen op concrete voorbeelden en evaluatieschema’s.
  • Leerkrachten handvatten aanreiken om het Frans méér en beter als voertaal tijdens de lessen Frans te hanteren.
  • Een evolutie herkennen en toepassen in activiteiten die de luister-, spreek- en leesvaardigheid van leerlingen bevorderen.
  • Verschillende manieren ontdekken waarmee leerlingen de kans krijgen zich optimaal voor te bereiden op mondelinge productie.
Doelgroep:

Leerkrachten 3de graad basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

De module bestaat uit 2 sessies waarvoor men zich afzonderlijk kan inschrijven. De sessies zijn opgebouwd rond een aantal prangende vragen omtrent Frans in het basisonderwijs waarmee leerkrachten zitten:

Sessie 1: schrijven, grammatica en handboeken

  1. Moeten de leerlingen in het basisonderwijs ook Frans kunnen schrijven?
  2. Moeten de leerlingen de woorden uit het hoofd kunnen schrijven?
  3. Moet ik punten aftrekken voor spellingfouten?
  4. Hoe bereid ik de leerlingen best voor op de lessen Frans in het secundair onderwijs?
  5. Wat is het ‘beste’ handboek’?
  6. Moeten de leerlingen de vervoegingen nog uit het hoofd kennen?
  7. Hoe kan ik de grammatica echt functioneel aanbrengen?

Bij het ‘beantwoorden’ van de vragen wordt telkens voldoende aandacht besteed aan een ruimer kader: vertrekkend vanuit het leerplan Frans van VVKBaO gaan we na, aan de hand van concrete voorbeelden en reflectie, hoe de visie op tweedetaalonderwijs in de 3de graad basisonderwijs optimaal naar de klaspraktijk kan vertaald worden.

Strategie en methode:

In elke sessie

  • discussie
  • reflectie
  • voordracht
  • spel
  • actieve werkvormen.
Bijkomende info:

Deze module omvat 1 sessie van 3 uur.

Er kan geopteerd worden voor een bijkomende sessie.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 570,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.