PROGRAMMA
Onthaal vanaf 9.30 u.
van 10 u. tot 12.00 u. (inleiding + werkwinkels)
Broodjeslunch
Namiddag vanaf 14 u.: academische zitting gevolgd door een receptie om 16 u.
Werkwinkels
Werkwinkel 1 – Leerplannen: wat kunnen we ervan leren?
Hebben ‘eigen’ leerplannen nog bestaansrecht? Hoe spelen leerplannen in op onderwijsveranderingen? Hoe groot is het gevaar dat het leerplan een keurslijf wordt? Hoe komt een leerplan tegemoet aan de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen? Hoe worden gebruikers betrokken bij het ontwikkelen van leerplannen?
Veel vragen waarop de deelnemers in discussiegroepen zoeken naar mogelijke antwoorden.
Werkwinkelleiders: Jan Saveyn, ere pedagogisch-coördinator VVKBaO en Bart Masquillier, pedagogisch begeleider
Doelgroep: directies,coördinerende directies, pedagogisch begeleiders, leerkrachten
Werkwinkel 2 – Schoolleiderschap, een kwestie van levenslang leren?
Welke competenties hebben schoolleiders nodig? Op welk moment in hun loopbaan kunnen ze die het best verwerven? Welke ontwikkeling maakt een directeur professioneel door?
In kleine gespreksgroepen gaan we in op de resultaten van de doelenbevraging ProfS (de driejarige in-service opleiding voor beginnende directeurs). We hopen op een brede en diverse groep deelnemers die meedenkt over de professionalisering van schoolleiders basisonderwijs.
Werkwinkelleider: Karel Binon, projectleider van ProfS
Doelgroep: schoolbesturen, directies, coördinerende directies, pedagogisch begeleiders
Werkwinkel 3 – De blik gericht op de pedagogische dienstverlening
De deelnemers worden uitgenodigd om mee te reflecteren op de pedagogische dienstverlening van het Verbond. Het ontwikkelingswerk, begeleidingswerk, de netwerking en het vertegenwoordigingswerk van de Pedagogische Cel staan centraal. Uitgangspunt van de discussie zijn de resultaten van de enquête “100 jaar VVKBaO”. We werken in grote en kleine groep met verschillende gespreksvormen en formuleren aanbevelingen voor de pedagogische dienst van het Verbond.
Werkwinkelleider: Kris De Ruysscher, pedagogisch begeleider
Doelgroep: directies, coördinerende directies, pedagogisch begeleiders, leerkrachten
Werkwinkel 4 – Inspraak directeurs en schoolbesturen
Bij het bepalen van standpunten heeft VVKBaO nood aan input vanuit de basis: directies en schoolbesturen. Hoe verloopt die inspraak momenteel? Zijn de huidige structuren aangepast om die inspraak gestalte te geven? Kunnen we die structuren naar de toekomst efficiënter maken en versterken? De werkwinkel richt zich op mensen die willen kennismaken met deze opdracht van het Verbond en eventueel in de toekomst een steentje willen bijdragen. Aan deze discussie nemen ervaringsdeskundigen uit de verschillende bisdommen deel.
Werkwinkelleider: Hugo Ruymbeke, stafmedewerker VVKBaO
Doelgroep: schoolbesturen, directies, coördinerende directies
Werkwinkel 5 – De administratief-juridische dienst: brandweer én gps
De administratief-juridische dienst van VVKBaO staat als brandweer paraat om direct en adequaat op te treden als crisissituaties zich voordoen. Bovenal wil de administratieve dienst als een gps scholen middelen aanreiken voor en mee richting geven aan een schooleigen aanpak en visie. Zo kunnen ze groeien tot beleidskrachtige basisscholen, klaar voor de uitdagingen van de toekomst. In deze werkwinkel zoeken de deelnemers een antwoord op concrete probleemstellingen uit de praktijk.
Werkwinkelleiders: Celina Humblet, stafmedewerker VVKBaO en Stefaan Verbrigghe, pedagogisch begeleider D
Doelgroep: schoolbesturen, directies, coördinerende directies
Werkwinkel 6 – Werken aan de levensbeschouwelijke identiteit van de school: gist in het deeg of kers op de taart?
Hoe kan je als schoolteam, binnen het actuele verhaal van de school, de katholieke geloofstraditie laten doorklinken? Is dat anno 2011 nog een realistische en haalbare vraag?
Ludo Guelinckx geeft in deze werkwinkel een concrete voorzet over de manier waarop scholen in hedendaagse en herkenbare contexten hun geloofsbronnen kunnen integreren. De deelnemers denken na over de manier waarop de vijf Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs daarbij een gids en steun kunnen zijn.
Werkwinkelleider: Ludo Guelinckx, pedagogisch begeleider
Doelgroep: directies, coördinerende directies, schoolbesturen, pedagogisch begeleiders, leerkrachten
Werkwinkel 7 – Lobbying en beleidsbeïnvloeding vanuit het Verbond
Het Verbond vertegenwoordigt het katholiek basisonderwijs in de media en in officiële overlegorganen. Medewerkers koesteren de ambitie om de zorgen van onze scholen op de onderwijspolitieke agenda te laten wegen. Proactieve werking en duidelijke adviezen zijn erop gericht beleidsruimte en middelen te creëren opdat katholieke basisscholen het eigen project kunnen uitbouwen. Hoe verloopt beleidsbeïnvloeding en wat wil het Verbond uiteindelijk realiseren?
In deze werkwinkel wordt de beleidscyclus geïllustreerd aan de hand van een concreet voorbeeld: de omkadering voor het basisonderwijs.
Werkwinkelleiders: Mia Douterlunge, Administrateur-generaal VLOR en Marc Van de Brande, Secretaris-generaal VVKBaO
Doelgroep: directies, coördinerende directies, schoolbesturen, pedagogisch begeleiders, leerkrachten