- Op weg naar breed evalueren
In de vorige bijeenkomst lag de focus op het uittekenen van een evaluatiebeleid binnen de vakgroep SW. We verdiepten ons in de eerder 'klassieke' items zoals toetsen, taken, schriftelijke examens, puntenverdelingen enz.
Op jullie vraag maken we tijd om verder in te zoomen op 'mondelinge examens'. We geven een korte introductie hieromtrent en bespreken hoe het in de scholen effectief wordt aangepakt.
Gelieve jullie vragen, casussen die je nu gebruikt bij eventueel mondelinge examens mee te brengen!
Voortbouwend op de vorige sessie, gaan we tijdens deze sessie een stap verder in het evaluatieverhaal. Heel wat leerplandoelstellingen (verkennen, onderzoeken, voorstellen, toelichten.... ) dienen eerder 'breed' of 'competentiegericht' geëvalueerd te worden. Casussen, probleemgestuurde taken, uitwerken van onderzoeksopdrachten, ..... zijn hier voorbeelden van. Na een korte inhoudelijke insteek bespreken we hoe ieder van jullie dit op de eigen school aanpakt.
Gelieve evaluatiemateriaal op papier mee te brengen (uitgeschreven opdrachten, probleemtaken, casus, situatieschetsen, doelstelling-overstijgende opdrachten + telkens evaluatiecriteria, ...) waar het breder evalueren centraal staat.
2. Zijn we goed bezig volgens onze externe partners?
We brengen de vaststellingen vanuit recente doorlichtingen en studieresultaten Hoger Onderwijs in kaart. We staan tevens stil wat we hieruit kunnen leren.
3. Varia
Volgende netwerkbijeenkomsten
Vragen, ideeën?