Er worden in totaal 7 workshops van 75 min. aangeboden en 1 workshop van 150 min. (Workshop 2). De deelnemers kiezen twee workshops uit, behalve wie kiest voor workshop 2.
Besteed aandacht aan de timing van de workshops: workshops 1, 3 en 4 worden voor de pauze aangeboden; workshops 5, 6 en 7 worden na de pauze aangeboden. Workshop 2 loopt zowel voor als na de pauze.
De dagindeling ziet er als volgt uit:
- 8.30 – 9.00 uur: Onthaal
- 9.00 – 10.15 uur: Workshops 1, 3, 4 (kies er één) of workshop 2
- 10.15 – 10.45 uur: PAUZE met bezoek aan de uitgeverstands
- 10.45 – 12.00 uur: Workshops 5, 6, 7 (kies er één) of workshop 2
**Workshop 1(9.00 u-10.15 u) SAT Airlines(winnaars EDT- wedstrijd 2010: prijs voor de hoogvlieger)
Inhoud: Voorstelling van de Talendag 2010 in Sint-Angela Tildonk: “SAT Airlines":
- initiatief taaloverschrijdende vakgroep
- concept = reizen per vliegtuig naar bestemmingen in verschillende talen
- leerkrachten en zesdejaars vormen de crew en werken activiteiten uit voor de leerlingen van 3e, 4e en 5e jaar
Doelgroep: alle leraars Frans
Lesgevers: Evelyn Seys en Els Debast (Sint-Angela, Tildonk)
**Workshop 2(9.00 u-10.15 u en 10.45-12.00)“Oser oser” of hoe je techniek kan integreren in de les Frans
Inhoud: Hoe leerlingen in een 3e en 4e graad TSO/BSO motiveren voor het vak Frans? Aan de hand van concrete voorbeelden stellen we werkvormen en materiaal voor waarin taal en techniek hand in hand gaan.
Doelgroep: Leraren 3e graad TSO/ 3e en 4e graad BSO (met 2 u. Frans)
Lesgevers: Vanessa Smeyers (lerares aan het GTIL, Londerzeel) en Leen Muës (pedagogisch begeleider, Salesianen van Don Bosco)
**Workshop 3(9.00 u-10.15 u) eTwinning, de community voor scholen in Europa: een getuigenis
Inhoud: Een praktijkstory: Jan Everaert vertelt over zijn ervaringen met eTwinning, voor- en nadelen, hoe evalueren, …
Doelgroep: Leraars tweede en derde graad die nog geen ervaring hebben met eTwinning, eventueel voor sterke klassen in de eerste graad
Lesgever: Jan Everaert (leraar Frans BimSem Mechelen)
**Workshop 4 (09.00 u-10.15 u) Differentiëren in de 1ste graad a-stroom
Inhoud: Het leerplan 1ste graad A-stroom stuurt nu ook het tweede leerjaar van de eerste graad. De collega's van het eerste leerjaar hebben tijdens het afgelopen schooljaar 2010-2011 al heel wat expertise opgebouwd en vinden hier een gelegenheid tot dankbare uitwisseling en afstemming. M.a.w.: kostbare informatie tot optimalisering van de eigen lespraktijk plus de kans om binnen de eerste graad een vlotte verticale doorstroming te ontwikkelen. Tegelijk voorziet de sessie een mogelijk antwoord op de vele vragen naar verheldering en concretisering, vooral rond differentiatie. Tal van voorbeelden nodigen de deelnemers uit om zelf op zoek te gaan naar de meest doeltreffende strategieën en instrumenten.
Via concrete referentiekaders ontdekken de deelnemers kijkwijzers die inspireren en uitnodigen. Een swot-analyse met vertaling naar concrete actieplannen garandeert een dankbaar pad naar effectieve optimalisering van de huidige praktijk.
Doelgroep:leraars 1ste graad a-stroom
Lesgever: Danny Van den wouwer (pedagogisch begeleider, DPB Antwerpen)
**Workshop 5(10.45 u-12.00 u) “Chantons français”
Inhoud: De leerlingen maken een schrijftaak over een Franstalig liedje (mag recent, oud zijn, eender welk genre). Afhankelijk van de studierichting stellen ze dit liedje ook mondeling voor in de klas.
“Chantons français”: Frans swingpaleis: de meest gekende of meest populaire liedjes worden door de leekracht(en) in een muziekspel gegoten waarbij de leerlingen zelf moeten participeren (quiz, karaoké, …).
Doelgroep: Leerkrachten Frans van alle niveaus
Lesgevers: Sofie Du Rang en Ingrid De Geyndt (Don Bosco Halle)
**Workshop 6 (10.45 u-12. u) Franel
Inhoud: Franel: gratis interactieve lessen Frans in de Franel-leeromgeving met een ruime keuze aan leeractiviteiten binnen de verschillende domeinen: luisteren, lezen, woordenschat, grammatica, uitspraak, … op basis van authentiek beeldmateriaal. De lesgevers tonen de mogelijkheden van de site en van een elektronische leeromgeving.
Doelgroep: Alle leraren vanaf het tweede jaar SO (voor leerlingen vanaf het beginnersniveau A2 tot niveau B2)
Lesgevers: Yolanda Marissens en Inge Gordts (Immaculata-instituut Roosdaal)
**Workshop 7(10.45 u-12.00 u) Activerende werkvormen in de lessen Frans
Inhoud:Via (gezelschap) spelen en zelfevaluatiefiches niveau-ondersteuning bieden
* vastzetting/herhaling van bepaalde leerstofonderdelen (combinatie van verschillende elementen)
* werkwoorden: inschatten van de beginsituatie + remediëren (leerling neemt eigen leerproces in handen)
* ondersteuning bieden bij vaardigheden of taaltaken
Doelgroep: Leraren eerste en tweede graad ASO en TSO
Lesgever: Kato Stillaert (Sancta Maria, Leuven)