PROGRAMMA DAG ENGELS en DUITS
13.30-14.00 uur: Onthaal + bezoek aan uitgeverstands
14.00- 15.15 uur: Workshops
15.15 – 15.45 uur: koffiepauze + bezoek aan de uitgeverijen
15.45 – 17.00 uur: Workshops
Workshop 1 (14.00-15.15 uur): Britain is great!
Doelstellingen: Hoe Engels integreren in een vakoverschrijdend project in de vrije ruimte?
Inhoud: De lesgever vertrekt vanuit de algemene principes van de vrije ruimte: vakoverschrijdend werken, begeleid zelfstandig leren, onderzoekscompetentie en teamwork. Hij zal dan tonen hoe je deze principes op een ‘Engels’ project kan toepassen. Aan de hand van enkele praktische voorbeelden kunnen leerkrachten zelf ondervinden hoe het er in de vrije ruimte er aan toe gaat.
Doelgroep: leraars Engels 3de graad ASO
Lesgever: Mark Van Dongen. Mark is leraar Engels aan het Sint-Jan Berchmansinstituut in Puurs.
Workshop 2 (14.00-15.15 uur): professionele ontwikkeling voor leraren Engels door middel van Facebook en Twitter
Doelstellingen: Kennismaking met Facebook en Twitter voor de eigen professionele ontwikkeling
Inhoud: Hoe kunnen leraren Engels Facebook en Twitter gebruiken om zichzelf professioneel te ontwikkelen? Hoe kan je een PLN (Personal Learning Network) opbouwen op Twitter? Wat gebeurt er op Twitter voor en door leraren Engels?
Opgelet! Verwacht geen onmiddellijk bruikbaar materiaal voor de klaspraktijk. Deze workshop is louter bedoeld voor de professionele ontwikkeling van de leerkracht Engels!
Doelgroep: Leraars Engels van alle graden en studierichtingen
Lesgever: Mieke Kenis. Mieke is licentiate Germaanse talen met 30 jaar ervaring als leraar Engels in het secundair en hoger onderwijs. Sinds 1985 lector Engels aan de Katholieke Hogeschool Kempen in Geel.
Workshop 3 (14.00-15.15 uur): Audio en video in de Duitse les
Doelstellingen:
- De deelnemers weten hoe en waar je geschikt luistermateriaal (audio en video) kunt vinden op het internet.
- Ze leren hoe ze deze audio- en videofragmenten kunnen bewaren.
- Ze ontdekken verschillende manieren om luistermateriaal in de klas te gebruiken.
- Ze leren hoe ze het materiaal kunnen omzetten in oefeningen en toetsen.
Inhoud: Waar geschikt luistermateriaal (audio en video) vinden en en hoe hiermee oefeningen en toetsen maken?
Doelgroep: leraars Duits 2de en 3de graad van alle studierichtingen
Lesgever: Ludo Jacobs. Ludo is leraar Duits aan het Kardinaal Van Roey-instituut in Vorselaar.
Workshop 4 (14.00-15.15 uur): Perlen für DAF im Internet
Doelstellingen: Kennismaking met een aantal recente en niet te missen pareltjes uit het immense aanbod van interessante websites voor het onderwijs Duits
Inhoud: Iedereen heeft wel zijn lijstje met interessante links voor Duits. Frank Lenaerts heeft in een uitgebreid overzicht een 1000-tal toplinks opgelijst. De aangegeven links zijn opgedeeld in “Suchmaschinen”, “Wörterbücher”, „GER (Europees Referentiekader)und Einstufungstests/Tests“, „Remediëring, extra üben und wiederholen“, „Webkataloge“, „Nachrichten (und Videos)“, „Tourismus und Landeskunde/Deutschland-Info“, „Interessante Internetseiten zum Lesen, Sehen, Hören, Sprechen und Deutschlernen„ , „Musik“, „Wortschatz und Grammatik üben“, „ Toplinks für Lehrer“, „Wirtschaftsdeutsch“, „Geschichte“, en „Interessante Arbeitsblätter der Verlage“.
We bespreken ook hoe het materiaal van een aantal geselecteerde sites op een eenvoudige wijze kan aangewend worden voor verdere didactisering van bepaalde lesonderdelen.
Een korte commentaar geeft aan welke inhoud onder de link te vinden is. Uiteraard is de lijst niet exhaustief en is er tijdens de workshop voldoende ruimte voorzien voor verdere aanvullingen en suggesties.
Doelgroep: leraars Duits 2de en 3de graad van alle studierichtingen
Lesgever: Frank Lenaerts. Frank is leraar Duits in het VTI Diest en lid van de stuurgroep Duits Mechelen-Brussel
Workshop 5 (15.45-17.00 uur): Activating your Language Classes
Doelstellingen: jonge leerlingen actief betrekken bij het leren en inoefenen van woordenschat en grammatica en bij het ontwikkelen van de 4 vaardigheden ‘reading’, ‘writing’, listening’ en ‘speaking’
Inhoud: Hoe motiveren wij leerlingen actief deel te nemen aan de lessen en zich creatief en open op te stellen?
Hoe gebruiken wij ons tekstboek, muziek, film, de media en het internet om actief taal aan te leren, in te oefenen en te recycleren?
Hoe overschrijden wij de grenzen van de taalles en blijven we rekening houden met eindtermen, leerplannen en de doorlichting?
Deelnemers aan deze sessie werken mee in een interactieve workshop vol praktische en direct bruikbare tips en voorbeelden die werden uitgetest in reële klas- en lessituaties. Alle werkmateriaal wordt ook meegegeven in de vorm van een syllabus.
Doelgroep: leraars Engels 1ste en 2de graad
Lesgever: Suzy Louwers. Suzy is leraar Engels in Sint-Bavo Gent en lid van de stuurgroep Engels in het bisdom Gent.
Workshop 6 (15.45-17.00 uur): Digital games and language learning
Doelstellingen: Learners need to be engaged in the tasks they do and as teachers we can do this by appealing to their interests and providing tasks that are relevant within their world. “The new generation (of learners) are growing up on computer games" (Stephen Johnson 2006). This lecture deals with the multiple possibilities of computer games for teaching purposes.
Inhoud: This lecture deals with the multiple possibilities of computer games for teaching purposes. There’s no need for us teachers to play the games ourselves. The lecture is about the tasks we can set for our students while making use of their interest in computer games."
Doelgroep: Leraren van ASO ,TSO (alle graden) en BSO (3de graad)
Lesgever: Kyle Mawer (Kyle has been teaching English as a foreign language for nearly 20 years and has worked extensively with both young learners (7 yrs - 17yrs) and adult English language learners. He has been using video games in his pedagogy for at least 7 years and has used his knowledge and experience in this field to conduct teacher training sessions as well as talks and workshops at conferences. At present he works for the British Council young learner centre in Barcelona Spain as both a teacher and ICT coordinator. Recently, he has published a book with a colleague entitled 'Digital Play: Computer games and language aims' which has been nominated for a 2012 ELTon award. He believes that using computer games in the classroom can engage learners in extremely meaningful language learning.)
Workshop 7 (15.45-17.00 uur): Vakoverschrijdend werken in internationale projecten (Europaklassen B-D-CH)
Doelstellingen: Praktijkvoorbeeld van de integratie van de taalvakken en secretariaat in een internationaal project voor leerlingen van 6 secretariaat-talen.
Inhoud: Voorstelling beginstadium project: Europaklassen Alden Biesen, van bilateraal naar trilateraal contact, praktisch gebruik vreemde talen en Officepakketten staat centraal. Toelichting structuur, planning, eindproduct en draaiboek buitenlands verblijf (Zwitserland, Duitsland).
Doelgroep: Leerkrachten Duits en Engels die met leerlingen graag vak- en grensoverschrijdend willen werken.
Lesgevers:Dirk Staf en Diederik Roelandts. Dirk en Diederik zijn beide leraars aan het Miniemeninstituut te Leuven.
Workshop 8 (15.45-17.00 uur): Audio en video in de Duitse les HERHALING VAN WORKSHOP 3!
Doelstellingen:
- De deelnemers weten hoe en waar je geschikt luistermateriaal (audio en video) kunt vinden op het internet.
- Ze leren hoe ze deze audio- en videofragmenten kunnen bewaren.
- Ze ontdekken verschillende manieren om luistermateriaal in de klas te gebruiken.
- Ze leren hoe ze het materiaal kunnen omzetten in oefeningen en toetsen.
Inhoud: Waar geschikt luistermateriaal (audio en video) vinden en en hoe hiermee oefeningen en toetsen maken?
Doelgroep: leraars Duits 2de en 3de graad van alle studierichtingen
Lesgever: Ludo Jacobs. Ludo is leraar Duits aan het Kardinaal Van Roey-instituut in Vorselaar.