Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MGO-2 Dag van Godsdienst: theologiseren in de godsdienstles

Doelstellingen:

De pedagogische studiedag 2012 neemt het ‘theologiseren’ onder de loep. Hoe kunnen de levensbeschouwelijke vaardigheden bij onze leerlingen geactiveerd worden door daadwerkelijk jongeren tot theologiseren te brengen.¨

De specifieke benaming ‘Theologiseren met jongeren’ is relatief nieuw. In Duitstalige gebieden is ‘theologiseren met kinderen’ reeds langer ingeburgerd. Tijdens deze studiedag willen we verkennen welke kansen en aandachtspunten er zijn voor het godsdienstonderwijs.

 

Theologiseren als werkvorm: Kansen en valkuilen worden verkend

Werkvormen i.v.m. theologiseren worden aangeleerd en besproken

Deelnemers verkennen hoe liederen aanleiding kunnen zijn tot theologiseren

Doelgroep:

Alle leraars Godsdienst van het aartsbisdom Mechelen-Brussel

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

 PROGRAMMA

 09:00 uur: Registratie en koffie

09:30 uur: Welkom en bezinning

09:45 uur: Duiding: Theologiseren in de godsdienstles – Jos Van Rompay

Theologiseren kan als werkvorm zeker opgenomen worden om het raamplan godsdienst te realiseren. Enkele grondopties van het vak kunnen gerealiseerd worden. In deze inleiding proberen we enkele begrippen helder voor ogen te krijgen.

10:45 uur: Koffiepauze

11:15 uur: Eerste ronde werkwinkels

12:30 uur: Lunch

13:45 uur: Tweede ronde werkwinkels

15:00 uur: Einde

 

WORKSHOPS

 

Workshop 1: In een ander licht... met Stef Bos naar de klas?

 

Lesgever: Ellen De Boeck, faculteit theologie  - lerarenopleiding 

Doelgroep: Allen

Werkvorm: Lezing met integratie van muziek- en interviewfragmenten rond het album “In een ander licht” van Stef Bos

Inhoud: 'In een ander Licht', een recent verschenen muziekalbum van Stef Bos, is

gecomponeerd in gesprek met de Bijbel. Stef Bos herlas de Bijbel en koos

twaalf figuren uit waarvan hij de betekenis tegen de achtergrond van onze

tijd wilde belichten. In deze workshop gaan we na welke kansen en grenzen dit album biedt om in het godsdienstonderwijs te werken met Bijbelse verhalen, Bijbelse vertolkingen in muziek en kunst en hedendaagse interpretaties en actualisaties van de Bijbel. We bieden diverse concrete illustraties aan vanuit verschillende nummers van het album.

Opgelet!: Deze workshop wordt in twee elkaar opvolgende sessies opgesplitst (neemt de tijd van twee werkwinkels in)

 

 

Workshop 2: Theologiseren met inhoud

 

Lesgever: Peter De Burghgraeve , Sint Ursula instituut O.L.V. Waver

Doelgroep: Tweede en derde graad

Doelstelling: Een inhoud garanderen voor het theologiseren

Werkvorm: Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt nagedacht over middelen om invulling te geven aan jongeren die hun eigen positie motiveren. 

Inhoud: Theologiseren met jongeren is zinvol. Maar beschikken jongeren over voldoende middelen om zich uit te drukken? Deze workshop werkt rond de link theologiseren en inhoud-taal

 

 

Workshop 3: Theologiseren : pedagogische wegwijzers voor de praktijk

 

Lesgever: Marleen Willems, insp.-adv RKGodsdienst, lector Groep T

Doelgroep: eerste graad (maar ook anderen)

Doelstelling: Kennismaking en inoefening van theologiseren met jongeren

Werkvorm: Interactief

Inhoud: Korte toelichting bij het begrip ‘theologiseren met jongeren’.

Theologiseren met jongeren wordt in 3 samenhangende stappen uitgewerkt:  theologiseren VAN – MET–VOOR–jongeren . Elke stap wordt uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Voorkennis is niet vereist.

 

 

Workshop 4: Werken rond levensbeschouwelijke verhalen

 

Lesgevers: Myriam Haelvoet en Claude Hermans, Regina Pacisinstituut Laken

Doelgroep: eerste graad 1 A+1B

Inhoud: Aan de hand van verschillende filmfragmenten waarin leerlingen uit de eerste graad een verhaal vertellen uit hun levensbeschouwing wordt een werkmethode aangereikt waardoor jongeren op een andere manier leren luisteren naar verhalen en zich leren inleven in verhalen.

Deze elementariseringsmethode biedt de mogelijkheid om binnen een verscheiden groep openheid te creëren naar andere levensbeschouwingen en een gesprek op gang te brengen over wie God is in hun leven.

 

 

Workshop 5: Theologiseren over godsbeelden vanuit kortfilm: een praktijkvoorbeeld uit 4 TSO

Lesgever: Tomas Bruyland  Sint Angela Tildonk (Haacht)

Doelgroep: tweede graad

Doelstellingen: Zin opwekken met leerlingen te theologiseren en mogelijkheidsvoorwaarden om te theologiseren verkennen

Werkvorm: Kortfilm - Analyse in kleine groepjes - Uitwisseling

Inhoud: Aan de hand van een kortfilm wordt de vraag gesteld vanuit welke vragen we leerlingen kunnen stimuleren om daadwerkelijk te theologiseren. De inbreng van de deelnemers wordt geconfonteerd met een concrete klaspraktijk. De deelnemers worden uitgedaagd deze klaspraktijk kritisch te evalueren op de beoogde levensbeschouwelijke vaardigheid. Uit deze evaluatie worden tenslotte enkele noodzakelijke randvoorwaarden van het theologiseren met jongeren afgeleid.

 

 

Workshop 6: Mijn godsbeeld… is van mij!  Ieder zijn ‘goddelijk drankje’… 

Lesgevers: Carmen Du Mong en Dorien Pollet, Sint Martinus Asse TSO- BSO

Doelgroep: 4 - 5 - 6  T.S.O. -  B.S.O.

Werkvorm: Groepswerk met argumentatie door woordvoerder - Onderwijsleergesprek – Woordenveld - Beeldfragmenten

Inhoud: via de werkvormen ontdekken waarbij lln het persoonlijk godsbeeld, eigen vooronderstellingen en gelovige identiteit op het spoor komen en expliciteren, waarbij lln nadenken over het maken van authentieke keuzes en deze keuzes ook beargumenteren.

 

 

Workshop 7: Godsbeelden op de korrel genomen. Een bescheiden poging tot stamelen over God.

Lesgever: Jo Van Schoors – Sint Donatusinstituut Merchtem

Doelgroep: Derde graad

Doelstellingen: Diverse godsbeelden naar waarde schatten en nagaan hoe deze bevrijdend of verlammend kunnen werken. Theologiseren zien als een creatief proces van (religieuze) zingeving. De valstrikken en beperkingen van theologiseren inzien en deze aanvaarden als een uitnodiging tot bescheidenheid in ons spreken over God. In de communicatie rond godsbeelden en theologiseren (met de deelnemers en met jongeren in de klas) een wederzijdse inzichtelijke en/of spirituele verrijking bevorderen.

Werkvorm: Kringgesprek rond aantal stellingen – groepsdiscussie - theologiseren

Inhoud: Aan de hand van een aantal reacties op een lezersbrief naar aanleiding van het ‘pukkelpopdrama’ tasten we af hoe christenen geloven dat God zich verhoudt tot het menselijk leed. Theologiserenderwijs proberen we een aantal gangbare godsbeelden  en de reacties die deze soms uitlokken, kritisch te benaderen en naar waarde te schatten.  Kansen en beperkingen bij het theologiseren met jongeren worden toegelicht en in de groep besproken.

 

 

Workshop 8: Theologiseren in de godsdienstles :  Kans of waagstuk ?

Lesgever: Alex Vanderwaeren – Sint-Jozefscollege Aarschot

Doelgroep: Alle graden

Doelstellingen:

 - Uitwisselen van reeds bestaande ervaringen rond het theologiseren van, met en voor jongeren in de concrete lespraktijk ;

 -  Mogelijke kansen bespreken, vertrekkend vanuit de geest van het leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst, om het theologiseren in de lessen wat meer gestalte te geven in onze lessen.

Werkvorm: Voorstelling van de workshop - Van gedachten wisselen in kleine groepjes – Plenum.

Inhoud:

- Wat bedoelen wij met theologiseren (in de concrete klaspraktijk) ?

- Theologiseren en het leerplan (doelen, leerinhouden,…) ;

- Theologiseren als levensbeschouwelijke vaardigheid…

- Theologiseren als doel of als onderdeel van de les, of…

- Voorwaarden om te kunnen theologiseren in de lessen ;

- Mogelijke hinderpalen bij het theologiseren…

- (…)

Strategie en methode:

Inleiding - duiding / werkwinkels - verkenning

Bijkomende info:

De leraren duiden drie werkwinkels aan volgens voorkeur.

Workshop 1 ‘In een ander licht’ loopt over beide sessies, wie hiervoor opteert, kan dus geen andere werkwinkel volgen.

In de prijs is een lunch inbegrepen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 10 februari 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Centrum (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 15 februari 2012 van 09:00 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.