PROGRAMMA
09:00 uur: Registratie en koffie
09:30 uur: Welkom en bezinning
09:45 uur: Duiding: Theologiseren in de godsdienstles – Jos Van Rompay
Theologiseren kan als werkvorm zeker opgenomen worden om het raamplan godsdienst te realiseren. Enkele grondopties van het vak kunnen gerealiseerd worden. In deze inleiding proberen we enkele begrippen helder voor ogen te krijgen.
10:45 uur: Koffiepauze
11:15 uur: Eerste ronde werkwinkels
12:30 uur: Lunch
13:45 uur: Tweede ronde werkwinkels
15:00 uur: Einde
WORKSHOPS
Workshop 1: In een ander licht... met Stef Bos naar de klas?
Lesgever: Ellen De Boeck, faculteit theologie - lerarenopleiding
Doelgroep: Allen
Werkvorm: Lezing met integratie van muziek- en interviewfragmenten rond het album “In een ander licht” van Stef Bos
Inhoud: 'In een ander Licht', een recent verschenen muziekalbum van Stef Bos, is
gecomponeerd in gesprek met de Bijbel. Stef Bos herlas de Bijbel en koos
twaalf figuren uit waarvan hij de betekenis tegen de achtergrond van onze
tijd wilde belichten. In deze workshop gaan we na welke kansen en grenzen dit album biedt om in het godsdienstonderwijs te werken met Bijbelse verhalen, Bijbelse vertolkingen in muziek en kunst en hedendaagse interpretaties en actualisaties van de Bijbel. We bieden diverse concrete illustraties aan vanuit verschillende nummers van het album.
Opgelet!: Deze workshop wordt in twee elkaar opvolgende sessies opgesplitst (neemt de tijd van twee werkwinkels in)
Workshop 2: Theologiseren met inhoud
Lesgever: Peter De Burghgraeve , Sint Ursula instituut O.L.V. Waver
Doelgroep: Tweede en derde graad
Doelstelling: Een inhoud garanderen voor het theologiseren
Werkvorm: Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt nagedacht over middelen om invulling te geven aan jongeren die hun eigen positie motiveren.
Inhoud: Theologiseren met jongeren is zinvol. Maar beschikken jongeren over voldoende middelen om zich uit te drukken? Deze workshop werkt rond de link theologiseren en inhoud-taal
Workshop 3: Theologiseren : pedagogische wegwijzers voor de praktijk
Lesgever: Marleen Willems, insp.-adv RKGodsdienst, lector Groep T
Doelgroep: eerste graad (maar ook anderen)
Doelstelling: Kennismaking en inoefening van theologiseren met jongeren
Werkvorm: Interactief
Inhoud: Korte toelichting bij het begrip ‘theologiseren met jongeren’.
Theologiseren met jongeren wordt in 3 samenhangende stappen uitgewerkt: theologiseren VAN – MET–VOOR–jongeren . Elke stap wordt uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Voorkennis is niet vereist.
Workshop 4: Werken rond levensbeschouwelijke verhalen
Lesgevers: Myriam Haelvoet en Claude Hermans, Regina Pacisinstituut Laken
Doelgroep: eerste graad 1 A+1B
Inhoud: Aan de hand van verschillende filmfragmenten waarin leerlingen uit de eerste graad een verhaal vertellen uit hun levensbeschouwing wordt een werkmethode aangereikt waardoor jongeren op een andere manier leren luisteren naar verhalen en zich leren inleven in verhalen.
Deze elementariseringsmethode biedt de mogelijkheid om binnen een verscheiden groep openheid te creëren naar andere levensbeschouwingen en een gesprek op gang te brengen over wie God is in hun leven.
Workshop 5: Theologiseren over godsbeelden vanuit kortfilm: een praktijkvoorbeeld uit 4 TSO
Lesgever: Tomas Bruyland Sint Angela Tildonk (Haacht)
Doelgroep: tweede graad
Doelstellingen: Zin opwekken met leerlingen te theologiseren en mogelijkheidsvoorwaarden om te theologiseren verkennen
Werkvorm: Kortfilm - Analyse in kleine groepjes - Uitwisseling
Inhoud: Aan de hand van een kortfilm wordt de vraag gesteld vanuit welke vragen we leerlingen kunnen stimuleren om daadwerkelijk te theologiseren. De inbreng van de deelnemers wordt geconfonteerd met een concrete klaspraktijk. De deelnemers worden uitgedaagd deze klaspraktijk kritisch te evalueren op de beoogde levensbeschouwelijke vaardigheid. Uit deze evaluatie worden tenslotte enkele noodzakelijke randvoorwaarden van het theologiseren met jongeren afgeleid.
Workshop 6: Mijn godsbeeld… is van mij! Ieder zijn ‘goddelijk drankje’…
Lesgevers: Carmen Du Mong en Dorien Pollet, Sint Martinus Asse TSO- BSO
Doelgroep: 4 - 5 - 6 T.S.O. - B.S.O.
Werkvorm: Groepswerk met argumentatie door woordvoerder - Onderwijsleergesprek – Woordenveld - Beeldfragmenten
Inhoud: via de werkvormen ontdekken waarbij lln het persoonlijk godsbeeld, eigen vooronderstellingen en gelovige identiteit op het spoor komen en expliciteren, waarbij lln nadenken over het maken van authentieke keuzes en deze keuzes ook beargumenteren.
Workshop 7: Godsbeelden op de korrel genomen. Een bescheiden poging tot stamelen over God.
Lesgever: Jo Van Schoors – Sint Donatusinstituut Merchtem
Doelgroep: Derde graad
Doelstellingen: Diverse godsbeelden naar waarde schatten en nagaan hoe deze bevrijdend of verlammend kunnen werken. Theologiseren zien als een creatief proces van (religieuze) zingeving. De valstrikken en beperkingen van theologiseren inzien en deze aanvaarden als een uitnodiging tot bescheidenheid in ons spreken over God. In de communicatie rond godsbeelden en theologiseren (met de deelnemers en met jongeren in de klas) een wederzijdse inzichtelijke en/of spirituele verrijking bevorderen.
Werkvorm: Kringgesprek rond aantal stellingen – groepsdiscussie - theologiseren
Inhoud: Aan de hand van een aantal reacties op een lezersbrief naar aanleiding van het ‘pukkelpopdrama’ tasten we af hoe christenen geloven dat God zich verhoudt tot het menselijk leed. Theologiserenderwijs proberen we een aantal gangbare godsbeelden en de reacties die deze soms uitlokken, kritisch te benaderen en naar waarde te schatten. Kansen en beperkingen bij het theologiseren met jongeren worden toegelicht en in de groep besproken.
Workshop 8: Theologiseren in de godsdienstles : Kans of waagstuk ?
Lesgever: Alex Vanderwaeren – Sint-Jozefscollege Aarschot
Doelgroep: Alle graden
Doelstellingen:
- Uitwisselen van reeds bestaande ervaringen rond het theologiseren van, met en voor jongeren in de concrete lespraktijk ;
- Mogelijke kansen bespreken, vertrekkend vanuit de geest van het leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst, om het theologiseren in de lessen wat meer gestalte te geven in onze lessen.
Werkvorm: Voorstelling van de workshop - Van gedachten wisselen in kleine groepjes – Plenum.
Inhoud:
- Wat bedoelen wij met theologiseren (in de concrete klaspraktijk) ?
- Theologiseren en het leerplan (doelen, leerinhouden,…) ;
- Theologiseren als levensbeschouwelijke vaardigheid…
- Theologiseren als doel of als onderdeel van de les, of…
- Voorwaarden om te kunnen theologiseren in de lessen ;
- Mogelijke hinderpalen bij het theologiseren…
- (…)