Aangezien het van essentieel belang is aan te sluiten bij de ondersteuningsvragen en de cultuur van de scholen, zullen we in overleg met de school het meest gepaste traject kiezen. Daarom wordt het traject voorafgegaan door een intakegesprek met directie. Directieteams krijgen informatie zodat ze – in overleg met de projectbegeleiders – bewust kunnen kiezen voor één van beide modules.
In module A voorzien we een vijftal werkmomenten per school. Het proces van kwaliteitszorg en zelfevaluatie moet in de school zelf vorm krijgen en veronderstelt een grote betrokkenheid. Er wordt gewerkt met een werkgroep die binnen het schoolteam representatief is samengesteld voor het thema (of deelaspect van de schoolwerking) dat werd gekozen voor de zelfevaluatie.
Verder staan we kort stil bij het belang van kwaliteitszorg en zelfevaluatie in het algemeen (overheid, schoolontwikkeling) en zullen we de betekenis voor de school zelf bespreken. Hier gaan we na wat reeds aan kwaliteitszorg en zelfevaluatie is gebeurd binnen de school en wat hiervan de betekenis was voor de schoolwerking en voor de betrokkenen. Vanuit deze context zal men een antwoord trachten te vinden op 5 belangrijke vragen: waarom (wat is het doel), wat (de focus), hoe (de methodiek), wie (wie betrekken we hierbij) en wanneer (de condities). Ook zal men een af te leggen traject moeten uitstippelen dat binnen dit kwaliteitszorg- en zelfevaluatieproces wordt afgelegd. Zowel de methodiek, het instrument als het traject worden binnen deze module op maat gekozen en ontwikkeld, en kunnen per school duidelijk verschillen.
Met de kwaliteitscirkel voor ogen zal men er samen over waken dat werkpunten voldoen aan het SMARTI-principe (specifiek en concreet, meetbaar en opvolgbaar, aanvaardbaar voor de betrokkenen, resultaatgericht en tijdsgebonden, Inspirerend).
De spreiding van deze sessies zal verschillen van school tot school afhankelijk van het tempo, de draagkracht en energiebalans van school en begeleiding, de specifieke context van ieder proces.