Aangezien het van essentieel belang is aan te sluiten bij de ondersteuningsvragen en de cultuur van de scholen, zullen we in overleg met de school het meest gepaste traject kiezen. Daarom wordt het traject voorafgegaan door een intakegesprek. Hier krijgen directieteams informatie zodat ze – in overleg met de projectbegeleiders – bewust kunnen kiezen voor één van beide modules.
Het project bestaat uit een 4-tal schoolsessies (vergaderingen met de werkgroepen), waarin het hele proces van zelfevaluatie doorlopen wordt a.h.v. DISO (instrument en methodiek). De deelnemers krijgen enerzijds vorming nl. inzicht in de achtergronden van schoolontwikkeling, beleidsvoerend vermogen, kwaliteitszorg, zelfevaluatie in het algemeen. Daarnaast leren ze werken met diagnose-instrument, ontwikkeld door de pedagogische begeleiding van het katholiek onderwijs, om nadien op basis van eigen specifieke behoeften verder te kunnen werken.
De werkgroepen krijgen ook tussentijdse opdrachten als ondersteuning bij het vormgeven van het eigen zelfevaluatieproces.
Na de afname volgen er verhelderingsgesprekken, telkens zijn alle personeelsleden betrokken. De resultaten worden gepresenteerd in een syntheserapport.