Goede muzische opvoeding vraagt om krachtige, creatieve processen. Tijdens deze sessie gaan we praktijkgericht in op de realisatie van het tweeledige muzische proces van creëren en beschouwen.
Sessie1: krachtige muzo in de klas
De sessie start met een concrete muzische oefening met de deelnemers. Hierop wordt nadien gereflecteerd (duiding en visieverruiming) tijdens een onderwijsleergesprek aan de hand van een kijkwijzer.
Er wordt nagedacht over:
- een krachtige start voor een muzische activiteit;
- manieren om de zintuiglijke waarneming te stimuleren;
- manieren om onbevangen open te staan voor de (muzische) werkelijkheid;
- de wijze waarop kinderen zichzelf bijsturen en de rol van de leerkracht hierin;
- de manieren waarop we bij kinderen creativiteit en durf kunnen stimuleren;
- toonmomenten en de beleving van kinderen hierbij;
- de keuze van vormgevingsmiddelen en manieren om er mee om te gaan.
In het tweede deel van de sessie worden de deelnemers in kleine groepen aan het werk gezet om stevige en rijke muzische activiteiten voor de klas uit te werken.
Tussen sessie 1 en 2 is er een praktijkgerichte taak voor de deelnemers die erop gericht is de kijkwijzers uit te proberen in de praktijk.
Er is ook en voortaak bij sessie 2: De deelnemers brengen op 5 verrassende manieren het gekozen thema mee naar de tweede sessie.
Sessie 2: Het muzo-maxo-team van de school aan het werk
De tweede sessie start met een uitwisseling van de ervaringen opgedaan tijdens het werken met de kijkwijzers.
De tweede sessie wordt een begeleide werksessie waarbij wordt nagedacht over het opzetten van een krachtige muzische themadag met de hele school. De sessie wordt opgebouwd rond 5 fasen
- inspiratie: groepsbrainstorm (inventariseren en selecteren) bij een ideeënpallet (verwerking voortaak)
- actualisatie: uitwerken van ideeën in duo’s + verrijking van de ideeën aan de hand van de kijkwijzers uit sessie 1
- conceptualisering: samenleggen van de ideeën en onderlinge afstemming
- planning: afspraken rond verdere uitwerking van de projectdag
- reflectie: op het einde van de sessie is er een duiding bij het eigen leertraject: explicitering van de aangewende didactiek.