Het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991 bepaalt in Art. 47ter. §7 Een opleiding tot evaluator is aangewezen voor wie als evaluator wordt aangesteld.
In overleg met de directeur met een coördinerende functie en de pedagogisch begeleider wordt in functie van de behoeften van de scholen een programma samengesteld. Verschillende inhouden rond visie, informatie, ondersteuning en training zijn mogelijk. Elke scholengemeenschap kan een keuze maken uit onderstaande blokken. Binnen de blokken is aanpassing van het programma mogelijk.
Blok 1 – focus op functiebeschrijvingen
Duiding van de begrippen: functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluatie. Deze begrippen situeren binnen een visie op loopbaanbegeleiding, het algemeen personeelsbeleid en als onderdeel van de brede kwaliteitszorg van de school. Opstellen van geïndividualiseerde functiebeschrijvingen en starten met een gestructureerd evaluatietraject.
Training van functionerings- en evaluatiegesprekken.
Blok 2 – focus op evaluatie
Situering van evaluatie binnen een visie op loopbaanbegeleiding, het algemeen personeelsbeleid en als onderdeel van de brede kwaliteitszorg van de school. Wat is de link tussen het eigen opvoedingsproject en evaluatie? Een evaluatietraject uitwerken op niveau van de school en de scholengemeenschap. Een planning op korte en langere termijn samenstellen: een tijdspad met de noodzakelijke stappen inzake evaluatie.
Training van functionerings- en evaluatiegesprekken.
Blok 3 – focus op integrale loopbaan
De link leggen tussen evaluatie, loopbaanbegeleiding en nascholingsbeleid op niveau van de school en de scholengemeenschap. Evaluatie zien als aanzet tot professionalisering van het personeel. Tools uitwerken voor enkele situaties o.a. ‘van TABD naar TADD’, ‘instellingsgebonden opdrachten’, coaching en begeleiden van personeel’, ‘registratie van het evaluatietraject op niveau van de scholengemeenschap, de school en de individuele leerkracht’.
Training van functionerings- en evaluatiegesprekken.