Intakegesprek: uittekenen van een leertraject op maat
Themassessies:
Thema 1. Decretale context van functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluaties
Wat zegt het decreet m.b.t. functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluatie van personeelsleden in het onderwijs? Welke mogelijkheden biedt het decreet? Wat zijn eventuele valkuilen, bijvoorbeeld bij evaluatie?
Hoe kan je dit situeren binnen een visie op loopbaanbegeleiding, algemeen personeelsbeleid en als onderdeel van een brede kwaliteitszorg op school?
Thema 2. Opstellen van geïndiviualiseerde BuO-specifieke functiebeschrijvingen.
Hoe maak je een BuO-specifieke functiebeschrijving op? Hierbij richten we ons op de BuO-specifieke functies zoals paramedici, orthopedagogen en psychologen, GON-begeleiders en GON-coördinatoren, BLIO en BLOA in BuBaO en TA en TAC, BGV-leerkrachten in OV2 en OV3, ASV-coördinatoren, ABO-coördinatoren in BuSO.
Hoe kan je een BuO-specifieke functiebeschrijving individualiseren? Hiervoor kan gebruikt gemaakt worden van richtdocumenten, zoals beschreven in de S.O.B.–katern ‘Dynamisch personeelsbeleid’, uitgegeven door Garant i.s.m. het VVKBuO.
Thema 3. Functioneringsgesprekken voeren.
Hoe voer je op een professionele wijze een functioneringsgeprek? Inzicht in methodieken, training en uitwisselen van ervaringen.
Thema 4. Een evaluatietraject uitwerken op niveau van de school
Hoe werk je een evaluatietraject uit op niveau van de school, niet alleen voor personeelsleden tijdens de eerste jaren van hun aanstelling op school, maar ook voor vastbenoemde personeelsleden met (jarenlange) ervaring? Hoe kan je dit eventueel linken aan de scholengemeenschap waartoe de school behoort?
Thema 5. Evalueren van personeelsleden: hoe evaluatiegesprekken voeren en een goed evaluatieverslag opmaken?
Hoe voer je op een professionele wijze een evaluatiegesprek? Inzicht in methodieken, training en uitwisselen van ervaringen. Focus op evaluatie van beginnende personeelsleden en focus op evaluatie van op vastbenoemde personeelsleden met jarenlange ervaring.
Hoe maak je een kwaliteitsvol evaluatieverslag met eindconclusie op, conform de bepalingen in het decreet? Werken met voorbeelddocumenten en uitwisselen van ervaringen.
Thema 6. Instrumenten voor loopbaanbegeleiding van personeelsleden.
Evaluatie van personeel past binnen een breder kader van loopbaanbegeleiding. Hiervoor kan het werken met een aantal instrumenten ondersteunend zijn. We denken hierbij bijvoorbeeld aan instrumenten voor “van TABD naar TADD”, “instellingsgebonden opdrachten” , “coaching en begeleiding van paramedisch personeel”, enz. Binnen deze themasessie kunnen instrumenten op maat van de school ontwikkeld worden en ervaringen gedeeld worden met elkaar.