Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/02-1.H (BuO) ProfS 1ste jaar Hasselt (BuO)

Doelstellingen:

profs logo.jpgWe willen een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven, het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

De opleiding wil je ondersteunen door je een rugzak met basisinzichten mee te geven, maar vooral door je te leren werken met kaart en kompas om op je eigen tempo je weg te zoeken in dit omvangrijke gebied! 

 

Doelgroep:

We richten ons op de beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Dit jaar omvat volgende modules:

1.1.H     Persoonlijk leiderschap               

1.2.H     Communicatie als basisinstrument

1.3.H     Tijdsbeheer      

1.5.H     Dag van de beginnende schoolleider

1.6.H     Schoolwerkplan en plannen van het schooljaar

1.7.H     Begeleiden van individuele leerkrachten in hun professionele ontwikkeling

1.8.H     Driedaags congres voor directeurs        

1.9.H     Kleuteronderwijs

1.10.H   Reflectiegroepen

1.11.H   Juridisch administratieve vorming          

1.12.H   Vorming beginnende directies BuO  

1.14.H   OKB als inspirerend referentiekader voor herbronning en verbetering van het eigen opvoedingsproject

1.15.H   Hoe creëer je een draagvlak voor en hoe coördineer je het Gelijke Onderwijskansenbeleid in je school? 

U kan doorklikken op één van deze modules voor meer informatie zoals inhoud, plaats en data. Deze worden op deze website afzonderlijk beschreven. Je kan niet afzonderlijk inschrijven voor één van deze modules.

Strategie en methode:

Interactief

In al deze opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen we van jou een actieve deelname.

Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse opdrachten kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie.

De methodieken die gehanteerd worden, zijn bruikbaar naar je team toe.

Reflectiegroepen

In de opleiding staat reflecteren centraal. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

In de reflectiegroepen wordt er gewerkt rond een ‘werkervaring’, binnengebracht door één van de deelnemers. Door te reflecteren op de eigen ervaringen en op die van de groepsleden wordt de eigen professionaliteit vergroot. In groepen van minimum 6 en maximum 8 personen kom je gedurende het schooljaar een aantal keer samen met je reflectiebegeleider.

Deze reflectiegroepen worden begeleid door een diocesane pedagogische begeleider.

Elektronische uitwisselomgeving

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische uitwisselomgeving. Je vindt er de voornaamste syllabi alsook verdiepende teksten. Verder vind je een geactualiseerde bibliografie van tijdschriftartikels over de thema’s beleidsvoerend vermogen, leiderschap, communicatie.

Praktisch, inspirerend, bruikbaar materiaal kan je via deze omgeving ter beschikking stellen van je collega’s. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders

In deze opleiding kom je collega’s tegen die in dezelfde positie zitten en worstelen met dezelfde beginervaringen. Het samen leren en werken met lotgenoten is een belangrijk onderdeel van een krachtige leeromgeving. Men wordt gerustgesteld door de gelijkenissen en gestimuleerd in het leerproces door om te gaan met verschil in aanpak en beginsituatie.

Er ontwikkelt zich doorheen de drie jaar een betekenisvolle peer-group. Daarom kiezen we er voor om met de groep als geheel doorheen het hele aanbod te gaan en niet te snel over te gaan tot keuzemodules.

Door de groepscontinuïteit leer je elkaar beter kennen en bouw je een stevig netwerk op dat stimulerend en ondersteunend is - ook in het verdere verloop van je loopbaan.

Bijkomende info:

Beginnende directeurs (gewoon of buitengewoon basisonderwijs) kunnen zich voor ProfS aanmelden bij Ann Van Steertegem (ann.vansteertegem@vsko.be). Je ontvangt een uitnodiging voor de dag van de beginnende schoolleider die doorgaat op donderdag 26 augustus 2010 van 9.00 uur tot 12.00 uur. Je kan ter plaatse inschrijven voor de opleiding.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per bisdom samengesteld.


Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 5 juni 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 650,00 Euro
Lesgever: Pedagogische Begeleidingsdienst regio Hasselt
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Bisdom Hasselt (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 6 juni 2012 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.