Een belangrijke toepassing bij e-leren is ongetwijfeld het werken met leerpaden en leereenheden. Deze laten toe om leerlingen zelfstandig of onder begeleiding stukjes leerstof door te nemen en in te oefenen. De leraar kan de vorderingen van de leerling volgen via het puntenboek. De verschillende stappen in het leerpad of de leereenheid kunnen bovendien afhankelijk gemaakt worden van voorwaarden. Dit is de zogenaamde adaptieve inhoud. Bijvoorbeeld: een reeks oefeningen moet voldoende goed gekend zijn vooraleer de leerling verder kan in het leerpad. Gedifferentieerd werken met leerlingen dus.
EloV beschikt over de nodige tools om dergelijke leerpaden en leermodules met adaptieve inhoud te maken. Het leren werken met deze tools is dan ook de inhoud van deze module.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- leermodules in eloV (gesloten modules waar een stukje leerstof stap voor stap wordt aangebracht)
- leerpaden in eloV (opsomming van verschillende documenten in een afzonderlijke map)
- oefeningen en toetsen inbrengen in een leerpad of een leermodule
- adaptieve inhoud bij leerpaden (op basis van behaalde punten, op basis van het doornemen van een onderdeel en andere)