Het kunnen situeren van functionerings-, evaluatiegesprekken en een persoonlijk
ontwikkelingsplan (POP) in het professionaliseringsbeleid van hun organisatie.
- Functionerings- en evaluatiegesprekken op een juiste manier kunnen opbouwen, voorbereiden, voeren en afronden.
- Het vaardiger worden in actief luisteren en doorvragen, in het geven van constructieve feedback en
moeilijke boodschappen, in het helder formuleren van een objectief oordeel.
- Het kennen van de positieve effecten van functionerings- en evaluatiegesprekken op de individuele
prestaties van hun medewerkers.
- Aan de hand van functioneringsgesprekken de competenties en behoeften van
hun medewerkers in kaart kunnen brengen en analyseren.
- Het kunnen constructief omgaan met storingen in een gesprek en met ‘lastige
praktijksituaties’, met
de eigen emoties en met die van de gesprekspartners.
- Het kunnen omgaan met kritiek en weerstand.
- Op een respectvolle manier hun medewerkers aanspreken op verbeterpunten.
- Op een goede manier moeilijke boodschappen en negatieve feedback geven.
- Een standpunt of oordeel helder formuleren.