Intake:
Tijdens het intakegesprek wordt de beginsituatie van de school in kaart gebracht. De huidige werking met het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen wordt verkend. Er wordt besproken welke documenten en instrumenten de school reeds hanteert om planmatig en doelgericht te werken.
Vertrekkend van deze documenten wordt gekeken hoe er verder in het traject verdiepend kan gewerkt worden.
Eerste sessie:
Samen met de leidsters wordt doelgericht werken in de kleuterschool op een brede manier gekaderd. Het team reflecteert op de huidige werking ivm doelgerichtheid. De balans tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool wordt vanuit de praktijkervaring verkend.
Vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe doelgerichtheid een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, de brainstorm, het bepalen van de dominante aspecten van een BC, de relatie tot de LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties, uitwerking activiteiten BC-gebonden en niet BC-gebonden, uitwerking en verrijking hoekenfiches en ontmoetingsfiches,…
Hierbij wordt de relatie tussen het ontwikkelingsplan en de leerplannen verkend. Verder wordt een suggestie aangereikt naar dag-, week- en jaarplanning toe.
De leidsters krijgen een opdracht mee voor de klaspraktijk tegen de volgende sessie.
Tweede sessie:
Er wordt gereflecteerd op de opdracht ivm doelgericht werken.
Verder worden er, vertrekkend van de nood van de school, verder stappen gezet na sessie één ivm doelgericht werken.
Documenten en instrumenten die doelgericht werken ondersteunen worden besproken. Samen met het team wordt gekeken hoe je als school inspanningsverplichtingen mbt het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.
Naast het teamgerichte traject worden er voor de directeurs en beleidsondersteuners twee coachingsessies gegeven door de projectleider en/of pedagogisch begeleider kleuteronderwijs. De directeur krijgt tools om het kleuterteam procesgericht te ondersteunen bij het planmatig en doelgericht werken. Zo wordt doelgericht werken een constant werk- en reflectieproces en een aspect van kwaliteitsbeleid voeren op de kleuterschool.