Inhoud van de lezing: Assessment, feedback and professional learning
Helen Timperley ontwikkelde vanuit haar wereldwijd onderzoek een model voor professionaliseren van leraren. Aan de basis van dit model staan de resultaten van de studenten. Door de analyse van die resultaten ontdekken de leraren de noden van de eigen professionalisering om het leren van de studenten beter te faciliteren.
Als leraren zich professionaliseren in de vastgestelde noden en ervaren dat de studenten hierdoor betere leerders worden, zijn leraren bereid om zich verder te professionaliseren.
Prof. Helen Timperley
Helen Timperley was keynotespeaker op het gesmaakte seminarie 'professionele ontwikkeling van leraren' dat DNI organiseerde in 2010 in Oostende.
Helen is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Auckland in Nieuw-Zeeland. Ze startte haar carrière in het basis- en secundair onderwijs. Deze ervaringen waren de aanzet en de inspiratie voor een loopbaan als onderzoeker.
In 2007 publiceerde ze de review: ‘teacher professional learning and development. Best evidence synthesis iteration’, waarmee ze internationaal doorbrak.
Helen is auteur van heel wat boeken die focussen op de professioneel leren van leraren en professionele ontwikkeling van schoolteams. Tijdens de lezing gaat ze in op haar nog te verschijnen boek: ‘The power of professional learning’. Een primeur, voorbehouden voor het Vlaamse onderwijs.