Laden…
Aanmelden met jouw gebruikersnaam van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Aanmelden
Registreren
Leraren Nederlands eerste graad A-stroom
Indien wenselijk en als de groep voldoende groot is, kan een uitsplitsing gebeuren:
1A voor de leraren van het eerste jaar
2A voor de leraren van het tweede jaar
Verdiepende introductie van de leerplandoelen taalbeschouwing met praktijkvoorbeelden
Naar aanleiding van nieuwe eindtermen taalbeschouwing (strategieën en (inter)culturele gerichtheid) en het nieuwe leerplan Nederlands voor de eerste graad willen we de doelen taalbeschouwing vertalen naar werkvormen en praktijkvoorbeelden voor het schoolteam of de individuele leraar. We willen schoolteams/leraren aanzetten geven, via praktijkvoorbeelden, hoe ze in de klas aan de slag kunnen; dat in aansluiting op het basisonderwijs. Binnen die oefeningen geven we hen inzicht in de visie op taalbeschouwing en taalvaardigheid zoals die in de leerplannen is beschreven.
Presentatie en samen ‘vertalen’ van de leerplandoelen taalbeschouwingKennis over en inzicht verwerven in de recente visie (van de didactiek van de brede taalbeschouwing) Werken met concrete voorbeelden Samen aan praktijkvoorbeelden werken, ontwikkelen en reflectie op. (Ook na toepassing van het geleerde in de eerste sessie) Bespreken van de aansluiting basis- en secundair onderwijs;
Uitwerken van voorbeelden en bespreken van de aansluiting bao-so kan ook via een concrete uitwisseling waarbij een collega uit het bao deelneemt aan een van de sessies.
De collega bao betaalt dan een sessie.