Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/11/05-M01-Team RV-L: Introductietraject Relationele vorming in de katholieke basisschool

Doelstellingen:
  • Kennis maken met de visie op relationele vorming en op de opdracht van de school ter zake.
  • Verkennen van de inhouden van het Concept voor Relationele vorming in de katholieke basisschool.
  • Leerkrachten vertrouwd maken met de doelstellingen en de leerlijn uit het Concept en de samenhang ervan met de doelen uit de verschillende leerplannen.
  • Met schoolteams nadenken over de geïntegreerde aanpak van relationele vorming binnen de verschillende leergebieden en het dagelijks samenleven op school.
  • Professionalisering van het team rond effectief pedagogisch didactisch handelen binnen RV.
Doelgroep:

Schoolteams basisonderwijs

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. VVKBaO
Inhoud:

Intakegesprek (2u.) (nascholer + kernteam) 

Het kringgesprek van de nascholer en het kernteam is gericht op:

  • kennismaken met elkaar,
  • verkennen van de leervraag van de school,
  • bepalen van de beginsituatiebepaling van de school aan de hand van een vragenlijst,
  •  uitstippelen van het traject + planning + afspraken,
  • afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst
  • kennismaking met het RV- SharePoint

Sessie 1:Studiedag Concept voor het hele schoolteam (4u.) (nascholer + team)

Via verschillende werk- en gespreksvormen maken de deelnemers kennis met de inhouden van het Concept voor Relationele vorming: 

  • de visie op RV,
  • de 3 ontwikkelingsniveaus voor RV: de persoonlijke (ik), de inter-persoonlijke (jij) en de sociale (wij) relatie,
  • de 5 ontwikkelingsgebieden van RV: werken aan zelfvertrouwen, werken rond de eigen gevoelens, werken aan inlevingsvermogen, werken aan sociale competentie, werken aan waarde- en normbesef,
  • seksuele vorming als bijzonder toepassingsgebied van RV.

 Er wordt gewerkt met het Concept en de praktijkmap RV en allerlei materiaal dat ook in de praktijkmap wordt beschreven. 

Coachingsessie voor schoolleiders en gangmakers(RV- bis) (door projectleider)

De kernteamleden en directeurs van de deelnemende scholen worden uitgenodigd voor de coachingsessie die doorgaat op een viertal locaties in Vlaanderen. (Zie RV-bis)

De projectleider geeft tips voor een geslaagde implementatie van het Concept in de klaspraktijk. Er worden procedures en instrumenten verkend die de directeur en het kernteam kunnen helpen bij de schoolinterne beleidsvoering rond RV.

De bijlagen bij het Concept worden van nabij bekeken. Er worden suggesties gedaan voor beginsituatiebepaling op klas- en schoolniveau. De leerlijn wordt van nabij bekeken. Er wordt nagedacht over de aanpak van RV in de klas en op school en er wordt tijd gemaakt voor een eerste verkenning van de praktijkmap.

Sessie 2: Studiedag of personeelsvergadering (3 u.) (nascholer + team)

De tweede sessie met het team is bedoeld om inhoudelijk in te gaan op een deelthema van RV. Het is het team zelf dat bepaalt welk onderwerp zal worden behandeld.

Aansluitend op de behoefte van het team zal de nascholer een sessie op maat uitwerken. Bij de duiding zal altijd worden verwezen naar de doelen van RV.

Kernteam (2u.)  (nascholer + kernteam)

Naast het intakegesprek zijn er nog twee bijeenkomsten voorzien waarbij het kernteam en de nascholer elkaar ontmoeten.  Tijdens deze kernteams worden de vorige trajectstappen geëvalueerd en wordt een actieplan opgezet van waaruit het team verder kan werken.

De nascholer inspireert en ondersteunt het kernteam. Hij toont de weg naar verdere info, legt de link met het Concept en de Praktijkmap en helpt de directeur en kernteamleden vanuit zijn eigen expertise.

Tijdens de eerste kernteambijeenkomst worden inhoudelijke en organisatorische afspraken gemaakt voor de tweede vormingssessie met het team.

Het tweede kernteam is gericht op nazorg en de verdere evolutie van het traject binnen de school.

Normaal gezien is het eerste kernteam voorzien na de eerste studiedag, het tweede kernteam na de tweede vorming.

Strategie en methode:

module1.gif 

Interactief nascholingstraject met sessies op niveau van het team, ondersteuning van het kernteam binnen de school en coaching van kernteam en directie.

Bijkomende info:

Gelieve bij de inschrijving drie voorkeurdata voor de sessies met het team te vermelden. De definitieve bevestiging van data gebeurt in juni. Indien twee studiedagen worden gekozen, kunnen ze niet allebei op een woensdag vallen. Een afspraak voor de intake wordt telefonisch gemaakt door de nascholer.

Directeur en kernteamleden engageren zich om aanwezig te zijn op de voor hen bedoelde coachingsessie en dienen hiervoor ook in te schrijven bij module RV-bis. Deelname hieraan is gratis.

Bij het traject hoort een SharePoint. Scholen die deelnemen engageren zich om informatie met andere scholen te delen.

Inschrijven: graag vóór 31 mei 2011.

Aantal sessies: 4 in de school, 1 erbuiten

Bijdrage per inschrijving: €500 voor het volledige traject

In deze deelnameprijs zijn één praktijkmap ‘Relationele opvoeding in de basisschool. Praktijkideeën voor een geïntegreerde aanpak.’ per school en één concept voor elke deelnemer inbegrepen. Deze documenten worden door de nascholer bij de intake overhandigd aan de directeur.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Wie inschrijft volgt het volledige traject.

Directeur en kernteam volgen RV-Bis!


Voor dit initiatief moeten minimum 3 en mogen maximum 40 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 500,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.