Intake
De telefonische intake is gericht op:
- kennismaken met elkaar,
- verkennen van de leervraag van de school,
- afspraken maken rond studiedag en kernteam
Studiedag Concept voor het hele schoolteam (4u.) (nascholer +team)
Via verschillende werk- en gespreksvormen maken de deelnemers kennis met de inhouden van het Concept voor Relationele vorming:
- de visie op RV,
- de 3 ontwikkelingsniveaus voor RV: de persoonlijke (ik), de inter-persoonlijke (jij) en de sociale (wij) relatie,
- de 5 ontwikkelingsgebieden van RV: werken aan zelfvertrouwen, werken rond de eigen gevoelens, werken aan inlevingsvermogen, werken aan sociale competentie, werken aan waarde- en normbesef,
- seksuele vorming als bijzonder toepassingsgebied van RV.
Er wordt gewerkt met het Concept en de praktijkmap RV en allerlei materiaal dat ook in de praktijkmap wordt beschreven.
Coachingsessie voor schoolleiders en gangmakers(RV- bis) (door projectleider)
De kernteamleden en directeurs van de deelnemende scholen worden uitgenodigd voor de coachingsessie die doorgaat op een viertal locaties in Vlaanderen. (Zie RV-bis)
De projectleider geeft tips voor een geslaagde implementatie van het Concept in de klaspraktijk. Er worden procedures en instrumenten verkend die de directeur en het kernteam kunnen helpen bij de schoolinterne beleidsvoering rond RV.
De bijlagen bij het Concept worden van nabij bekeken. Er worden suggesties gedaan voor beginsituatiebepaling op klas- en schoolniveau. De leerlijn wordt van nabij bekeken. Er wordt nagedacht over de aanpak van RV in de klas en op school en er wordt tijd gemaakt voor een eerste verkenning van de praktijkmap.
Kernteam (2u.) (nascholer + kernteam)
Tijdens de kernteambijeenkomst wordt de voorbije studiedag geëvalueerd en wordt nagedacht over de volgende stappen die het team zou kunnen zetten bij de verwerking van de opgedane inzichten.
De nascholer inspireert en ondersteunt het kernteam. Hij toont de weg naar verdere info, legt de link met het Concept en de Praktijkmap en helpt de directeur en kernteamleden vanuit zijn eigen expertise.
In principe gaat de kernteambijeenkomst door binnen de vier weken na de studiedag. In overleg met de nascholer kunnen hierover ook andere afspraken worden gemaakt.