Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBA-2 Muzische vorming en Cultuureducatie: Concept of recept? Leer-lijn of leer-weg? (Nascholingstraject in 4 sessies)

Doelstellingen:

Sessie 1:

- Inzichten verwerven wat betreft de wenselijkheid en de mogelijkheden van allerlei muzikale activiteiten in het kader van de raamleerplannen muzische vorming en de nieuwe richtlijnen i.v.m. cultuureducatie.

- Kennis maken met allerlei tools om deze activiteiten in kaart te brengen.

- Keuzes leren maken uit een breed aanbod van leer- en lesmateriaal, bestaande uit handleidingen, liedjes, ritmische oefeningen, muzisch gerichte activiteiten, …

Sessie 2:

 

- Kansen zien om vanuit (nieuwe) media alle muzische domeinen aan bod te laten komen.

- Mogelijkheden van (nieuwe) media benutten om te komen tot beschouwen in andere muzische domeinen.

Sessie 3:

- Inzicht verwerven in verschillende strategieën om met leerlijnen om te gaan.

- Mogelijkheden zien om vanuit het eigene van muzische vorming / opvoeding te werken aan een werkbare leerlijn.

Sessie 4:

- Inzichten verwerven wat betreft de wenselijkheid en de mogelijkheden van allerlei muzische activiteiten in het kader van de raamleerplannen muzische vorming en de nieuwe richtlijnen i.v.m. cultuureducatie.

- Kennis maken met de werking van Canon Cultuurcel, Ingebeeld4 en Dynamo3.

- Ontwerpen maken voor relevante cultuureducatieve projecten in klassen en scholen. Bestaande projecten in functie van hun cultuureducatieve waarde beoordelen en eventueel bijsturen

Doelgroep:

Leraars / directies lager onderwijs

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Sessie 1:

-        Waarom muzische vorming en cultuureducatie?

-        Wat zijn de eigenschappen van goede muzische vorming?

-        Wanneer zijn muzikale oefeningen muzisch?

-        Voorbeelden van jaarplanningen muzische vorming.

-        Verhouding lessen, zelfstandig werk, opdrachten, projecten

Sessie 2:

- Vanuit een kortfilm reiken we middelen aan om te komen tot beschouwen.

- Deze elementen kunnen aanleiding geven tot creëren in de verschillende domeinen.

-  We bekijken hoe er een wisselwerking kan ontstaan tussen beschouwen en creëren.

-  We ervaren hoe we een dergelijk proces kunnen begeleiden en evalueren.

Sessie 3:

- Vanuit de eigen praktijk kijken we naar de mogelijkheden en onmogelijkheden die de leerplannen ons bieden.

- Is een leerlijn een rechte weg van A naar B of van het eerste naar het zesde leerjaar?

- We bekijken verschillende invalshoeken om met leerplannen, eindtermen en leerlijnen om te gaan.

- Vergt een leerlijn muzische vorming / opvoeding een andere benadering dan voor rekenen en taal?

Sessie 4:

-        De nieuwe richtlijnen i.v.m. cultuureducatie en brede school.

-        Wanneer is muzische vorming cultuureducatief?

-        Wat is mediawijsheid?

-        Wat en waarom van projectwerking?

-        Projecten en leerplannen.

Strategie en methode:

Werkvormen sessie 1:

- enkele minuten een ppt volgen om het algemeen kader te begrijpen

- concrete lesvoorbeelden die de krachtlijnen van een degelijke visie op muzische vorming illustreren worden daadwerkelijk uitgevoerd.

- terug even naar het scherm kijken ter kennismaking met het aangeboden lesmateriaal

- lesmateriaal overnemen, inzage in aanbod vanuit de uitgeverijen

Werkvormen sessie 2:

- Doe-sessie met werkvormen uit de klaspraktijk van de lagere school.

Werkvormen sessie 3:

 

- Uitwisselen van praktijkverhalen.

- We puzzelen aan een muzische grondhouding.

- We zoeken naar muzische kwaliteiten waarin we kinderen kunnen laten groeien doorheen de lagere school.

- We kijken samen na hoe we die kwaliteiten kunnen terugvinden in de leerplannen.

Werkvormen sessie 4:

- De nieuwe richtlijnen i.v.m. cultuureducatie en brede school op een rijtje.

- Een virtueel bezoek aan de sites van Dynamo3 en Ingebeeld4.

- Aan de hand van concrete voorbeelden op deze sites kwaliteitsindicatoren opstellen voor Dynamo3-projecten in klas en school.

-  In groepjes van enkele reeds uitgevoerde of geplande projecten in de scholen van de cursisten Dynamo3-projecten maken.

- Deze projecten in een plenum aan elkaar voorstellen.

Bijkomende info:

Bij dit nascholingstraject zal een pedagogisch begeleider basisonderwijs aanwezig zijn.

Alle materiaal wordt via sharepoint ter beschikking van de deelnemers gesteld.

Alleen leraars/directies van scholen uit het bisdom Mechelen-Brussel kunnen voor deze activiteit inschrijven.

Meebrengen voor sessie 1:

-        Kleurtjes of kleurstiften

-        Een usb-stick om allerlei nuttig materiaal over te nemen

Een dvd met de meest relevante zaken wordt ter beschikking gesteld

Meebrengen voor sessie 4:

-        Op voorhand mailen de cursisten de beschrijving van een reeds uitgevoerd of nog uit te voeren project door naar bogaertdirk@skynet.be De cursisten krijgen bij het begin van sessie 4 een kort overzicht hiervan. Vijf projecten worden tijdens de sessie van naderbij bekeken.

-        Een usb-stick.

-        Aan enkele cursisten zal gevraagd worden een eigen laptop mee te brengen. Concrete afspraken worden gemaakt in sessie 3 of via mail.

Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

In aansluiting bij het leerplan

Voorwaarde:

Aan dit traject moeten minstens 12 mensen deelnemen.

Om implementatie te bevorderen moeten per school of SG minstens 2 deelnemers inschrijven.


Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 14 januari 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Bogaert Dirk
Mertens Koen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Centrum (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 18 januari 2012 van 13:30 tot 16:30
    • woensdag 15 februari 2012 van 13:30 tot 16:30
    • woensdag 7 maart 2012 van 13:30 tot 16:30
    • woensdag 9 mei 2012 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.