Sessie 1:
- Waarom muzische vorming en cultuureducatie?
- Wat zijn de eigenschappen van goede muzische vorming?
- Wanneer zijn muzikale oefeningen muzisch?
- Voorbeelden van jaarplanningen muzische vorming.
- Verhouding lessen, zelfstandig werk, opdrachten, projecten
Sessie 2:
- Vanuit een kortfilm reiken we middelen aan om te komen tot beschouwen.
- Deze elementen kunnen aanleiding geven tot creëren in de verschillende domeinen.
- We bekijken hoe er een wisselwerking kan ontstaan tussen beschouwen en creëren.
- We ervaren hoe we een dergelijk proces kunnen begeleiden en evalueren.
Sessie 3:
- Vanuit de eigen praktijk kijken we naar de mogelijkheden en onmogelijkheden die de leerplannen ons bieden.
- Is een leerlijn een rechte weg van A naar B of van het eerste naar het zesde leerjaar?
- We bekijken verschillende invalshoeken om met leerplannen, eindtermen en leerlijnen om te gaan.
- Vergt een leerlijn muzische vorming / opvoeding een andere benadering dan voor rekenen en taal?
Sessie 4:
- De nieuwe richtlijnen i.v.m. cultuureducatie en brede school.
- Wanneer is muzische vorming cultuureducatief?
- Wat is mediawijsheid?
- Wat en waarom van projectwerking?
- Projecten en leerplannen.