Aanmelden




Laden…

Even geduld...

84116-IND Constructieve functionerings- en feedbackgesprekken voeren

Doelstellingen:
  • Aangeven wat het doel is van functioneringsbegeleiding in het algemeen, hoe het past binnen het personeelsbeleid en wat precies de inhoud en doelstellingen zijn van feedback geven, functioneringsgesprek voeren;
  • Aangeven wat enerzijds de rol en de verantwoordelijkheden zijn van de leidinggevende en wat anderzijds de rol en de verantwoordelijkheid is van de medewerker bij feedback en in het functioneringsgesprek;
  • Feedbackgesprekken en functioneringsgesprekken voorbereiden (informatie verzamelen, prestatie- en ontwikkelingsdoelen bepalen, beoordelingen formuleren…);
  • Het gesprek voeren op een participatieve manier (met inbreng van de medewerker);
  • Hun feedback (zowel negatief als positief) op een constructieve en heldere manier geven;
  • Technieken toepassen om actief en empathisch te luisteren;
  • Hun manier van communiceren aanpassen aan de situatie en het profiel van de medewerker (model situationeel leidinggeven);
  • Adequaat reageren indien de medewerker tijdens het functioneringsgesprek hen voor uitdagingen stelt (vb. zwijgen, weerstand of sterke emoties vertonen, roddels of vooroordelen inbrengen,e.d.)
  • Via intervisie uitwisselen van praktijkervaringen
Doelgroep:

Beheerders van vrije internaten

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Dienst Internaten
Inhoud:

Feedbackgesprekken en functioneringsgesprekken worden algemeen erkend als waardevolle instrumenten voor elke organisatie.  Ze zijn zowel van belang voor de ontwikkeling en het goed functioneren van de medewerkers als voor de leidinggevende.  Een goed werkend systeem van functioneringsbegeleiding kan immers de ruggengraat vormen van het competentiebeheer in uw organisatie.  Het is echter niet vanzelfsprekend om deze gesprekscyclus op een effectieve manier te voeren enerzijds wegens de emotionele geladenheid en anderzijds omdat het heel wat vaardigheden en de juiste attitudes van de leidinggevende vraagt. Net om deze vaardigheden aan te scherpen organiseren wij deze opleiding.

Inhoud van deze vorming: de opleiding focust zich vooral op de vaardigheden in het voeren van feedback- en functioneringsgesprekken:

  • Feedback (zowel negatief als positief) op een constructieve en heldere manier geven;
  • Actief en empathisch luisteren;
  • Constructief confronteren
  • Adequaat reageren indien de medewerker u tijdens het functioneringsgesprek voor uitdagingen stelt (vb. zwijgen, weerstand of sterke emoties vertonen, roddels of vooroordelen inbrengen,e.d.)
  • Omgaan met kritiek
  • Problemen analyseren, tot de kern van een probleem doordringen, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, samen oplossingen formuleren en concrete afspraken maken
  • Aangeven wat u van anderen verwacht, anderen aanspreken op hun verantwoordelijkheden;
  • Medewerkers stimuleren tot verandering, motiveren en coachen.
Strategie en methode:

De dag wordt opgevat als een interactieve voordracht waar ruimte is voor uitwisseling en interactieve oefeningen.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Engelborghs Peter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedarooienberg (Inschrijven afgesloten)
Rooienberg 23
2570 Duffel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 1 maart 2012 van 09:30 tot 15:30
Internaat Mariagaard (Afgelast)
Oosterzelesteenweg 80
9230 Wetteren (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 28 februari 2012 van 09:30 tot 15:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.