Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MKP-4 Dag van de kleuterleerkrachten i.s.m. lerarenopleiding hogescholen. NAMIDDAG

Doelstellingen:

WELKOM!  We zijn blij dat je deelneemt aan de ontmoetingsdag voor alle kleuterleerkrachten van het bisdom Mechelen-Brussel.  In deze totaalhappening van workshops en doorloopbeurs vind je heel wat ideeën en inspiratie in een ontspannen sfeer.

Doelgroep:

Directeurs en individuele peuter- en kleuterleerkrachten

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Reeks A

Workshop 1: Er zit meer in een boek dan je soms denkt - Véronique De Kock

Ontdek hoe prentenboeken kunnen gebruikt worden om de levensbeschouwelijke, religieuze en godsdienstige groei van peuters en kleuters te bevorderen. Een verhaal of een fragment uit een verhaal kan een opstap zijn naar een Bijbelverhaal, Jezusbeeld of Godsbeeld.

 

Workshop 2: Moeilijke gesprekken met ouders - Bernadette Van Malderen

In deze sessie gaan we in op moeilijke gesprekken met ouders . Via rollenspelen en voorbeelden verkennen we  de fasen van een moeilijk gesprek. We vertrekken van praktijksituaties en oefenen de verschillende stappen in. De bedoeling is om met een rustiger gevoel het gesprek met ouders aan te gaan op momenten dat er vervelende zaken gecommuniceerd worden. 

 

Workshop 3: Mijn kleuters & de hoeken - Els Teunissen

Elke kleuter in je klas heeft ‘een rugzakje’ bij...gevuld met ervaringen van thuis, op school, de speelplaats, de straat, de voetbalclub,... Breed observeren kan je helpen om zo goed mogelijk zicht te krijgen op wie er in je klas zit. In deze sessie komen een aantal werkvormen aan bod die kunnen helpen om je kleuters breed te observeren. Nadien bekijken we hoe je deze informatie kan gebruiken bij de inrichting en opvulling van de speelhoeken. 

 

Workshop 4: Kom jezelf tegen als leerkracht - Peter Van Sanden GEANNULEERD!

In deze sessie maak je kennis met een reflectieleidraad die je helpt om terug te blikken op activiteiten of situaties met de kinderen die je bijzonder getroffen hebben en die je blijven bezig houden. Door bij de reflectie uitdrukkelijk het perspectief te nemen van de kinderen, in relatie tot je eigen aanpak en omgang, kan je veel leren over hen. Maar je komt ook jezelf tegen. Reflecteren wordt zo niet alleen erg boeiend. Het wordt tevens de motor van je verdere professionele ontwikkeling.

 

Workshop 5: Kijken naar de tenen van God; Theologiseren met kinderen - Piet Tutenel  GEANNULEERD!                                                                                    

Kinderen stellen zichzelf en anderen een hele dag vragen. Verrassend gaan een deel van die vragen over godsdienst en geloof. In het theologiseren met kinderen gaat het over: vragen die kinderen vanuit verwondering zelf stellen of vragen die worden opgeroepen, bijvoorbeeld in verhalen, een uitstap naar een inspirerende plek zoals een moskee, een kerk of een bos, doorheen symbolen,….

Wanneer kinderen zelf aan de slag gaan met hun geloofsvragen, leren ze hun eigen godsbeeld vorm te geven.  “… minder een theologie voor kinderen, maar veelmeer een theologie van kinderen”. Deze stelling vormt het uitgangspunt van de workshop…de rest ondervinden we wel.

 

Workshop 6: Zin in zindelijkheid - Gerda Geenens  VOLZET!

Hoe kijken naar en inspelen op peuters / kleuters die “ nog niet “ zindelijk zijn? Een “toenemend “probleem in peuter- of kleuterklas ? Hoe kunnen we dmv een thema uit te bouwen en vanuit de vier ervaringssituaties leuke activiteiten bedenken die de weg naar het potje vergemakkelijken. Een workshop met praktische tips om in te spelen op dit “ probleem “ en ook ideeën om ouders op een positieve manier hierbij te betrekken. Zonder hun medewerking zal het kind veel meer tijd nodig hebben om zindelijk te worden.

 

Workshop 7: Féruli, férula, férulais, j’entre dans le pays du français ! - Greet Van Mello

Wat is talensensibilisering? Wat is taalinitiatie? Hoe kan ik mijn kleuters aan de hand van  leuke, muzische activiteiten en bewegingstussendoortjes laten proeven van de Franse taal? Waar kan ik inspiratie vinden? Welke plaats heeft taalinitiatie in het OWP? Op deze vragen willen we samen een antwoord zoeken. Breng je Franse accent mee want we gaan ook praktisch aan de slag. À bientôt dans le pays du français?

 

Workshop 8: Mijn GPS ‘de online-zoeker’ - Hilde Hendrickx

Om kwaliteitsvol kleuteronderwijs te kunnen bieden werken we in de kleuterschool planmatig en doelgericht op maat van de kleuters. Je kan in deze werkwinkel ervaren hoe  de nieuwe online-zoeker kan helpen om de relaties te ontdekken tussen het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen om zo vlot doelgericht en verdiepend te werken in de kleuterschool. Het opzet en gebruik van de online-zoeker wordt in deze sessie concreet en praktisch toegelicht.

 

Reeks B

Workshop 1: Hoe interactief (voor)lezen nog interactiever en multimedialer maken? - An Melis

In deze sessie gaan we aan de hand van voorbeelden na wat we zoal kunnen verstaan onder interactief (voor)lezen en welke nieuwe media we hierbij kunnen inschakelen. We nemen eveneens een kijkje in de lees- en schrijfhoek van de toekomst!

 

Workshop 2: Aan de slag met natuurlijke materialen - Sarah Coorevits en Kirsten Marit

Natuurlijke materialen vind je vaak in overvloed in je onmiddellijke omgeving zoals de speelplaats, de tuin, de zandbak, het park, het bos. Maar welke richtingen kan je daarmee uit? 

De meerwaarde van buiten met kleuters aan de slag te gaan is groot. Exploraties bieden immers kansen om de natuur te ontdekken en bevorderen de interesse voor de natuur en alles wat daarmee samenhangt. Tijdens deze sessie leren we de natuur vanuit verschillende facetten kennen en gaan we zelf creatief aan de slag. We laten ons hierbij inspireren door Land Art. Bij deze kunststroming gaat het er vooral om dat je je omgeving verkent, onderzoekt en beleeft. We proberen de natuur opnieuw te ontdekken door iets te creëren met de aanwezige natuurlijke materialen. De natuur wordt niet alleen onze inspiratiebron, maar ook ons ‘schildersmateriaal’. Deze sessie is een echte aanrader voor iedereen die graag in en met de natuur werkt.

 

Workshop 3: Sherborne in de praktijk - Annelies Walschap

In deze sessie gaan we op zoek naar hoe de bewegingspedagogiek volgens Veronica Sherborne kleuters kan aanzetten tot ontwikkelingsstimulerend bewegen. Samen – in beweging met anderen- word je via opdrachten rond lichaamsbewustzijn en korte relatiespelletjes ondergedompeld in de Veronica Sherborne bewegingspedagogiek.  We besteden daarbij heel wat aandacht aan de integratie van deze bewegingspedagogiek in de dagdagelijkse kleuterklaspraktijk.

 

Workshop 4: Djembé initiatie als introductie tot de wereld van de muziek - Karel De Ridder 

In deze workshop ondergaan leerkrachten een onderdompeling in de wereld van muziek. Een workshop op leerkrachtniveau met veel praktische ideeën om aan de slag te gaan met kleuters. 

Overweldigend plezant, kom het uittesten !

 

Workshop 5: Kinderklanken - Hilde Van Beveren 

Met Kinderklanken gaan we met lied- en spelmateriaal aan het werk, om tegemoet te komen aan de motorische, spraak-/ taal-, sociale, emotionele, zintuiglijke, verstandelijke en muzikale ontwikkelingsfase van de peuter. Daar hoeven we niet eens het warm water voor uit te vinden ! In onze Vlaamse en Nederlandstalige cultuur is er voldoende liedmateriaal voor handen. Daar gaan we mee aan de slag! Je zal merken, dat je met eenvoudig spelmateriaal, met simpele muziekinstrumenten en met een rugzak vol liedjes, muziekjes en versjes een hele dag muzikaal bezig kan zijn. Trek dus iets gemakkelijk aan en smeer alvast je stem! “ 

 

Workshop 6: Bloemschikken met kleuters - Jo De Boeck

Wie heeft zin om aan de slag te gaan en een tafeldecoratie te maken met geparaffineerde ballonnetjes als recipiënten ?  De gevormde containertjes worden gevuld met bloemen, die zowel voor moederdag, een verjaardagfeest of voor een communie gebruikt kunnen worden. Creatieve en handige tips om met kleuters aan de slag te gaan ! 

 

Workshop 7: Poppen maken met kosteloos materiaal - Riet Lacras

De magie van poppenspel op school … tot leven brengen. Hoe snel een klaspop of een passende pop bij een verhaal / thema maken?  Vanuit een rijkdom aan kosteloos materiaal kunnen kleuterleerkrachten kiezen en een  pop samenstellen. Alles wordt stevig vastgelijmd en kan onmiddellijk gebruikt worden. Veel ideeën om met kleuters uit te proberen, creatieve geesten kunnen hier inspiratie opdoen. 

Strategie en methode:

Een rijk aanbod van workshops en doorloopbeurs.

Bijkomende info:

Beantwoord bij inschrijving de 2 vragen en kies een workshop uit iedere reeks. (Reeks A en reeks B)

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 6 maart 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Centrum (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 21 maart 2012 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.