Niettegenstaande beginnende leerkrachten al heel wat kansen kregen tijdens hun lerarenopleiding om onderwijservaring op te doen, blijft de praktijkschok een realiteit.
Volle verantwoordelijkheid krijgen om zorg te dragen voor een groep kinderen die hen wordt toegewezen, functioneren in een schoolteam en goede contacten onderhouden met al diegenen die participeren aan het schoolgebeuren is een hele klus.
Vermoedelijk krijgen zij binnen de eigen school- en scholengemeenschap een vorm van ondersteuning. De ervaring leert echter dat voor hen zeer verrijkend is om ideeën en ervaringen uit te wisselen over de grenzen van de school- en scholengemeenschap waarin zij fungeren heen.
Elke samenkomst kadert in een thema:
- sessie 1: Klasmanagement en lesgeven in een katholieke basisschool.
- sessie 2: Fungeren in een schoolteam.
Daarbij worden actieve werkvormen gehanteerd.
Omdat het gaat om een begeleidingstraject, verwachten we het engagement om deel te nemen aan de twee sessies.
De deelnemers kunnen elektronisch een attest van deelname ophalen na de tweede sessie. Wie dit wenst, kan nadien aansluiten bij het aanbod voor de tweedejaars.