Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MKL-1 Klasbezoeken… coachen, evalueren en beoordelen!

Doelstellingen:
  • Groeien in coachend, evaluerend en beoordelend optreden aan de hand van een klasbezoek.
  • Leren op klasbezoek gaan vanuit zeven verschillende invalshoeken.
  • Het verslag binnen het POP als planlastvermindering ervaren.
  • Het nut van een klasboek binnen de loopbaanbegeleiding van een personeelslid inzien.
  • Groeien naar een duidelijk takenpakket voor de leidinggevende en de peter/meter of mentor.
Doelgroep:

Directeurs en pedagogisch directeurs

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Pas afgestudeerden gaan geïnspireerd en enthousiast aan het werk in het onderwijs. Leerkrachten met ervaring kennen de knepen van het vak en hebben zich al dan niet gaandeweg gevormd tot wat ze nu zijn, kennen en kunnen.

Professioneel evolueren tot wie ze werkelijk zijn, gaat niet automatisch. Het vereist zelfinzicht, zelfvertrouwen en beroepsperspectief.
Werkelijke veranderingen zijn mogelijk doordat leerkrachten stilstaan bij zichzelf en de ruimte nemen om nieuwe mogelijkheden uit te proberen.

De rol die je als (beginnend) directeur kunt spelen in het begeleiden van de (beginnende) leerkracht bij het bezinnen over de eigen kwaliteiten, drijfveren en competenties, maakt voorwerp uit van deze sessie.

Het bronnenmateriaal is ons ter beschikking gesteld via het SiBO-project. (SiBO staat voor S choolloopbanen i n het B asis o nderwijs').

Strategie en methode:

Via coöperatieve en interactieve werkvomen en toon-aan-verhalen leren we omgaan met de bevindingen en conclusies van het wetenschappelijk onderzoek … Na de sessie kan een mogelijke extra verdiepingssessie worden afgesproken.

Bijkomende info:

De deelnemende directeur beschikt na afloop over een reeks observatie-instrumenten om vanuit het Persoonlijk OntwikkelingsPlan gerichte klasbezoeken te kunnen organiseren.
De teksten in deze instrumenten zijn bruikbaar als leidraad om een prozaïsch verslag te kunnen opmaken ten behoeve van het nagesprek met de leerkracht.
Bovendien kan men vanuit deze verslaggeving zeer gerichte opdrachten geven aan de mentor, die de leerkracht coacht en ondersteunt.
Bij de behandeling van het POP komen de instrumenten ‘Duidelijkheid van instructie’, ‘Bevorderen van het leerproces’, ‘Leerkrachtenstijl’, ‘Klasklimaat’, ‘Klasmanagement’, ‘Diversiteit’ en ‘Differentiatie’ aan de orde.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 3 maart 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Coppens Jo
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Centrum (Afgelast)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 7 maart 2012 van 09:30 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.